Tamron SP 70-300mm F4-5,6 Di VC USD
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
Nikkor AF-S 28-300 F/3,5-5,6G ED VR

Home =titulní strana www

Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Všechny zde publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu.

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

u takto označených tabulek nebo snímků JE pod náhledem snímku skryto plné rozlišení JPG

13. listopadu 2010

 

Možná se budete trochu divit, proč jsou v nadpisu testu hned tři objektivy najednou. Je jistě pochopitelné, že budou současně testovány dva objektivy stejného rozsahu, ale proč k tomu ještě Nikkor 28-300 mm VR-objektiv naprosto jiného rozsahu? Důvod je vcelku jednoduchý. V testu objektivu Nikkor 28-300 mm VR, jsem v závěru vyslovil otázku, zda širokorozsahový zoom Nikkor 28-300 mm VR dokáže ve srovnatelné kvalitě pokrýt i ohniska objektivů 70-300 VR. Budeme tedy proti sobě porovnávat neporovnatelné? Pouze do určité míry. Po napsání testu Nikkoru 28-300 mm VR a Tamronu 28-300 mm VC jsem obdržel řadu dotazů týkající se právě náhrady těchto objektivů Nikkorem 28-300 mm VR. Tento test by nám na tuto otázku měl odpovědět a zároveň porovnat oba objektivy 70-300 mm. Mimo testu kresby objektivu se budeme věnovat podrobněji právě objektivu Tamron 70-300 mm VC, protože se jedná o novinku, právě uváděnou na trh. Test objektivu Nikkor 70-300VR, který jsem publikoval před několika lety, když byl objektiv novinkou, byl proveden ještě na fotoaparátu Nikon D2x, tedy na snímači APS-C (Nikon tehdy ještě plnoformátové snímače ve fotoaparátech neměl). Nyní máte možnost porovnat jeho výsledky i na plnoformátové zrcadlovce Nikon D3.

Tamron 70-300 mm VC je zcela nově konstruovaný objektiv, který se jako první ze stáje Tamron objektivů může pochlubit zkratkou USD (Ultrasonic Silent Drive), což je jiné označení pro tutéž funkci, označovanou u objektivů Nikkor jako AF-S (Auto Focus - Silent Wawe). V obou případech se jedná o objektivy vybavené vlastním ultrazvukovým zaostřovacím motorem, který poskytuje rychlejší a přesnější způsob ostření a dovoluje kdykoliv ruční korekci automatického zaostření. Zkratka SP označuje v řadě Tamron nejlepší kvalitativní třídu objektivu, zkratka Di určuje možnost použití objektivu pro plnoformátové snímače digitálních (i filmových) zrcadlovek a VC je obdoba funkce VR u objektivů Nikkor, tedy redukce vibrací alias stabilizace obrazu. Zkratka IF označuje vnitřní ostření, LD použití čoček s nízkým rozptylem a XLD použití čoček s velmi nízkým rozptylem, což napomáhá ostrosti obrazu.

Podívejme se blíže na provedení a ovládací prvky tohoto objektivu. V první řadě na rozdíl od ostatních objektivů Tamron došlo k prohození pořadí prstenců  pro ostření a změnu ohniskové vzdálenosti. Důvod je jednoduchý - zatímco u dosavadních konstrukcí Tamron objektivů docházelo při ostření k otáčení ostřícího prstence, u tohoto objektivu se ostřící prstenec při ostření neotáčí a bylo tak možné jej přesunout blíže k bajonetu objektivu, kde většinou spočívá druhá ruka. Pro ruční ostření také již není třeba přepínat objektiv do režimu ručního ostření, ale korekci ostření lze provést kdykoliv i v režimu automatického ostření.

Jak se vede objektiv papírově - technické parametry

Vlastnost/                 Objektiv Tamron 70-300VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR
Počet skupin/čoček 12/17 17/12 14 / 19
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 1,5 m 1,5 m 0,5 m
Průměr filtrového závitu [mm] 62 67 77
Rozměry: průměr × délka [mm] 81,5 x 142,7 80x143,5 84 x 113,5
Hmotnost [g] 765 725 800 g
Počet lamel clony 9 9 9
Obrazový úhel 34o 21´- 8o15´ 34°20’ - 8°10’ 75o - 8o10´
Minimální clona 4 - 5,6 4,5 - 5,6 3,5-5,6
Maximální clona 32-45 32-40 22-38
Maximální měřítko zobrazení 1:4 1:4 1:3
Rozsah zoomu cca 4,3 4,3 10,7 x
Cena k 5.11.2010 11.990,- Kč 15.990,- Kč 22 990,- Kč

Parametry v dalším textu budeme samozřejmě porovnávat s Nikkorem 70-300 mm VR. Tamron je trochu větší cvalík, více ovšem opticky než ve skutečnosti. Délka objektivů je v podstatě totožná, Tamron má o něco vyšší hmotnost - možná chybně, leč nepředpokládám použití více kovových součástí než u Nikkoru a tak přičítám vyšší hmotnost nepatrně vyšší světelnosti objektivu na ohnisku 70 mm. Zajímavý je ovšem v této souvislosti menší průměr filtrového závitu než u Nikkoru. Ve zbytku parametrů, vyjma ceny, jsou již objektivy prakticky totožné. Snímek vpravo zobrazuje Tamron od ohniska 70 do 300 mm.

Vybalujeme, vnější popis, technický a umělecký dojem

Na těle objektivu najdete pouze dva přepínače: AF-MF - přepínač mezi automatickým a ručním ostřením a VC ON-OFF - pro vypnutí a zapnutí stabilizace objektivu. V této souvislosti si neodpustím malou výtku na konstrukci těchto přepínačů - mají velice krátký chod, kladou velmi malý odpor a přepínají se ve směru podélné osy objektivu. Výsledek - při manipulaci s objektivem - jeho nasazování i snímání z fotoaparátu, při jakékoliv manipulaci v brašně, dojde v mnoha případech k nechtěnému přesunutí těchto přepínačů do druhé polohy. Provedení přepínačů u objektivu Nikkor je k nechtěnému přesunutí daleko méně náchylné - resp. u Nikkorů se mi to nestalo nikdy, u tohoto Tamronu hned několikrát v prvních hodinách používání. Ale pokud to bude jediná vada na kráse, budiž odpuštěno (tedy, ono to může být i výhodou, ovšem pouze tehdy, pokud máte na rukou silné rukavice). V šedivé krabici spolu s objektivem naleznete i účinnou sluneční clonu, český návod k použití, záruční list a přední i zadní krytku objektivu. U zadní krytky objektivu se musím opět jako ve všech testech Tamronů zastavit - zažil jsem velice příjemný šok! Krytka jde nasadit ve všech polohách! Velký Tamron vyslyšel mé nářky, které jsem opakoval v testech každého Tamronu a kvůli kterým jsem vždy tamroní zadní krytku odložil do šuplíku a nasadil z rezervní zásoby krytku Nikoní. Sláva ti, Tamrone, to to ale trvalo!

Vnějšímu provedení objektivu nemohu (mimo provedení výše zmíněných přepínačů) vůbec nic vytknout - vše chodilo, jak má. Plynule, s přiměřeným odporem, dokonce mi bylo příjemnější, že prstenec pro ruční ostření je širší než u Nikkoru 70-300 VR. Pouze směr otáčení prstence pro ruční ostření má otočenou stupnici - nekonečno je na druhé straně. Směr otáčení prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti je stejný jako u Nikkoru 70-300 VR. Dílenské zpracování objektivu se zdá velmi precizní.

Automatické ostření

Opět budeme porovnávat s Nikkorem 70-300 VR. Nová konstrukce objektivu Tamron 70-300VC se projevila na rychlosti ostření jednoznačně pozitivně. Nemám samozřejmě na měření laboratorní přístroje, takže pouze zkušenosti z praxe. Procento úspěšnosti správného zaostření mám vyšší u Tamronu - myslím tím případ, kdy objektiv zaostří - v opačném případě projede tam a zpět celý ostřící rozsah. Opakovaně jsou zkoušel po sobě dva snímky - nastavil jsem režim průběžného ostření (AF-C) - zaostření na cca 400 metrů, ohnisko na 300 mm - pořízení snímku, přesun objektivu dolu před sebe na cca 2 metry a opětovné pořízení snímku. Vzhledem k tomu, že fotoaparát byl nastaven tak, aby pořídil snímek pouze při správném zaostření, podíval jsem se na časy, které mezi dvěma snímky uplynuly - i při opakovaném měření byl Tamron rychlejší. V obou případech byl předmět snímání dostatečně kontrastní a strukturovaný, aby ostření nemuselo tápat. Velmi dobrých výsledků jsem dosáhl i v režimu AF-S. Objektiv sice nedosahuje dle mého názoru stejné rychlosti jako můj oblíbený Nikkor 70-200VR, ale to Nikkor 70-300VR také ne. Nicméně objektiv přeostřuje v tomto režimu velice rychle a velmi jemně.

Závěr: Tamron ostří dle mého názoru rychleji než Nikkor 70-300VR a s větším procentem úspěšnosti.

Stabilizace

Stabilizace je dle mého názoru s Nikkorem 70-300VR přinejmenším srovnatelná a velmi účinná, byť, zdá se mi, o trochu hlučnější, což ovšem pokládám za nepodstatné - nedovedu si představit prostředí, kde by měla rušit:) . Více než slova napoví následující ukázky:


1/13s, 210mm, F45

1/15s, 70mm, F32

1/20s, 300mm, F32

1/20s, 300mm, F32

1/8s, 300mm, F32

1/25s, 300 mm, F18

*1/30 s, 300mm, F6,3

*1/13s, 300mm, F7,1

*1/40s, 300mm, F6,3

Pořídil jsem poměrně velké množství snímků a zjistil jsem, že úspěšnost pořízení jakžtakž použitelné fotografie silně klesá na ohnisku 300 mm pod 1/20s - ale to je samozřejmě individuální, záleží na tom, jak máte pevnou ruku. Ale pořídit solidně ostrý snímek při výše uvedených časech pokládám stejně za úctihodný výkon objektivu (sám skromně stojím v pozadí:). Všechny zde publikované snímky jsou pořízeny z ruky, tedy bez jakékoliv opory. Tu 1/8 sekundy jsem ovšem opakovaně nezvládl :) Fotografie samozřejmě NEJSOU doostřovány ani jinak upravovány, pouze prostý převod NEF-JPG v Capture NX - s výjimkou posledních tří snímků, kteréj sou označeny *. Po kliknutí na náhled uvidíte originální snímek.

Závěr: stabilizace dostává jedničku, po jejím zapnutí se obraz v hledáčku přímo přilepí.

Vinětace

  70 mm Nikkor 70 mm Tamron
F4,5
F16
  300 mm Nikkor 300 mm Tamron
F5,6
F16

Závěr: Na nejnižší cloně u ohniska 70mm je zřetelně lepší Tamron, na ohnisku 300mm o trochu lepší Nikkor, zbytek vyhlašuji remízu. Ostatní clonová čísla a ohniska považuji za zbytečné testovat. Navíc tomuto parametru nepřikládám zase tak velkou váhu, vinětaci dovedou velmi dobře odstranit téměř všechny programy na zpracování fotografií.

Aberace, odolnost na protisvětlo, zkreslení

- nebudu testovat - na aberaci se podívejte na ohnisko 300 mm v níže uvedené tabulce testovacích snímků. Též zkreslení zde samozřejmě je, ale nejsou to objektivy na architekturu a tam, kdy to vyložené vadí, můžete provést dobře korekci jakýmkoliv editorem. Přesto jsem se snažil v jeden podzimní slunečný den provést objektivu to nejhorší a ze všech snímků jsem opět vybral ty nejhorší, takže to berte s rezervou:)


1/1600, F8, 70mm

1/50s, F6,3, 70mm

1/100s, F7,1, 130 mm

 

Bokeh, aneb podání neostrých oblastí


F 5,6, 300mm

F 5,6, 300mm

F 5,6, 300mm

F 5,6, 300mm

F 6,3, 102 mm

Vyloženě portrétní objektiv to asi
nebude, nicméně výsledky považuji
 za velmi uspokojivé. Všechny snímky
 bez úprav, tedy i bez jakéhokoliv
 doostřování. Pod náhledy jsou
 uloženy snímky v originální velikosti.

 

Testovací snímky

Testovací podmínky
Způsob pořízení snímků: Fotoaparát Nikon D3
(tedy plný formát snímače) v režimu priority clony s automatickým ostřením na středový bod, vypnutá stabilizace objektivů, měření celoplošné se zdůrazněným středem, stativ, drátěná spoušť, předsklopení zrcadla. Fotografováno do formátu RAW, zpracování do JPG v programu Nikon Capture NX - vypnutí , převod do JPG v nejvyšší kvalitě, nastavení vyvážení bíle na "sluníčko". Snímky jsou tedy bez korekce vinětace, bez doostření, bez automatického odstranění aberace. Žlutý rámeček kolem snímku označuje nejlepší výsledek v rámci dané ohniskové vzdálenosti u konkrétního objektivu. Pokud jsou označeny současně dva nebo více snímků, nelze dle mého názoru objektivně rozhodnout, který z nich je lepší (ostřejší).
Prosím pozor, díváte se na výřezy odpovídající velikosti fotografie cca 70x100 cm! Vzhledem k množství originálních snímků není plné rozlišení fotogorafií skryto pod pod jednotlivými snímky, ale je vždy ke každému ohnisku k dispozici sada originálních snímků ve formátu ZIP - odkaz je umístěn vždy v záhlaví tabulky pro dané ohnisko.

  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR
 

70 mm - střed
Na ohnisku 70 mm - střed snímku - na nejnižší cloně je zřetelně nejlepší Tamron, na cloně 5,6 o něco ostřejší Nikkor 70-300VR, na cloně 8 vyhlašuji remízu a na clonách 11 a 16 je mírně lepší Nikkor 70-300VR. Nikkor 28-300VR se umisťuje na třetím místě.
Všeobecný závěr na ohnisku 70mm
- střed snímku - rozdíly mezi Tamronem a Nikkorem 70-300VR jsou minimální, Nikkor 28-300VR je nejhorší, ovšem po mírném doostření by patrně rozdíly na clonách 4,8 až 8 nebyly patrné bez zkoumání lupou.
Soubor originálních snímků na ohnisku 70 mm si můžete stáhnout ZDE - 118 MB formát ZIP.

70mm
f 4(4,5 4,8)
70mm
f 5,6
70mm
f 8
70mm
f 11
70mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

100 mm - střed
Na ohnisku 100 mm - střed snímku - vyhrává s VELMI mírným náskokem Nikkor 70-300VR, Nikkor 28-300 VR zaujímá opět třetí místo.
Všeobecný závěr na ohnisku 100mm střed snímku - rozdíly mezi Tamronem a Nikkorem 70-300VR jsou velmi malé, Nikkor 28-300VR podává jednoznačně slabší výsledky.
Soubor originálních snímků na ohnisku 100 mm si můžete stáhnout ZDE - 130 MB formát ZIP.

100mm
f 4,2 (4,5 5,3)
100mm
f 5,6
100mm
f 8
100mm
f 11
100mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

200 mm - střed
Na ohnisku 200 mm - střed snímku - na cloně 5,3 má mírnou převahu Tamron, na cloně 5,6 je znatelně ostřejší Nikkor 70-300VR, na cloně 8 je mírně ostřejší Tamron a zbytek vyhlašuji remízu. Třetí místo patří opět Nikkoru 28-300 VR.
Všeobecný závěr na ohnisku 200mm střed snímku - rozdíly mezi Tamronem a Nikkorem 70-300VR jsou velmi malé, na clonách 5,6 a 8 je Nikkor 28-300VR načíná dohánět, ovšem na vyšších clonách opět ztrácí.
Soubor originálních snímků na ohnisku 200 mm si můžete stáhnout ZDE - 107 MB formát ZIP.

200mm
f 5,3

Bez snímku, objektiv má
nejnižší clonu 5,6.

200mm
f 5,6
200mm
f 8
200mm
f 11
200mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

300 mm - střed
Na ohnisku 300 mm - střed snímku - na cloně 5,6 a 8 je mírně lepší Tamron, na zbytku vyhlašuji remízu. Nikkor 28-300 VR opět na třetím místě.
Všeobecný závěr na ohnisku 300mm střed snímku - rozdíly mezi Tamronem a Nikkorem 70-300VR jsou prakticky nulové, Nikkor 28-300VR je zřetelně slabší.
Soubor originálních snímků na ohnisku 300 mm si můžete stáhnout ZDE - 77 MB formát ZIP.

300mm
f 5,6
300mm
f 8
300mm
f 11
300mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

70 mm - okraj
Na ohnisku 70 mm - okraj snímku - opět na nejnižší cloně a cloně 5,6 je neostřejší Tamron, zbytek vyhlašuji remízu. Ostrost objektivu Nikkor 28-300VR se zde hodně blíží Nikkoru 70-300VR, zvláště na clonách 8 až 11.
Všeobecný závěr na ohnisku 70mm okraj snímku - na nejnižší cloně má nejlepší ostrost Tamron, na clonách, na zbývajících clonách jsou rozdíly velmi nepatrně v neprospěch Nikkoru 28-300VR.

70mm
f 4(4,5 4,8)
70mm
f 5,6
70mm
f 8
70mm
f 11
70mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

100 mm - okraj
A zde začíná největší překvapení testu - o tom, že Nikkor 28-300VR je ostřejší na delších ohniscích na okraji než ve středu, jsem již věděl z minulého testu. Ale že bude na okraji ostřejší než jeho konkurenti s kratším rozsahem, to jsem nepředpokládal. Ne nejnižších clonách má zřetelně navrch, následován Tamronem. Těsně nejlepší výsledky na clonách 11 a 16 má Nikkor 70-300VR, ovšem jeho ostrost na nejnižší cloně je jednoznačně na okraji snímku nejhorší, zatímco u testu středu snímku byl nejlepší. Co za celá léta pamatuji, je Nikkor 28-300VR prvním objektivem, který je na některých ohniskových vzdálenostech ostřejší obraz na okraji snímku než v jeho středu.
Všeobecný závěr na ohnisku 100mm okraj snímku - až do clony 8 jasně vede Nikkor 28-300VR, na cloně 8 a 11 je již ale zase nepatrně horší, než objektivy s rozsahem 70-300mm.

100mm
f 4,2 (4,5 5,3)
100mm
f 5,6
100mm
f 8
100mm
f 11
100mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

200 mm - okraj
Na ohnisku 200 mm - okraj snímku - jsou výsledky vzácně vyrovnané, náskok Nikkoru 70-300mm VR je skutečně nepatrný.
Všeobecný závěr na ohnisku 200mm okraj snímku - zde bych si dovolil prohlásit, že z praktického hlediska jsou si objektivy rovny.

200mm
f 5,3

---

200mm
f 5,6
200mm
f 8
200mm
f 11
200mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR

300 mm - okraj
Všeobecný závěr na ohnisku 300mm okraj snímku - vede jednoznačně Tamron.

300mm
f 5,6
300mm
f 8
300mm
f 11
300mm
f 16
  Tamron 70-300 VC Nikkor 70-300 VR Nikkor 28-300 VR
A závěr celkový, týkající se ostrosti objektivů?

Tamron 70-300VC a Nikkor 70-300VR svedly skutečně velice vyrovnanou bitvu až do ohniska 200 mm - rozdíly nejsou nikterak významné a u 95% snímků byste po mírném doostření žádné rozdíly již nepoznali. Pouze na ohnisku 300 mm je ostřejší kresba Tamronu 70-300VR zřetelně patrná.

A objektiv 28-300VR? Jak jsem již výše uvedl, zařadil jsem jej do tohoto testu opakovaně proto, že řada fotografů si klade otázku, zda by mu objektiv 28-300VR nedokázal nahradit rozsah objektivů 70-300. Na první pohled to podle výsledků kresby ve středu snímku vypadá, že v žádném případě. Má to ovšem svá velká ALE. První ALE vychází z toho, že se díváme na výřezy ze snímků o velikosti cca 70x100 cm. A přiznejme si, tak velké snímky uživatelé těchto typů objektivů dělají skutečně naprosto výjimečně. Navíc tyto výřezy sledujete u monitoru z vzdálenosti cca 30 až 40 cm. Pozorovat ovšem obraz velikosti skoro metr na metr z takového vzdálenosti je nesmysl. Troufám si tvrdit, že po mírném doostření budou fotografie do velikosti 20x30 cm zcela v pořádku, což jsem si i prakticky ověřil u nezávislých pozorovatelů na vytištěných fotografiích. Pokud jim nesdělíte, že mají hledat na fotografiích nějaké odlišnosti v kresbě, budou je považovat za identické, pouze se mírně liší svým barevným podáním. Školené oko hnidopicha samozřejmě rozdíly najde. Ale stejně si závěr musí udělat každý sám - máte k němu všechny testovací snímky v plném rozlišení.

 

Další běžné snímky pořízené objektivem Tamron 70-300 VC - Z RUKY se zapnutou stabilizací. Pořízeno do formátu RAW, převod do JPG nejvyšší kvality s automatickou korekcí aberace (nikoliv vinětace), úprava úrovní, bez doostření. Většina snímků má pochmurnější atmosféru, je pořízena v listopadu po západu slunce


1/100s, F16, 300 mm

1/1000s, F4,5, 120 mm

1/800s, F5,6, 300 mm

1/400s, F5,6, 300 mm

1/320s, F5,6, 170 mm

1/640, F5,6, 70mm

1/640, F5,6, 300 mm

1/320, F5,6, 300 mm

1/320s, F5,6, 300 mm

1/250s, F5,6, 300 mm

1/400s, F5, 86 mm

1/80, F6,3, 300 mm

1/80s, F6,3, 300 mm

1/125s, F6,3, 86 mm

1/125s, F6,3, 140 mm

1/60s, F6,3, 270mm

1/320, F5,6, 300 mm

1/250s, F9, 300 mm
Následují upravené a mírně doostřené snímky - za lepšího počasí

1/100s, F8, 70mm

1/400s, F8, 270 mm

1/1600s, F8, 250mm

1/1000s, F5,3, 210 mm

1/60s, F6,3, 240 mm

1/50s, F6,3, 300 mm

1/800s, F8, 70 mm

1/1000s, F8, 300 mm

1/500s, F8, 102 mm

Domnívám se, že nyní již máte ke svému rozhodování, který objektiv bude pro vás ten pravý, všechny informace, podstatné snímky máte k dispozici v původním rozlišení a tak si svůj závěr dle uvažovaného použití objektivů uděláte sami.

A jaký je ten můj?

Nový Tamron 70-300VC je více než důstojným soupeřem osvědčeného Nikkoru 70-300 mm VR se srovnatelnou ostrostí na všech ohniscích, s významně lepší ostrostí na ohnisku 300 mm. Ostří velice rychle, má velmi účinnou stabilizaci a celkově je to dle mého názoru jak po konstrukční stránce, tak stránce obrazové, jeden z nejlepších objektivů, které snad Tamron kdy v oblasti středorozsahových zoomůy vyrobil. Pokud tedy nejste skalní zastánci objektivů Nikkor, můžete ušetřit při nákupu ve srovnání s Nikkorem 70-300VR 4.000,- Kč a přitom o nic nepřijdete, naopak. Skoro to vypadá, že "starý" Nikkor 70-300 mm dokraloval. Dá se předpokládat, i když jsem to nezkoušel, že na snímačích typu APS-C dosáhnete v okrajových částech snímků ještě lepší ostrosti, protože nebudete využívat okrajové části objektivu. Takže moje doporučení, pokud uvažujte o nákupu objektivu v tomto rozsahu, zní: JEDNOZNAČNĚ ANO!

Pokud se týká v úvodu nastolené otázky, zda může Nikkor 28-300 mm VR nahradit tyto dva objektivy s rozsahem 70-300 mm na společných ohniscích, bude odpověď trochu složitější. Vzhledem k výše uvedeným testovacím snímků (zaměřeným na ostrost kresby) by to svádělo k jednoznačnému tvrzení - nemůže. Ale ty výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 70x100 cm. Vyžadujete-li u takovýchto formátů nekompromisní ostrost, bude muset sáhnout po podstatně dražších (a více) objektivech. Pokud neděláte soustavně výstavní zvětšeniny, je Nikkor 28-300VR velice dobrý objektiv typu "vše v jednom" - nenadchne svou kresbou, ale rozhodně neurazí a pokud by někdo uvažoval o jediném objektivu pro svou plnoformátovou zrcadlovku, rozhodně mu jej s klidným svědomím doporučím. Stejně tak, pokud se nechce tahat s brašnou objektivů na běžné reportážní focení, dovolené, posezení s přáteli, na hory apod.
 

Kompletní test Nikkoru 28-300 mm VR spolu s Tamronem 28-300 mm VR.
Kompletní test Nikkoru 70-300 mm VR s fotoaparátem Nikon D2x.

P.S. Před testováním obrazové kvality objektivů nečtu zásadně žádné jiné testy. Někdy si je prohlédnu po dopsání toho svého, což ovšem není nikdy důvod, abych na svém hodnocení cokoliv změnil.