Test - "Základní" objektiv pro formát DX - ale jaký?

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz


14.3.2014


Mnoho majitelů fotoaparátů Nikon je v současné době postaveno před volbu, jaký "základní" objektiv svému miláčkovi s DX snímačem (označován také jako APS-C) pořídit. Většina uživatelů volí jako první objektiv typ "zoom", tedy objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, který by měl v rozumné obrazové kvalitě pokrýt požadavky běžného fotografování - takový základní všeuměl. V současnosti je na trhu s DX snímačem řada fotoaparátů, jednak z řady D3xx (3100, 3200, 3300), z řady D5xx (5100, 5200, 5300) a dva zástupci řady D7xx (D7000 a D7100). Každý z této řady fotoaparátů se dodává vždy z nějakým "setovým" objektivem, tj. objektivem, který je možné za výhodnější cenu pořídit současně s fotoaparátem. Např. řada 3xxx s objektivem Nikkor 18-55 nebo 18-105, řada D5xxx navíc ještě s objektivem 18-140, stejně jako řada D7xxx. Samozřejmě není nikde psáno, že si nemůžete koupit samotné tělo fotoaparátu a k něm si přikoupit i jiný "základní" objektiv než ten, který se dodává "v setu" - a může být i od jiného výrobce (z nejrozšířenějších jmenujme např. Tamron nebo Sigmu). Dále se však budeme zabývat pouze objektivy s proměnlivým ohniskem Nikkor, které pokrývají rozsah ohniskových vzdáleností mezi 16-140 mm. Někteří uživatelé dávají přednost objektivům s ještě širším rozsahem ohnisek, která já již ovšem označuji jako univerzální - jedná se o objektivy Nikkor 18-200 a 18-300 mm. Samozřejmě platí, že čím větší rozsah ohniskových vzdáleností objektiv pokrývá, tím více kompromisů se skrývá v jeho konstrukci, což se projeví na vlastnostech objektivu (ostrost, aberace, bokeh, rychlost ostření...). Těmito univerzálními objektivy se v tomto testu zabývat nebudeme, nechám si je na jindy.

Ve výše uvedeném rozsahu je možné si dnes od značky Nikon pořídit tyto objektivy (uvedeny koncové ceny platné v březnu 2014):

Označení objektivu Cena vč. DPH Pozn.:
Objektiv Nikon 18-55mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR 4.990 doprodej
Objektiv Nikon 18-55mm f/3,5-5,6 G AF-S DX VR II 6.190  
Objektiv Nikon 18-105mm f/3,5-5,6 AF-S G DX ED VR 6.490  
Objektiv Nikon 18-140mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR 15.490  
Objektiv Nikon 16-85mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR 15.990  

Pro úplnost je třeba ještě zmínit objektiv Objektiv Nikon 17-55mm f/2,8 AF-S DX ZOOM-NIKKOR IF-ED, ovšem jeho cena 37.990,- Kč většinu lidí odradí - platíte zde především za světelnost. Taková 16-34/4 VR vám poskytne z hlediska ostrosti lepší výsledky a ještě ušetříte 8.000,- Kč.

Všechny objektivy uvedené v tabulce mají i při měnícím se rozsahu stejnou světelnost, všechny jsou vybaveny optickou stabilizací obrazu a ultrazvukovým ostřením, všechny mají stejný průměr závitu pro filtr 67mm a všechny jsou vyrobeny v Thajsku. Občas si říkám, že v Thajsku či Malajsii vyrábí Nikon jakousi "druhou ligu" - zatím jednou výjimkou, která asi potvrzuje pravidlo, je objektiv 80-200/4, který, ač vyroben v Thajsku, je opticky vynikající. "Profi" objektivy mají na sobě v naprosté většině "Made in Japan":)

Zde musím udělat malou odbočku. V dobách, kdy měly obrazové DX snímače rozlišení 6 milionů bodů, se nejevily rozdíly v kvalitě objektivů, pokud se ostrosti týká, tak markantně jako dnes, kdy se na snímačích DX zrcadlovek vyskytuje 16 až 24 milionů bodů. Marketing zde opět zvítězil nad zdravým rozumem (zvláště v kategorii zrcadlovek pro "amatérské" použití) ve smyslu "čím víc bodů, tím víc Adidas". Pokud nebudete chtít zhotovovat fotografie větší než 13x18 cm, nemusíte se kvalitou objektivů moc trápit (nebudete-li dělat velké výřezy z obrazu). Jedna věc je rozlišení snímače, druhá, zda je objektiv schopen poskytnout pro toto rozlišení také ostrý obraz, nejlépe v celé jeho ploše. A zde jsou mezi objektivy někdy i hodně velké rozdíly. Objektiv s fotoaparátem byl měly tvořit vyváženou dvojici (a také většinou tvoří), protože málokdo si k zrcadlovce za 9.000,- Kč pořídí objektiv za 40.000,- Kč. A naopak - pokud si pořídíte Nikon D7100, patrně jej nevybavíte objektivem 18-55 za 5.000,- Kč (ale i takové případy jsem viděl - prodavači v elektro řetězcích dokážou někdy nemožné:).

Pro další testování jsem si tedy vybral 3 objektivy s relativně stejným rozsahem (v tabulce jsou označeny tučným písmem) a podíváme se na reálných snímcích pouze na jednu jedinou vlastnost - ostrost na různých clonových číslech ve srovnatelném rozsahu - tj. 18-85 mm, který je všem objektivům společný. Co půjde nad a pod tento rozsah, bude pouze informativní. Aberaci totiž můžete poměrně dobře odstranit při úpravách snímku, vinětaci též, ale ostrost snímků a tím i množství detailů následnými úpravami doženete jen těžko.

Všechny testovací snímky jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D7100, stativ, bezvětří, dálková spoušť, formát RAW bez doostření, režim automatického ostření AF-S, vypnutá stabilizace. Následný převod do nejvyšší kvality JPG v programu Nikon Capture NX2 s vypnutými vylepšovacími funkcemi (bez doostření, bez korekce aberace, bez odšumování). Všechny objektivy mají tedy stejné startovací podmínky a můžeme se podívat, jak si vedou na různých clonových číslech: červená barva znamená nejhorší ostrost, zelená nejlepší, pokud je polí stejné barvy více, nepovažuji z praktického hlediska rozdíly za podstatné. Výřezy odpovídají velikosti obrazu cca 160 x 106 cm! Mějte to, prosím, po celou dobu na paměti. Pro lepší představu - výřez je ten žlutý obdélníček.

Ohnisko 18 mm

Clona 18-140 střed 16-85 střed 18-105 střed 18-140 kraj 16-85 kraj 18-105 kraj
3,5
4
5,6
8
11
16
Zhodnocení ohniska 18 mm:
Prakticky na všech clonách vítězí ostrostí ve středu obrazu objektiv 18-140, ovšem jeho ostrost na okraji obrazu je na všech clonách nejslabší. Až do clony 5,6 vede objektiv 16-85 v ostrosti nad 18-105 ve středu obrazu, potom si místo prohodí (zajímavá je klesající ostrost objektivu 16-85 na clonách 8 a 11). Zajímavý je také výsledek objektivu 18-105, který má prakticky na všech clonách nejlepší ostrost na okraji snímku, zatímco ve středu vychází do clony 5,6 nejhůře.

Závěr: Na ohnisku 18 mm bych si vybral objektiv 18-140 - jeho výrazná převaha v ostrosti ve středu snímku by mi vyvážila sníženou ostrost na okrajích - přece jenom častěji potřebuji mít perfektně ostrý střed než okraje (protože si mohu udělat výřez a nejsou to krajinářské objektivy.

Ohnisko 24 mm

Clona 18-140 střed 16-85 střed 18-105 střed 18-140 kraj 16-85 kraj 18-105 kraj
4
5,6
8
11
16

Zhodnocení ohniska 24 mm
Na ohniskové vzdálenosti 24 mm se nám závodní pole trochu vyrovnalo - stálicí je opět ve středu obrazu objektiv 18-140, byť na cloně 16 jsou ve středu obrazu výsledky takřka vyrovnané, stejně je tomu na této cloně i na okrajích obrazu. Nejhorší ostrost na okrajích obrazu vykazuje až do clony 8 objektiv 18-140. Vcelku se dá říci, že trend, který jsem zjistil u ohniska 18 mm pokračuje i na ohnisku 24 mm, byť se závodní pole trochu srovnalo.

Závěr: I přes opětovnou nejhorší ostrost na okraji obrazu, zvláště na nízkých clonách, bych opět bral objektiv 18-140.

Ohnisko 35 mm

Clona 18-140 střed 16-85 střed 18-105 střed 18-140 kraj 16-85 kraj 18-105 kraj
4,5
5,6
8
11
16

Zhodnocení ohniska 35 mm
Až do clony 11 je opět ve středu obrazu vítězem objektiv 18-140. Snímky z tohoto objektivu vykazují znatelně lepší brilanci, či jinak řečeno přenos kontrastu a to zatím na všech 3 testovaných ohniscích. Na ohnisku 35 mm dochází k vyrovnání ostrosti objektivů 16-85 a 18-105, objektiv 18-140 je stále na okrajích méně ostrý.

Závěr: stále mám raději ten střed, beru pořád 18-140 a to zvláště s přihlédnutím k přenosu kontrastu, který má ze všech 3 testovaných objektivů nejlepší. Vzhůru na ohnisko 70 mm!

Ohnisko 70 mm

Clona 18-140 střed 16-85 střed 18-105 střed 18-140 kraj 16-85 kraj 18-105 kraj
5,6
8
11
16

Zhodnocení ohniska 70 mm
No nazdar. Tady někdo (objektiv 16-85) překročil bludný kořen. Na tomto ohnisku poskytuje 16-85 výrazně nejhorší výsledky jak ve středu obrazu, tak na okrajích. Ovšem 18-140, vedoucí závodního pole středu obrazu, se dostává na ohnisku 70 mm do vedení i na okrajích, kdy srovnala krok s 18-105. Po analýze obrazu na tomto ohnisku jsem dalšího psaní nechal a sehnal jsem další kus objektivu 16-85, který se před rokem vrátil z Nikon servisu po opravě a seřízení zoomu (který šel od 50 mm výše velmi ztuha). Výsledky jsem obdržel obdobné, pokud ne horší, ovšem na jiných ohniscích - porovnání najdete pod testem 85 mm.

Závěr: opět vítězí 18-140 a to na plné čáře.

Ohnisko 85 mm

Clona 18-140 střed 16-85 střed 18-105 střed 18-140 kraj 16-85 kraj 18-105 kraj
5,6
8
11
16
Zhodnocení ohniska 85 mm
Zde se prakticky opakuje situace z testů na 70 mm.
Závěr: opět viditelně nejlepší 18-140 - na okraji obrazu se již objektiv vyrovnal 18-105 a jednoznačně nejhůře je na tom opět 16-85.
Jak jsem se zmínil výše, výsledky objektivy 16-85 mne velmi zarazily a celý test jsem prováděl se dvěma objektivy. Níže je porovnání dvou kusů objektivů, které jsem sehnal, na ohnisku 24 a 85 mm:
 

18 mm

Testovaný kus Srovnávací kus

85 mm

3,5

Z výsledků je jasně patrné, že
srovnávací kus je zřetelně
méně ostrý na ohnisku 18 mm,
ovšem výrazně ostřejší na
ohnisku 85 mm. Tak či tak,
obojí je silně za očekáváním.

16.3.2014 -na základě přání doplňuji ještě ke stažení snímky pořízené objektivem 18-140 na ohnisku 140 mm. Nechte si ale zobrazit ostřící bod, protože 140 mm je přepočtených 210 a tam již na nízkých clonách i přes větší vzdálenost může hrát místo zaostření větší roli.

Závěrečné hodnocení:

Zcela na rovinu musím přiznat, že mne výsledky velmi překvapily. Očekával jsem, že vzhledem k ceně a rozsahu objektivu Nikkor 16-85 bude mít výsledky jednoznačně nejlepší a výsledky objektivů 18-140 a 18-105 budou více či méně srovnatelné. Výsledky ovšem naznačují něco zcela jiného. Znovu musím zdůraznit, že výřezy pochází z velikosti fotografie 160 x 106 cm! Odpovídají tomu, co uvidíte na monitoru, pokus si zobrazíte fotografie 1:1. Patrně 99% čtenářů tohoto testu v životě neudělalo fotografii velikosti 1,6 x 1 metr (zatím jsme tento rozměr u nás dělali pouze pro jednoho zákazníka). Mohu vás ujistit, že na fotografii velikosti 20x30 cm budete tyto rozdíly v ostrosti hledat velmi těžko, pokud použijete pro fotografii celou plochu snímku a nebude dělat radikální výřezy. A jenom osel pozoruje fotku 1,6 x 1 metr ze 20 cm lupou:)

Kdybych měl shrnout výsledky podle jednotlivých objektivů ve vztahu k jejich ceně, dopadlo by to asi následovně:

Objektiv 16-85 mm: překvapil mne nemile a to oba dva testované kusy, očekával jsem výsledky daleko lepší, ne-li nejlepší. Zároveň mne na tomto objektivu, který jsem měl k dispozici ve dvou kusech, překvapila variabilita výsledků a u testovaného kusu mimo ostrosti i fakt, že se vzrůstajícím clonovým číslem začala klesat ostrost obrazu, což je jev velmi nezvyklý. Tento objektiv stojí prakticky stejně, jako objektiv 18-140. Rozdíl mezi 16 a 18 mm na širokém ohnisku je prakticky zanedbatelný, zatímco rozdíl mezi 85 a 140 mm je podstatný - viz. ukázka:

Objektiv 18-140: zde jsem velice příjemně překvapen, protože tak dobrý výsledek jsem skutečně nečekal a v této kategorii objektivu (základní univerzál) je ostrost obrazu ve středu snímku výjimečná. Mezi ohnisky 18 a 35 mm má sice nejhorší výsledky v ostrosti na okrajích obrazu, ale protože se díváme na výřez fotky 1,6 x 1 metr, tak bych to neřešil. Prakticky na všech ohniscích je patrný výborný přenos kontrastu, který je z výřezů jasně patrný.

Objektiv 18-105: u tohoto jediného objektivu jsem obdržel výsledky, které jsem očekával, s výjimkou faktu, že až do ohniska 70 mm bude ze všech testovaných objektivů mít nejlepší ostrost v krajích obrazu. Odpovídají cenové kategorii objektivu - objektiv stojí necelou polovinu toho, co vydáte za dva výše zmíněné. Zkrátka poměr cena/výkon odpovídá a pokud nebudete dělat velkoformátové zvětšeniny s důrazem na každý detail, produktovou či technickou fotografii, bude vám jeho výkon dostačovat.

Ještě je dobré si uvědomit, že v této cenové kategorii objektivů, určených pro běžné "amatérské" fotografování, mohou být výsledky testování dvou kusů téhož typu objektivu rozdílné (viz případ 16-85 výše). Nelze je tedy brát tak, že tyto rozdíly budou vždy. Pro testování jsem použil náhodně vybrané objektivy z běžné prodejní sítě. Nikon vyrábí pouze jeden objektiv - Nikkor 17-55/2,8, jehož cena (cca 38.000,- Kč) by jej předurčovala pro profesionální použití, ale podle mých zkušeností i u tohoto objektivu je v jednotlivých kusech velký rozdíl v ostrosti. Zkrátka v provedení DX objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdálenosti (zoom) nenarazíte na skutečně profesionální objektiv. Pokud požadujete profesionální výsledky (nebo aspoň polo-profi), máte tyto možnosti (kvalita a cena od a do c stoupá):

a) použijete objektivy DX s pevnou ohniskovou vzdáleností,
b) použijete zoom profi objektivy určené pro FX snímače (např. 24-70/2,8, 16-40/4, 14-24/2,8) - viz test.
c) použijete profi objektivy pro FX snímače s pevnou ohniskovou vzdáleností

Možnost c) vám zajistí nejkvalitnější výsledky, ovšem nesmí vás překvapit, že objektivy budou stát násobky ceny těla fotoaparátu (ale jak jsem se zmínil v testu telekonvertoru, nejlepší telekonvertor pro FX přístroje je D7100:).

Pokud si budete chtít prohlédnout a zhodnotit fotografie sami, máte je k dispozici v plném rozlišení JPG podle ohniskových vzdáleností vždy nad každým testem na příslušeném ohnisku (odkaz v černém rámečku). Pokud si je budete stahovat, prosím vzhledem ke kapacitě naší linky až po 17.00 hod. nebo o víkendech - každé ohnisko představuje cca 300 MB dat JPG - DĚKUJI!

Pokud jste tento test shledali pro vás užitečný a pomohl vám ve vašem rozhodování, můžete tvorbu testů podpořit tím, že si u nás zakoupíte vybavení Nikon. Nabízíme jej za srovnatelné internetové ceny (v oficiální distribuci Nikon) v kamenném obchodě s profesionálním servisem a přístupem k řešení vašich přání a problémů.

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz