7Artisans 18 mm F/6.3 II

UFO

 

1.0 1.1 1.2 1.4 1.6 1.8 2 2.2 2.5 2.8 3.2 3.5 4 4.5 5.0 5.6 6.3 7.1 8 9 10 11 13 14 16

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
IBAN: CZ24 0800 0000 0012 3240 7103

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Přehled objektivů Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z"

 

Je to objektiv nebo hračka?

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

09.06.2025 objektiv oznámen 05.2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.

Tento objektiv není úplnou novinkou - má svého předchůdce (viz obr. vlevo), který skutečně vypadá jako římské UFO, takže toto je již jeho druhá generace (a proto má na objektivu asi napsáno "NEW") a poprvé se objektiv ve svém převtělení objevuje mimo bajonetu Sony a Fuji také s bajonetem Z. V každém případě budiž řečeno hned na začátku, že je to objektiv pro DX snímače (APS-C), typ přezdívaný jako "palačinka" takže pro rodinu Z50, Z50II, Z30, Zfc. Tento objektiv má od stejné firmy i své dvojče na plnoformátové snímače: 7Artisans 18mm f/5,6.

 Nechci se hned na začátku vyloučit z tohoto testu pro zaujatost, byť jsem vždy pokládal objektivy této cenové kategorie za hračky a dražší krytky těla fotoaparátu. Mimochodem - nezdají se vám ty zetkové objektivy v současné době až příliš dokonalé? Vadí vám již přílišná ostrost a sterilnost objektivů, které nemají žádnou duši a ničím se neodlišují od svých vrstevníků? Hledáte objektiv, který bude jiný? Možná jste jej našli. Nebo si opovržlivě odfrknete a nebudete číst dál?

Pokud se dotážete umělé inteligence na historii firmy, můžete dostat následující odpověď:

7Artisans je čínský výrobce fotografických objektivů, který se na trhu objevil v druhé polovině 2010. Značka vznikla z iniciativy skupiny nadšenců a inženýrů, kteří chtěli nabídnout cenově dostupné, ale kvalitní manuální objektivy pro širokou škálu bajonetových systémů moderních digitálních fotoaparátů.

Firma si rychle získala pozornost díky kombinaci nízké ceny a překvapivě solidní optické kvality. V sortimentu 7Artisans najdeme pevné i zoomové objektivy pro různé bajonety (například Sony E, Canon RF, Fuji X, Nikon Z, Micro Four Thirds a další), včetně speciálních typů jako jsou tilt-shift nebo fisheye objektivy. Objektivy jsou určeny převážně pro bezzrcadlovky i zrcadlovky (při použití vhodných redukcí) a často mají čistě manuální ostření bez elektroniky.

Značka si získala popularitu zejména extrémně světelnými modely, například 25mm f/0.95, které umožňují dosažení velmi malé hloubky ostrosti za zlomek ceny oproti zavedeným výrobcům. V posledních letech začal výrobce nabízet také objektivy s automatickým ostřením (AF) a rozšiřuje portfolio o nové kreativní produkty, například tilt-shift objektivy nebo cine verze určené pro video produkci.

Objektivy 7Artisans bývají často porovnávány s mnohem dražšími produkty renomovaných značek, jako je Leica. Slepá testování ukazují, že rozdíl ve výsledném obrazu může být překvapivě malý vzhledem k obrovskému rozdílu v ceně, což dokládá výrazný pokrok čínské optiky za poslední dekádu.

Dnes patří 7Artisans mezi nejznámější čínské výrobce dostupných kreativních objektivů. Jejich produkty využívají amatérští i profesionální fotografové, kteří hledají originální obrazový charakter nebo specifické vlastnosti za přijatelnou cenu. Značka je tak symbolem dostupné a kvalitní alternativy ke známým západním výrobcům optiky.

V překladu do češtiny znamená „7Artisans“ doslova „7 řemeslníků“ nebo „7 umělců“. Název odkazuje na skupinu sedmi zakládajících členů, kteří se spojili, aby vytvořili tuto značku a společně navrhovali a vyráběli objektivy s důrazem na řemeslnou kvalitu a kreativitu.

Na stránkách výrobce (Shenzhen 7Artisans Photoelectric Technology Co., Ltd.) se můžete podívat na poměrně širokou škálu objektivů tohoto výrobce. Stránky jsou ale bohužel nepochopitelně nepřehledné - nemůžete si třeba nechat zobrazit jen objektivy pro určitý bajonet. Jediným oficiálním dovozcem těchto objektivů v ČR (dle www výrobce) je firma Film Technika, kde jsem tento objektiv také zakoupil. Bohužel na můj emailový dotaz ohledně možné spolupráce na zapůjčování této značky objektivů pro testy nikdo ani neodpověděl, asi nemají zájem. Takže to patrně dopadne tak, že toto je od značky 7Artisans test poslední. Nicméně po objednání přišel objektiv velmi rychle a bez problémů a na jejich stránkách najdete v současné době 28 objektivů s bajonetem pro Nikon Z v cenovém rozpětí od 1.990 Kč (zde testovaný objektiv) až po 14.000,- Kč. Je mezi nimi řada objektivů se světelností 0.95. Objektivy této značky prodává u nás např. i fujifoto, foto škoda, něco oehling apod. Všechny objektivy mají pouze ruční ostření a žádný přenos hodnot do fotoaparátu (chybí jakékoliv kontakty v bajonetu) - čímž se cena objektivů částečně vysvětluje.

 
 Technické parametry

Parametr/Objektiv

 

Ohnisková vzdálenost

18 mm (úhel záběru odpovídá ohniskové vzdálenosti 27 mm)

Maximální světelnost

6.3

Úhel pohledu (diagonální)

76

Minimální zaostřovací vzdálenost

30 cm

Průměr filtru

nelze

Maximální průměr

56 mm

Délka

15 mm

Hmotnost

58 g

Lamely clony

nemá clonu, jen díru, ale kulatou

Minimální světelnost

6.3

Standardní příslušenství

zadní krytka, pytlík

Kompatibilní bajonety

Sony E, Fuji FX, Nikon Z
Stabilizace v objektivu ne :)
Cena 2023 cca 2000,- Kč

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Výrobce je poněkud skoupý na informace, rozhodně se nezmiňuje o žádných asférických, ED či Super ED členech, ani o antireflexních vrstvách. Takže tam asi nebudou (a kdo by je tam za ty peníze také čekal, že). Rovněž tak utěsnění proti vodě asi nebude dobré zkoušet.

Objektiv má kupodivu celých 6 prvků v 5 skupinách (kam to tam nacpali, netuším):

Bajonet objektivu je překvapivě kovový a postrádá jakékoliv kontakty. Jediným ovládacím prvkem je kroužek ručního ostření od 0.3 m do "nekonečna", což zvládnete v rozsahu 90 stupňů s příjemně plynulým pohybem s přiměřeným odporem.

Takže: žádné automatické ostření, Žádná sluneční clona, žádná krytka na objektiv, žádný závit na filtr. Být to auto, označovala by se taková výbava jako "holota".

Návod k použití není, u objektivu je přiložen pouze stručný návod, který vás mimo jiné nabádá k tomu, abyste objektiv udržovali mimo dosah dětí - možná proto, aby jej nespolkli.

Překvapením je obal na objektiv - pytlík se zdrhovadlem z mikroplyše - kéž by takové dával k objektivům třeba Nikon, to bychom si pochvalovali.

Poznámka ke způsobu fotografování:

Jedná se o PLNĚ manuální objektiv bez přenosu jakýchkoliv hodnot do fotoaparátu - u bajonetu nejsou žádné kontakty. Pokud chcete vidět název objektivu v exifu fotografií, musíte jej do fotoaparátu zadat ručně (název, ohnisko, clonové číslo). Samozřejmě režimy AUTO ani scénické režimy nejsou funkční. Clonové číslo fotoaparát nezobrazuje (víte, že je 6.3 a nikdy jiné nebude). Asi nejvíce použitelný byl pro mne režim M s ISO AUTO s tím, že jsem si volil čas. Doporučuji také zapnout zobrazení histogramu a v menu zapnout při ostření na blízko zvýrazňování hran zaostřených oblastí při fotografování - i když to není zcela přesné, je to lepší než nic.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Jistě jste již viděli a znáte MTF křivky ostatních objektivů - pohledem lze odvodit, že ostrost ani přenos kontrastu nebude zrovna z říše snů. Průběh křivek je poměrně nezvyklý - většinou klesaji pozvolna stále od středu objektivu do krajů - zde je tomu jinak. Ale testovací snímky napoví více.

Nastavení fotoaparátu pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak:

Fotoaparát Nikon Z50II, zpracování v Nikon NX-Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 0, M-RANDGE SHARP +0 CLARITY 0, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.

18 mm

Nikon Z50II, f 6.3/ISO 100/1/320s

rohy snímku byly zesvětleny v editoru o +1 EV pro korekci vinětace, vylezl v rozích již trochu šum

střed
levý horní roh
levý dolní roh
pravý horní roh
pravý dolní roh

Ostrost středu snímku je velmi dobrá, ostrost pravé strany snímku také. Ovšem levá strana snímku je již mnohem horší - ostatně to bylo vidět již na cihlové zdi v části o zkreslení. Lze očekávat, že ostrost v okrajích se může lišit kus od kusu. Na druhé straně budiž řečeno, že se jistě nepředpokládá, že bude někdo dělat s tímto objektivem metrové zvětšeniny.


Tento objektiv je těžké s něčím porovnávat, má takovou svou vlastní kategorii, takže tento test bez porovnání s jiným objektivem. Přenos kontrastu není zrovna příkladný.

Závěr: A víte, že jsem to čekal ostrost daleko horší? V podstatě je pozoruhodné, jaké snímky dokáže udělat objektiv za 2 tisíce.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

Vzhledem k ohniskové vzdálenosti objektivu a pevnému clonovému číslu 6.3 je hloubka ostrosti velmi velká. Sice máte úhel záběru odpovídající ohniskové vzdálenosti 27 mm, ale fyzická ohnisková vzdálenosti stále zůstává 18 mm - a tím i hloubka ostrosti odpovídající této ohniskové vzdálenosti. Takže neostrého pozadí můžete dosáhnout jen zaostřením na hodně blízkou vzdálenost. Nemusíte se trápit tím, kolika lamelová je clona, protože tam žádná není - každopádně nemůže být bokeh jinak než kruhový, protože ta díra v objektivu je kulatá :)

 

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: Zkráta je pozadí zcela normálně neostré, takové "malířsky" neostré. Asi nic, proti čemu by se dalo při clonovém čísle 6.3 protestovat.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách.

U tohoto objektivu je test poměrně jednoduchý - jedno ohnisko, jedno clonové číslo. Zbývá jediná proměnná a to je zaostřená vzdálenost.

BEZ KOREKCE aberace - v programu Studio NX vypnuté všechny korekce objektivu

Závěr:  Nic, nic, nic, co by stálo zařeč - velké překvapení! Výřez výše je to "nejhorší", co jsem na snímcích našel. Tak to jsem vážně nečekal.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm.

Jak vidíte, i při zaostření na 30 cm je hloubka ostrosti při ohniskové vzdálenosti 18 mm a clonovém čísle 6.3 dosti velká. Vinětace dodá snímku nádech levného jednorázového fotoaparátu na kinofilm.

Ale ostrost v místě zaostření není špatná:

Závěr: Na makro to jistě objektiv nebude. Dobře manuálně z ruky zaostřit správně na tuto vzdálenost není jednoduché ani přes zvýraznění zaostřených obrysů při fotografování - rozhodně je dobré si obraz v hledáčku nebo na displeji tlačítkem "plus" přiblížit - to, co fotoaparát za normálních okolností zobrazí jako ostré (obtažené barevnou linkou) po přiblížení takto označené být nemusí.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Rychlost: Ja rychle otočíte ručně kroužkem?

Hlučnost: Manuální ostření je skutečně neslyšné.

Přesnost: Kam si zaostříte, tam to bude.

 

Takto vypadá fotografie pořízená při zaostření na "nekonečno". Hloubka ostrosti je skutečně velká (mírně doostřeno):
 

Závěr: Protože si ostříte sami ručně, případné nesprávné zaostření můžete přičíst pouze sobě. Určitě si zapněte pro ostření na blízké vzdálenosti ve fotoaparátu "focus peaking", tj. obtahování zaostřených oblastí obrazu výrazným obrysem. Jinak si nemusíte dělat s ostřením moc velké starosti - pokud zaostříte tak nějak na 3 metry, bude v pásmu ostrosti vše od cca 2 metrů do nekonečna - čistě teoreticky.

 Stabilizace

Objektiv skutečně žádnou nemá :)

Závěr: Není. Nezbývá než počkat, až Nikon vyrobí nějaký stabilizovaný DX snímač - čeští fotografové by se na takový fotoaparát vrhli jako špačci na třešně - přitom tomu jistě nic nebrání, mimo firemní politiky Nikonu.

 Odolnost na protisvětlo

 

 

Více asi zkoušet netřeba. I bez slunce v záběru ztrácí objektiv v protisvětle rychle kontrast. Slunce v záběru navíc způsobů celé hejno barevných fleků - ty budete těžko odstraňovat, pokud je nechcete "výtvarně" využít.

Závěr: Foťte se sluncem v zádech :)

 Zkreslení

Závěr: Co byste řekli - má ho tam. Je takové nestejnoměrně soudkovité - ve středu vyboulené a ke krajům se opět částečně jakoby narovná - navíc, což je zajímavé, levá strana je méně ostrá než pravá - zde vzdálenost asi 1 metr.

 Vinětace

Na clonové číslo 6.3 - jiné nastavit nejde

Závěr: Vinětace je na této světelnosti jako prase, ale nic jiného jsem ani nečekal. Buď ji pracně odstranit - nebo - doporučuji - ponechat jako výtvarný prvek, k tomu objektivu patří :) Ale zase je objektiv dobře vycentrován.

 Konvertor

To snad ani nikoho nenapadne :)

 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z50, převod v Nikon Studio NX.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - OFF, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Vše z ruky, režim M s ISO AUTO, bez úprav:

Snímky z tohoto testu si můžete také pohodlně prohlédnout na www.zonerama.com

7Artisans 18 mm 6.3

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu a v případě tohoto objektivu to platí dvojnásob - vždyť stojí 2.000,- Kč!

 

Ti, pro které by mohl být tento objektiv přednostně určen, tj. generace, která je nadšená z "vintage" fotek, instaxů a mobilních telefonů s tisíci efekty na zmršení fotek, .... ti si tento test určitě nepřečtou, protože jej ani nebudou hledat a jejich youtuber o něm zatím nehovořil :)

 

Pro ty ostatní: ano, je to něco jiného. Neuvěřitelně malý, levný a lehký objektiv. Po většině téměř dokonalých objektivech, které zde často testuji, je to docela osvěžení. Kvalitou je to určitě lepší a použitelnější než lens-baby a skleněné koule. Při fotografování vám nebudou překážet žádné čudlíky na objektivu, na větší vzdálenost nemusíte ani ostřit a rozhodně neztratíte krytku objektivu. Stejně tak nemusíte nastavovat clonové číslo na fotoaparátu a expoziční trojúhelník bude mít na jedné straně konstantu.

 

+ pro někoho v nedokonalosti krása

+ hmotnost

+ rozměry
+ v balení praktický pytlík na objektiv
+ aberace

+ cena

 

+- bez přední krytky objektivu

 

- pouze ruční ostření

- bajonet nemá žádné kontakty

- ostrost

- vinětace
- ztráta kontrastu a odlesky v protisvětle


Buď ten objektiv budete mít rádi právě pro jeho nedokonalost nebo jej prohlásíte za naprostou hovadinu. Pokud požadujete automatické ostření, proměnlivou clonu a kontakty v bajonetu, potom by mohl být řešením třeba objektiv VILTROX 20 mm f/2,8 Air  pro FF snímače (cca 5.500,- Kč), ale už to nebude taková "palačinka".

 

Rozhodně nemohu říci, že by mne objektiv za 2.000,- Kč svým výkonem zklamal - právě naopak. Téměř dokonalých objektivů jsem si za více než 20 let testování užil dost a toto je na dnešní poměry vítaná změna. Někteří recenzenti zmiňují, že objektiv je výborný pro street foto, protože je velmi nenápadný. To je pravda. Ještě méně nápadný je na fotoaparátech bez gripu. Ale v této souvislosti si možná řeknete, že v této kvalitě už můžete rovnou fotit mobilem a vyjde to nastejno. Také mne to napadlo, tak jsem ze stejného místa pořídil i snímek trochu starším mobilem Samsung Galaxy Z Flip 4 - zde jsou výchozí snímky, které si můžete upravit do stejné podoby a porovnat:

 

 

 

Trochu jsem si pohrál s jinou dvojící snímků tak, abych je formátem zpracování dostal do přibližně stejné podoby:

 

 

 

Snímek z mobilu je bez úprav (jen přizpůsobení ořezu), snímek z fotoaparátu je upravován poměrně zásadně - mimo ořezu také odstranění vinětace, zvýšení saturace, projasnění stínů, decentní doostření na cca úroveň mobilu (čímž jsem objektivu sebral jeho charakter). Netrefil jsem zcela kontrast (viz obloha), ale to není to nejpodstatnější. Po zvětšení si všimnete určitých rozdílů zvláště v kompresi obrazu, ale to už se nimrám v blbostech 1:1.

 

 

 

"Kouzlo" tohoto objektivu spočívá právě v ponechání obrazu v původní podobě bez úprav. Dostanete tak stejné snímky, jaké bylo možné pořídit před 40 lety levnými kompakty na kinofilm.

 

Tak už jste se rozhodli? Je to objektiv nebo hračka?

 

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
IBAN: CZ24 0800 0000 0012 3240 7103

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz