7Artisans 18 mm F/6.3 II UFO
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde.
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z
zde. Je to objektiv nebo hračka?
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 09.06.2025 objektiv oznámen 05.2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Nechci se hned na začátku vyloučit z tohoto testu pro zaujatost, byť jsem vždy pokládal objektivy této cenové kategorie za hračky a dražší krytky těla fotoaparátu. Mimochodem - nezdají se vám ty zetkové objektivy v současné době až příliš dokonalé? Vadí vám již přílišná ostrost a sterilnost objektivů, které nemají žádnou duši a ničím se neodlišují od svých vrstevníků? Hledáte objektiv, který bude jiný? Možná jste jej našli. Nebo si opovržlivě odfrknete a nebudete číst dál? Pokud se dotážete umělé inteligence na historii firmy, můžete dostat následující odpověď: 7Artisans je čínský výrobce fotografických objektivů, který se na trhu objevil v druhé polovině 2010. Značka vznikla z iniciativy skupiny nadšenců a inženýrů, kteří chtěli nabídnout cenově dostupné, ale kvalitní manuální objektivy pro širokou škálu bajonetových systémů moderních digitálních fotoaparátů. Firma si rychle získala pozornost díky kombinaci nízké ceny a překvapivě solidní optické kvality. V sortimentu 7Artisans najdeme pevné i zoomové objektivy pro různé bajonety (například Sony E, Canon RF, Fuji X, Nikon Z, Micro Four Thirds a další), včetně speciálních typů jako jsou tilt-shift nebo fisheye objektivy. Objektivy jsou určeny převážně pro bezzrcadlovky i zrcadlovky (při použití vhodných redukcí) a často mají čistě manuální ostření bez elektroniky. Značka si získala popularitu zejména extrémně světelnými modely, například 25mm f/0.95, které umožňují dosažení velmi malé hloubky ostrosti za zlomek ceny oproti zavedeným výrobcům. V posledních letech začal výrobce nabízet také objektivy s automatickým ostřením (AF) a rozšiřuje portfolio o nové kreativní produkty, například tilt-shift objektivy nebo cine verze určené pro video produkci. Objektivy 7Artisans bývají často porovnávány s mnohem dražšími produkty renomovaných značek, jako je Leica. Slepá testování ukazují, že rozdíl ve výsledném obrazu může být překvapivě malý vzhledem k obrovskému rozdílu v ceně, což dokládá výrazný pokrok čínské optiky za poslední dekádu. Dnes patří 7Artisans mezi nejznámější čínské výrobce dostupných kreativních objektivů. Jejich produkty využívají amatérští i profesionální fotografové, kteří hledají originální obrazový charakter nebo specifické vlastnosti za přijatelnou cenu. Značka je tak symbolem dostupné a kvalitní alternativy ke známým západním výrobcům optiky. V překladu do češtiny znamená „7Artisans“ doslova „7 řemeslníků“ nebo „7 umělců“. Název odkazuje na skupinu sedmi zakládajících členů, kteří se spojili, aby vytvořili tuto značku a společně navrhovali a vyráběli objektivy s důrazem na řemeslnou kvalitu a kreativitu. Na stránkách výrobce (Shenzhen 7Artisans Photoelectric Technology Co., Ltd.) se můžete podívat na poměrně širokou škálu objektivů tohoto výrobce. Stránky jsou ale bohužel nepochopitelně nepřehledné - nemůžete si třeba nechat zobrazit jen objektivy pro určitý bajonet. Jediným oficiálním dovozcem těchto objektivů v ČR (dle www výrobce) je firma Film Technika, kde jsem tento objektiv také zakoupil. Bohužel na můj emailový dotaz ohledně možné spolupráce na zapůjčování této značky objektivů pro testy nikdo ani neodpověděl, asi nemají zájem. Takže to patrně dopadne tak, že toto je od značky 7Artisans test poslední. Nicméně po objednání přišel objektiv velmi rychle a bez problémů a na jejich stránkách najdete v současné době 28 objektivů s bajonetem pro Nikon Z v cenovém rozpětí od 1.990 Kč (zde testovaný objektiv) až po 14.000,- Kč. Je mezi nimi řada objektivů se světelností 0.95. Objektivy této značky prodává u nás např. i fujifoto, foto škoda, něco oehling apod. Všechny objektivy mají pouze ruční ostření a žádný přenos hodnot do fotoaparátu (chybí jakékoliv kontakty v bajonetu) - čímž se cena objektivů částečně vysvětluje.
Výrobce je poněkud skoupý na informace, rozhodně se nezmiňuje o žádných asférických, ED či Super ED členech, ani o antireflexních vrstvách. Takže tam asi nebudou (a kdo by je tam za ty peníze také čekal, že). Rovněž tak utěsnění proti vodě asi nebude dobré zkoušet.
Bajonet objektivu je překvapivě kovový a postrádá jakékoliv kontakty. Jediným ovládacím prvkem je kroužek ručního ostření od 0.3 m do "nekonečna", což zvládnete v rozsahu 90 stupňů s příjemně plynulým pohybem s přiměřeným odporem. Takže: žádné automatické ostření, Žádná sluneční clona, žádná krytka na objektiv, žádný závit na filtr. Být to auto, označovala by se taková výbava jako "holota". Návod k použití není, u objektivu je přiložen pouze stručný návod, který vás mimo jiné nabádá k tomu, abyste objektiv udržovali mimo dosah dětí - možná proto, aby jej nespolkli. Překvapením je obal na objektiv - pytlík se zdrhovadlem z mikroplyše - kéž by takové dával k objektivům třeba Nikon, to bychom si pochvalovali. Poznámka ke způsobu fotografování: Jedná se o PLNĚ manuální objektiv bez přenosu jakýchkoliv hodnot do fotoaparátu - u bajonetu nejsou žádné kontakty. Pokud chcete vidět název objektivu v exifu fotografií, musíte jej do fotoaparátu zadat ručně (název, ohnisko, clonové číslo). Samozřejmě režimy AUTO ani scénické režimy nejsou funkční. Clonové číslo fotoaparát nezobrazuje (víte, že je 6.3 a nikdy jiné nebude). Asi nejvíce použitelný byl pro mne režim M s ISO AUTO s tím, že jsem si volil čas. Doporučuji také zapnout zobrazení histogramu a v menu zapnout při ostření na blízko zvýrazňování hran zaostřených oblastí při fotografování - i když to není zcela přesné, je to lepší než nic.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde): Jistě jste již viděli a znáte MTF křivky ostatních objektivů - pohledem lze odvodit, že ostrost ani přenos kontrastu nebude zrovna z říše snů. Průběh křivek je poměrně nezvyklý - většinou klesaji pozvolna stále od středu objektivu do krajů - zde je tomu jinak. Ale testovací snímky napoví více. Nastavení fotoaparátu pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z50II, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 0, M-RANDGE SHARP +0 CLARITY 0, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Závěr: A víte, že jsem to čekal ostrost daleko horší? V podstatě je pozoruhodné, jaké snímky dokáže udělat objektiv za 2 tisíce.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Vzhledem k ohniskové vzdálenosti objektivu a pevnému clonovému číslu 6.3 je hloubka ostrosti velmi velká. Sice máte úhel záběru odpovídající ohniskové vzdálenosti 27 mm, ale fyzická ohnisková vzdálenosti stále zůstává 18 mm - a tím i hloubka ostrosti odpovídající této ohniskové vzdálenosti. Takže neostrého pozadí můžete dosáhnout jen zaostřením na hodně blízkou vzdálenost. Nemusíte se trápit tím, kolika lamelová je clona, protože tam žádná není - každopádně nemůže být bokeh jinak než kruhový, protože ta díra v objektivu je kulatá :)
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Zkráta je pozadí zcela normálně neostré, takové "malířsky" neostré. Asi nic, proti čemu by se dalo při clonovém čísle 6.3 protestovat.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. U tohoto objektivu je test poměrně jednoduchý - jedno ohnisko, jedno clonové číslo. Zbývá jediná proměnná a to je zaostřená vzdálenost.
Závěr: Nic, nic, nic, co by stálo zařeč - velké překvapení! Výřez výše je to "nejhorší", co jsem na snímcích našel. Tak to jsem vážně nečekal.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm. Jak vidíte, i při zaostření na 30 cm je hloubka ostrosti při ohniskové vzdálenosti 18 mm a clonovém čísle 6.3 dosti velká. Vinětace dodá snímku nádech levného jednorázového fotoaparátu na kinofilm. Ale ostrost v místě zaostření není špatná: Závěr: Na makro to jistě objektiv nebude. Dobře manuálně z ruky zaostřit správně na tuto vzdálenost není jednoduché ani přes zvýraznění zaostřených obrysů při fotografování - rozhodně je dobré si obraz v hledáčku nebo na displeji tlačítkem "plus" přiblížit - to, co fotoaparát za normálních okolností zobrazí jako ostré (obtažené barevnou linkou) po přiblížení takto označené být nemusí.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Ja rychle otočíte ručně kroužkem? Hlučnost: Manuální ostření je skutečně neslyšné. Přesnost: Kam si zaostříte, tam to bude.
Takto vypadá fotografie pořízená při zaostření na
"nekonečno". Hloubka ostrosti je skutečně velká (mírně doostřeno): Závěr: Protože si ostříte sami ručně, případné nesprávné zaostření můžete přičíst pouze sobě. Určitě si zapněte pro ostření na blízké vzdálenosti ve fotoaparátu "focus peaking", tj. obtahování zaostřených oblastí obrazu výrazným obrysem. Jinak si nemusíte dělat s ostřením moc velké starosti - pokud zaostříte tak nějak na 3 metry, bude v pásmu ostrosti vše od cca 2 metrů do nekonečna - čistě teoreticky.
Objektiv skutečně žádnou nemá :) Závěr: Není. Nezbývá než počkat, až Nikon vyrobí nějaký stabilizovaný DX snímač - čeští fotografové by se na takový fotoaparát vrhli jako špačci na třešně - přitom tomu jistě nic nebrání, mimo firemní politiky Nikonu.
Více asi zkoušet netřeba. I bez slunce v záběru ztrácí objektiv v protisvětle rychle kontrast. Slunce v záběru navíc způsobů celé hejno barevných fleků - ty budete těžko odstraňovat, pokud je nechcete "výtvarně" využít. Závěr: Foťte se sluncem v zádech :)
Závěr: Co byste řekli - má ho tam. Je takové nestejnoměrně soudkovité - ve středu vyboulené a ke krajům se opět částečně jakoby narovná - navíc, což je zajímavé, levá strana je méně ostrá než pravá - zde vzdálenost asi 1 metr.
Na clonové číslo 6.3 - jiné nastavit nejde Závěr: Vinětace je na této světelnosti jako prase, ale nic jiného jsem ani nečekal. Buď ji pracně odstranit - nebo - doporučuji - ponechat jako výtvarný prvek, k tomu objektivu patří :) Ale zase je objektiv dobře vycentrován.
To snad ani nikoho nenapadne :)
Fotoaparát Nikon Z50, převod
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - OFF, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Vše z ruky, režim M s ISO AUTO, bez úprav: Snímky z tohoto testu si můžete také pohodlně prohlédnout na www.zonerama.com
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu a v případě tohoto objektivu to platí dvojnásob - vždyť stojí 2.000,- Kč!
Ti, pro které by mohl být tento objektiv přednostně určen, tj. generace, která je nadšená z "vintage" fotek, instaxů a mobilních telefonů s tisíci efekty na zmršení fotek, .... ti si tento test určitě nepřečtou, protože jej ani nebudou hledat a jejich youtuber o něm zatím nehovořil :)
Pro ty ostatní: ano, je to něco jiného. Neuvěřitelně malý, levný a lehký objektiv. Po většině téměř dokonalých objektivech, které zde často testuji, je to docela osvěžení. Kvalitou je to určitě lepší a použitelnější než lens-baby a skleněné koule. Při fotografování vám nebudou překážet žádné čudlíky na objektivu, na větší vzdálenost nemusíte ani ostřit a rozhodně neztratíte krytku objektivu. Stejně tak nemusíte nastavovat clonové číslo na fotoaparátu a expoziční trojúhelník bude mít na jedné straně konstantu.
+ pro někoho v nedokonalosti krása + hmotnost
+ rozměry + cena
+- bez přední krytky objektivu
- pouze ruční ostření - bajonet nemá žádné kontakty - ostrost
- vinětace
Rozhodně nemohu říci, že by mne objektiv za 2.000,- Kč svým výkonem zklamal - právě naopak. Téměř dokonalých objektivů jsem si za více než 20 let testování užil dost a toto je na dnešní poměry vítaná změna. Někteří recenzenti zmiňují, že objektiv je výborný pro street foto, protože je velmi nenápadný. To je pravda. Ještě méně nápadný je na fotoaparátech bez gripu. Ale v této souvislosti si možná řeknete, že v této kvalitě už můžete rovnou fotit mobilem a vyjde to nastejno. Také mne to napadlo, tak jsem ze stejného místa pořídil i snímek trochu starším mobilem Samsung Galaxy Z Flip 4 - zde jsou výchozí snímky, které si můžete upravit do stejné podoby a porovnat:
Trochu jsem si pohrál s jinou dvojící snímků tak, abych je formátem zpracování dostal do přibližně stejné podoby:
Snímek z mobilu je bez úprav (jen přizpůsobení ořezu), snímek z fotoaparátu je upravován poměrně zásadně - mimo ořezu také odstranění vinětace, zvýšení saturace, projasnění stínů, decentní doostření na cca úroveň mobilu (čímž jsem objektivu sebral jeho charakter). Netrefil jsem zcela kontrast (viz obloha), ale to není to nejpodstatnější. Po zvětšení si všimnete určitých rozdílů zvláště v kompresi obrazu, ale to už se nimrám v blbostech 1:1.
"Kouzlo" tohoto objektivu spočívá právě v ponechání obrazu v původní podobě bez úprav. Dostanete tak stejné snímky, jaké bylo možné pořídit před 40 lety levnými kompakty na kinofilm.
Tak už jste se rozhodli? Je to objektiv nebo hračka?
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|