Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
|
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Minimální/max. clona |
2,8 / 32 (90 při
použití konvertoru Nikon TC-20E/TC-20EII) |
Úhel záběru |
23° 20'
|
Čoček/skupin |
14/12 (1 ED a 1
prvek s nanokrystalickým povlakováním) |
Minimální zaostření |
0,314 m při měřítku
zobrazení 1:1 |
Maximální zvětšení |
1:1 |
Průměr filtru |
62 mm |
Obrazový úhel |
23o20´
(15o20´u digitálních fotoparátů Nikon - DX formát
snímače) |
Měřítko zobrazení |
od 1:10 až do 1:1 |
Ohnisková vzdálenost |
105 mm (157,5 mm u
digitálních fotoaparátů Nikon - DX snímače). |
Celková délka/průměr |
116 mm /83 mm |
Váha |
790 gramů |
Počet lamel clony |
9 |
Příslušenství |
Sluneční clona
(HB-38), ochranný váček (CL-1020), přední krytka objektivu (62 mm -
LC-62), zadní krytka objektivu (LF-1), návod |
Dostupný pro /cena |
Nikon F-bajonet
/cca 24.800,- Kč vč. DPH - stav červen 2006 |
Z tiskové zprávy Nikonu:
Dne 21.2.2006 oznamuje Nikon uvedení
nového makro objektivu, prvního makro objektivu na světě vybaveného
ultrazvukovým ostřením (SWM) s optickou stabilizací, označovanou u objektivů
Nikkor zkratkou VR. Nový objektiv se může pyšnit nejnovějšími výsledky
výzkumu firmy Nikon v oblasti optických technologií, jako je
nano-krystalické povlakování - jde u druhý objektiv, u kterého jej firma
Nikon použila (poprvé použito u objektivu Nikkor 300/2,8 AF-S VR - onačení
"N" ve zlatém oválu), využití skel s obzvláště nízkým rozptylem (ED) nebo
vnitřním ostřením (IF). Tento objektiv je konstruován pro obě platformy -
digitální i klasické zrcadlovky, postrádá tedy zkratku DX. Vnitřní ostření
zajišťuje rychlé a tiché automatické ostření a umožňuje rychlý přechod mezi
automatickým
:
Nano Crystal Coat |
:
Aspherical lens elements |
:
Super ED glass elements |
:
VR units |
:
ED glass elements |
|
a ručním ostřením. Přední
čočka objektivu se při ostření neotáčí a umožňuje tak bezproblémové použití
kruhových polarizačních filtrů.
Objektiv
je vybaven novým systémem optické stabilizace obrazu, označovaným firmou
Nikon jako VR II, který byl poprvé použit u objektivu
18-200 VR a má umožňovat až o 4 stupně nižší expoziční časy než
objektivy bez této funkce. Funkce optické stabilizace u makro objektivů je
stejně důležitá, jako u teleobjektivů a umožňuje pořizovat ostřejší snímky.
Zároveň také umožňuje lepší kompozici makro snímků, protože obraz v hledáčku
je stabilní, což je zvláště důležité u snímků s velkým zvětšením.
|
A je zde 28. květen
2006, objektiv právě přistál na mém stole, let měl zhruba měsíční
zpoždění proti očekávané dodávce prvních kusů do ČR. |
Vybalujeme
Krabička téměř nachlup shodná s balením objektivu 18-200 VR. A
co lze vevnitř všechno očekávat? |
|
Samotný objektiv,
vybavený samozřejmě přední i zadní krytkou, poměrně hlubokou,
vykrajovanou sluneční clonu, váček na objektiv (na omak jako
semišový, vzhledu velmi luxusního s tuhou dolní výztuhou) a návod k
použití, zatím bohužel nikoliv v češtině, ale to firma Nikon časem
jistě napraví, protože v návodu jsou některé velmi cenné informace -
jak uvidíme dále. Takže nad balením nemusíme nadále bádat a pustíme
se do studování návodu k použití, abychom se dopátrali objasnění
některých pochybností:
- funguje stabilizace i na makro? Prý ne.
- je možné použít telekonvertory? Prý jen některé a omezeně.
- je funkční dosavadní příslušenství pro focení makra, které na
dosavadních objektivech použitelné bylo? Prý ne. A tak prohlížení
návodu spojíme s pár obrázky povrchu nového objektivu. |
Studujeme návod - vynecháme obecně
známé a vybereme pouze podstatné
Nejprve se ale podíváme, které fotoaparáty můžete s tímto objektivem
použít a jaké funkce budete mít dostupné (A je ANO, N je NE, aby v
tom nikdo nehledal nic jiného :))
Fotoaparáty |
Funkce |
Osvitové
režimy |
Stabilizace |
Aut.ostření |
P*1 |
S |
A |
M |
Série D2, D1,
D200, D100, D70, D50 |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
F6, F5, F100,
F80, F75, F65 |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
Pronea 600i,
Pronea S *2 |
N |
A |
A |
A |
A |
A |
F4, F90X, F90,
F70 |
N |
A |
A |
A |
N |
N |
F60, F55, F50,
F401x, F-401s, F-401 |
N |
N |
A |
A
|
A |
A |
F-801s, F-801,
F601M |
N |
N |
A |
A |
N |
N |
F3AF, F-601,
F-601, Nikon MF fotoaparáty (mimo F601M) |
N |
N |
N |
N |
N |
N |
*1 P v
tomto případě zahrnuje i všechny případné motivové programy
(jako např. sport, kytička, pod mořem....) a nastavení AUTO
*2 není dostupný režim M
Pokud je tento
objektiv používán na fotoaparátu, který funkci VR
(stabilizaci) nepodporuje, měl by být příslušný přepínač na
objektivu v poloze "OFF" - v opačném případě může dojít k
rychlému vybití baterie. Jistě jste si nejpozději na tomto
místě uvědomili, že objektiv nemá ve svém názvu žádnou
zkratku DX, tj. je opticky plně použitelný na kinofilmových
zrcadlovkách (i na plný formát snímače Nikon zrcadlovek, až
Nikon nějaké vyrobí - snad, možná, jestli, někdy...). |
|
Stabilizace
Objektiv je vybaven, jak výše uvedeno, stejným způsobem
stabilizace jako
18-200 VR. Stabilizace se může ale plně uplatnit pouze v rozsahu
ostření od nekonečna do měřítka 1:30 - což odpovídá zhruba 3
metrům. Pod 3 metry je účinek stabilizace popsán v návodu jako
snížený s tím, že záleží na snímacích podmínkách a osobě fotografa.
To považuji celkem za vtipné, protože na těchto dvou veličinách
závisí při fotografování téměř vše :)
Stabilizátor má
pouze dvě polohy ON a OFF. Schází tedy jeden
přepínač, který naleznete na objektivu 18-200 VR - Active-Normal.
Stabilizátor této novinky automaticky rozlišuje, zda během
fotografování objektivem pohybujete určitým směrem (např. v
horizontálním směru při sledování jedoucího auta) a stabilizaci v
tomto směru vypne. Proč ne, když to bude dobře fungovat. V
návaznosti na tuto funkci upozorňuje návod ještě na možnost, že
bezprostředně po stisku spouště se může jevit obraz v hledáčku ještě
chvilku jako neostrý. Po dobu, kdy je stabilizace aktivní, se
nedoporučuje vypínat fotoaparát ani snímat objektiv - v opačném
případě se při manipulaci s objektivem mohou ozývat klapavé zvuky -
patrně stabilizace správně "nezaparkuje" - návod doporučuje opětovné
nasazení objektivu, zapnutí fotoaparátu, vypnutí stabilizace na
objektivu a jeho sejmutí.
Poměrně důležitá je ta vlastnost, že u fotoaparátů série F80, F75,
F65, D200, D100, D70 a D50 není stabilizace k dispozici po dobu
nabíjení interního blesku. Můžeme se právem domnívat, že by to pro
baterii byla velká zátěž. Stabilizaci návod doporučuje vypnout na
pevném stativu (či podložce), resp. při aretované stativové hlavě -
v ostatních případech, např. i při použití jednonohého stativu,
doporučuje stabilizaci zapnout. Praktici ovšem znají známou
orientační poučku o "udržitelném" čase, rovnajícím se 1/ohnisková
vzdálenost, což nám u digitálů vychází na cca 1/200 sekundy i bez
stabilizace - ustálení obrazu přece jenom nějakou tu desetinku
sekundy trvá. V této souvislosti bych se trochu přimlouval za
převzetí jedné funkce z kompaktních přístrojů a to varování při
dlouhých časech - přece jenom se mi v pár případech stalo, že v
zápalu boje a nastaveném režimu P nebo A jsem chvilku fotil s
neudržitelnými časy a výsledkem byly neostré fotografie. Samozřejmě
by tato funkce šla v menu vypnout a při zapnuté funkci by šel
nastavit "kritický" čas, kdy se v hledáčku rozsvítí - něco nebo čas
začne blikat - třeba hodnota 1/ohnisková vzdálenost.
U fotoaparátů vybavených tlačítkem AF-ON (série D2, D200, F6 a F5)
nedochází po stisku tohoto tlačítka k zapínání stabilizace.
Takže odpověď na první otázku již máme - stabilizace na makro
funguje, ale méně, než od 30 metrů dále - nechci být rýpavý člověk,
ale většina uživatelů jej bude používat na portréty (tam se naštěstí
používají nízká clonová čísla, takže čas bude snad stačit) nebo na
makro, kde by se plně funkční stabilizace (pokud nepoužíváte např.
výborné makroblesky SB-R200) velmi, velmi hodila. Ale více uvidíme v
praxi, o kolik je stabilizace na makro "menší".
PRAXE: Stabilizátor stabilizuje
a je to skutečně znát. Kdyby v návodu výrobce nenapsal, že pod 30
metrů stabilizuje méně, tak bych si toho nevšiml. Je přínosná i na
nejkratší vzdálenost, tj. cca 30 cm. Poměrně rychle vypíná (cca za 1
sekundu), zřejmě kvůli šetření baterie. V tichém prostředí uslyšíte
krátké cvaknutí při aktivaci i vypnutí stabilizátoru a v průběhu
stabilizace i jemné vrnění. I přes krátký čas aktivace stabilizátoru
doporučuji v případě intenzivnějšího fotografování s častým
namačkáváním spouště pořídt k fotoaparátu D200 bateriový grip nebo
alespoň náhradní baterii - časté používání stabilizátoru snižuje
její výdrž (odahem) o 20 až 30% - on samozřejmě snižuje výdrž všech
baterií, ale u D200 mi to připadalo dost markantní. Naštěstí v době
psaní tohoto článku by jich měl být na trhu již dostatek. |
Ostření, přepínač
automatického a ručního ostření - M/A-M
Tato funkce je všeobecně známa. Zkratka AF-S (Silent
Wave) napoví, že objektiv je vybaven ultrazvukovým zaostřovacím
motorem, který zajišťuje posun čoček uvnitř objektivu beze změny
jeho délky, tedy obdobnou technologii, kterou naleznete u objektivů
Canon pod označením USM (Utra-Sonic Motor), u objektivů Sigma pod
označením HSM (Hyper Sonic Motor) a u objektivů Minolta pod zkratkou
SSM (Super Sonic
Motor). V praxi tento způsob ostření znamená tiché, mimořádně
rychlé a precizní zaostření. Nezanedbatelnou výhodou je i možnost
kdykoliv do automatického zaostření ručně zasáhnout bez nutnosti
přepínat objektiv či fotoaparát do režimu ručního ostření (poloha
přepínače M/A=Manual/Auto) – přesto je na těle
objektivu přítomna i volba M pro manuální, tedy ruční ostření
- viz. obr. výše. Samozřejmě je třeba nastavení tohoto přepínače
sladit s přepínačem režimu ostření na S, C, M na těle fotoaparátu.
Jako dosavadní uživatel
Tamronu 90mm,
musím konstatovat, že jeho přepínání mezi automatickým a ručním
ostřením posunem ostřícího prstence mi připadá šikovnější a
rychlejší.
V každém případě si nemůžete ostřící prstenec na objektivu s ničím
splést (zoom to není a clonový kroužek také nemá), protože je
luxusně široký a jeho chod je jedna báseň - naprosto hladký, tichý a
s odporem tak akorát. Jistě vás, stejně jako mně, zaujme velice
jemné odstupňování - od nekonečna do 30 cm urazí prstenec téměř
dráhu 220 stupňů. To "nekonečno" je trochu zavádějící, protože ryska
se zastaví ještě malý kousek "za nekonečnem". To samé platí i o
nejbližší vzdálenosti. V každém případě bez přehmátnutí ručně
nepřeostříte v celém rozsahu - ovšem kdy budete potřebovat rychle
zaostřit ručně z nekonečna na 30 cm, že.
Objektiv je vybaven tzv. přepínačem rozsahu ostření. Má dvě polohy
FULL a od nekonečna do 50 cm. To je zajímavá kombinace, většina
objektivů má přepínač typu FULL - makro. U tohoto objektivu v
případě, že chcete fotografovat na vzdálenost bližší než 50 cm, musí
být přepínač v poloze FULL. Svoji logiku to ale má, protože většinu
své dráhy se ostřící prstenec pohybuje právě v rozsahu do 50 cm.
Přepínač rozsahu je funkční pouze u fotoaparátů Nikon vybavených
funkcí AF (automatické ostření) a podporujících funkci AF-S. Protože
se jedná o pevné ohnisko, dodal výrobce i orientační značky pro
hloubku ostrosti při cloně 32 - v praxi nepoužitelné, ale hezky to
vypadá. Návod k použití obsahuje v příloze podrobnou tabulku hloubky
ostrosti - z té se např. dozvíte, že i při cloně 32 a zaostřené
vzdálenosti do 0,5 m obnáší hloubka ostrosti 1 až 2 mm (do 0,4 m 1
mm). Perlička: tabulka hloubky ostrosti v návodu udává hodnoty i pro
vzdálenost 0,314 m a clonu 2,8 - při této vzdálenosti lze ovšem
nastavit nejnižší clonu 4,8 - tak nevím, kde chlapci šikmoocí
udělali chybu:). Clonu je možné nastavovat pouze z fotoaparátu, což
prozrazuje známé písmenko G v jeho názvu. Objektiv je vybaven
mikroprocesorem a poskytuje fotoaparátu údaje o zaostřené
vzdálenosti, co je jeden z parametrů, který bere fotoaparát v úvahu
při použití blesku a nastavení expozičního režimu 3D Matrix. Firma
Nikon se chystá objektivy typu G vyrábět nadále ve větší míře, jak
vyplývá i z článku, který jsem převzal z technické podpory Nikonu:
Až
donedávna se pod označením AF- G prodávaly
pouze levné objektivy Nikon, avšak nyní
společnost Nikon uvedla na trh několik
nových objektivů AF-G včetně profesionálních
objektivů AF-S a bude postupně do nabídky
objektivů Nikkor zařazovat další objektivy
AF-G. Jediným rozdílem mezi objektivy Nikon
AF-D a AF-G je ten, že objektivy AF-G nemají
kroužek clony. Studie ukazují, že jen málo
profesionálních fotografů nyní používá
objektivy s clonovým kroužkem, protože
možnost elektronicky upravovat expozici o
1/3 stupně pomocí příkazových voličů daleko
překonává možnosti manuálního nastavení
clony pomocí kroužku, až je uživatel
sebezkušenější.
Další
výhodou je také úspora hmotnosti. Objektivy
typu G, podobně jako typu D, vysílají do
fotoaparátu údaje o vzdálenosti pro potřeby
systému maticového měření 3D Matrix
Metering. Nepřítomnost kroužku clony má vliv
na kompatibilitu objektivu s některými
fotoaparáty. Kompatibilita jednotlivých
expozičních režimů fotoaparátu s objektivy
typu G je uvedena v následující tabulce
(neuvedené fotoaparáty D50 a D200 si
přířaďte do první skupiny):
Režim |
P |
S |
A |
M |
D2H, řada D1, D100, D70, F5, F100, F80,F75,
F65, F55, F60, F50,
F-401/S/X, PRONEA S, PRONEA
600i. |
A |
A |
A |
A |
F4, F90/X, F70, F-801/s, F-601M |
A |
A |
N |
N |
F-601, F-501, F301, F, F2,F3, F3AF, FE,
FE2, FM, FM2/n, FM3a, FA |
N |
N |
N |
N |
V okénku ukazujícím
zaostřenou vzdálenost v metrech (bílá čísla), najdete ještě další
dvě řady čísel - žlutá řada označuje vzdálenost ve stopách a
oranžová řada ukazuje měřítko zvětšení odpovídající zaostřené
vzdálenosti.
PRAXE:
Rychlost ostření je vynikající, celý
ostřící rozsah je objektiv schopen projet
za cca 1 sekundu. Je o poznání rychlejší i proti objektivu 18-200 VR
(při nastavení na shodné ohnisko). V souvislosti se zaostřenou
vzdáleností je nutné podotknout, že od 3 metrů níže se světelnost
objektivu snižuje plynule až na hodnotu 4,8 při 0,314 m. Ruční
ostření je naprosto plynulé a "mrtvý chod" ostřícího prstence je
zanedbatelný. Díky světelnosti 2,8 nad 3 metry dokáže objektiv
zaostřit i na méně kontrastní motivy za špatných světelných
podmínek. Samozřejmě zde hraje roli i typ fotoaparátu, resp. jeho
systém vyhodnocování kontrastu - zde D70 trochu zaostává, D200 a D2x
jsou rychlejší (mezi nimi jsem nepoznal rozdíl). Protože venku právě
prší, pořídil jsem si alespoň dva snímky svého 20" monitoru, který
pracuje v rozlišení 1600x1200 bodů. Po kliknutí si můžete
prohlédnout originály (pozor, každý má cca 10 MB). Snímky jsou
pořízeny se zapnutou stabilizací fotoaparátem D2x - snímek textu je
na clonu 4,8 a 1/80 s (nejkratší zaostřitelná vzdálenost), snímek VR
na clonu 3,5 a 1/20 s. To by člověk nevěřil, z čeho se ten monitor
skládá :) Na
četné dotazy doplňuji přibližnou tabulku clon na zaostřených
vzdálenostech (odečteno na fotoaparátu):
Zaostřená vzdálenost v m |
Minimální clona |
Zaostřená vzdálenost v m |
Minimální clona |
0,31 (1:1) |
4,8 |
0,38 (1:1,8) |
3,5 |
0,32 (1:1,05) |
4,5 |
0,45 (1:2,4) |
3,3 |
0,33 (1:1,15) |
4,2 |
0,50 (1:3) |
3,2 |
0,35 (1:1,35) |
4,0 |
0,70 (1:5) |
3,0 |
0,36 (1:1,5) |
3,8 |
3 m
a výše |
2,8 |
Tuto tabulku
jsem nikde nenašel, takže jsem ji vytvořil na fotoaparátu
D2x při nastavené prioritě clony - vzdálenost, na které
došlo k indikaci změny clony na fotoaparátu, jsem
zaznamenal. Jinak je samozřejmě úbytek plynulý. |
|
Volitelné
příslušenství - tož, tady padá zatím trochu kosa na kámen.
Telekonvertory - s tímto objektivem jsou použitelné AF-I/AF-S
telekonvertory Nikon TC-14(17,20)E/TC-14(17,20) EII. S
telekonvertory jsou dostupné funkce měření expozice i VR, ovšem
automatické ostření nikoliv, ostřit musíte ručně. To je docela
zvláštní, ale patrně to souvisí právě s makro rozsahem v souvislosti
s úbytkem světelnosti po nasazení konvertoru. Zdá se z logiky věci,
že automatické ostření musí potlačovat CPU objektivu, která pozná
(jak?), že je mezi tělem přístroje a objektivem další kus a
automatické ostření zablokuje - protože s objektivem 70-200/2,8 VR
funguje automatické ostření normálně. Alternativní konvertory
(Kenko, Sigma apod.) nemám možnost vyzkoušet. Pokud máte možnost je
vyzkoušet, podělte se o své zkušenosti - kontakt naleznete pod
článkem - děkuji. Při nasazení konvertoru Nikon TC-20E (II) je možné
nastavit nejvyšší clonové číslo na 90.
Ostatní příslušenství - pohroma - viz níže uvedené dva odstavce
převzaté z technické podpory Nikon:
Objektiv Nikon
AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED nelze použít s automatickým
kroužkem Nikon BR-4, všemi modely automatických mezikroužků PK,
automatickým mezikroužkem PN-11, kroužky K nebo měchovým
zaostřovacím zařízením.
Objektiv Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED není vybavený
clonovým kroužkem a pracovní clona se nastavuje voličem na těle
fotoaparátu. Komunikace mezi objektivem a fotoaparátem probíhá
pomocí elektronických kontaktů. Protože není sortiment příslušenství
pro fotografování detailů Nikon vybaven elektronickými kontakty,
není při jeho použití možná komunikace mezi fotoaparátem a
objektivem Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED a tím i
nastavení pracovní clony.
Tolik tedy
konstatování výrobce - nezbývá než čekat, až bude pro tento objektiv
vyvinuto, vyrobeno a dodáno na trh i odpovídající
makro-příslušenství, což může chvilku trvat. Výrobce si musí být ale
tohoto závažného nedostatku vědom a tak věřme, že technici od Nikonů
na tom již pracují - zatím to může část zájemců o tento objektiv
odradit a třeba sáhnout po starším provedení tohoto objektivu bez
VR.
Jaké příslušenství
tedy MŮŽETE použít - no, prakticky pouze předsádkové čočky, návod
doporučuje v tomto případě používat ruční ostření (hodnoty poměru
zobrazení v této tabulce jsem nepochopil a požádal jsem techniky
firmy Nikon o překlad do češtiny).
Předsádkový objektiv pro fotografování detailů |
Poměr
zobrazení |
Obrazové
pole (cm/inch) |
Zaostřitelná vzdálenost(cm/inch) |
No.
5T |
1/6.3 -1.22 |
15 x 22.5-1.97 x
2.95/ 5.9 x 8.9-0.8 x 1.2 |
82.4-28.1 /
32.4-11.1 |
No.
6T |
1/3.3 -1.44 |
8 x 12-1.67 x
2.5/ 3.1 x 4.7-0.9 x 1.0 |
49.8-26.1 /
19.6-10.3 |
No.
5T + 6T |
1/2.2 -1.65 |
5.24 x 7.86-1.47
x 2.18 / 2.1 x3.1-0.6x0.9 |
38,1-24.3 / 15 -
9.6 |
Touto částí jsme
tedy odpověděli i na druhou otázku - telekonvertory ano, ale pouze s
ručním ostřením a na otázku třetí též - stávající příslušenství na
makro není většinou s tímto objektivem použitelné.
V dodaném návodu k použití naleznete ještě tabulku použitelných
výměnných matnic v kinofilmových fotoaparátech.
Ačkoliv se o tom v návodu nikde výslovně nepíše, předpokládám, že
všechny uvedené hodnoty, které by mohly mít jiný rozsah při použití
na DX digitálních zrcadlovkách, jsou uvedeny pro klasický kinofilm.
Jeden z nejčastějších dotazů zní: když je objektiv použitelný i
na kinofilmových zrcadlovkách, kde je makro 1:1 a ohnisková
vzdálenost je 105mm, znamená to, že při použití objektivu na
digitální zrcadlovce, kde se násobí ohnisková vzdálenost x 1,5 a
bude tedy 157 mm, bude též makro "lepší", tj. 1,5:1?
Bohužel (pro pro fotografy makrosnímků), ne. Označení 1:1 (nebo 1:něco jiného) je
zobrazovací poměr, který říká, že je-li fotografovaná kytička velká
1 cm, bude ve velikosti 1 cm zobrazena i na snímači. Snímačem může
být v tomto případě jak políčko kinofilmu, tak snímač digitální
zrcadlovky. Nezáleží tedy na tom, jak velká je plocha snímače, na
který je obraz ukládán (může být jako vrata od stodoly). Pokud bude
snímač větší, bude pouze větší snímaná plocha, ale absolutní
velikost té kytičky zůstane na snímači stále stejná. Myslím, že z
níže uvedeného schématu je to jasné.
|
Porovnáváme
Teoretické rozměry objektivu jsou jedna věc, jeho reálná
velikost věc druhá. Pro bližší představu pár srovnávacích snímků: |
|
|
|
Vlevo: starý známý
18-70 |
Zleva doprava: Nikkor
18-200 VR, Tamron 90, Nikkor 105 VR |
|
|
|
Objektiv s nasazenou
sluneční clonou na zrcadlovce Nikon D70. Ze snímků vidíte, že
sluneční clona je skutečně mohutná. Její použití lze vzhledem k
tomu, že přední čočka není vůbec zapuštěna do těla objektivu,
doporučit (stejně jako u 18-200 VR, kde je ovšem značně užší kvůli
širokému ohnisku). I ze snímků je trochu patrné, že objektiv jak
vzhledem k obdobným objektivům tak i k průměru čočky působí skutečně
mohutně - můj první dojem byl, že na objektivu je provedeno
zateplení :) Tamron 90mm nosím někdy i v kapse od kalhot, ovšem na
tento objektiv bych musel být klokan - nejen kvůli rozměrům, ale i
váze - proti Tamronu váží objektiv téměř nachlup dvojnásobek. Ovšem
oproti Tamronu je vybaven vnitřním ostřením (IF) a tak nemění svoji
délku při zaostřování, tj. jeho rozměry jsou konečné. Na diskusi na
internetu se objevil názor, že s nasazenou sluneční clonou bude na
nejkratší vzdálenost objektivem "šťouchat do kytek". Tak to zkusme
spočítat: délka objektivu samotného 11,6 cm + clona 8 cm = 19,6 cm.
Minimální zaostřitelná vzdálenost je cca 30 cm, takže ke kytičce nám
zbývá....asi 10 cm. Ale to ještě musíme připočítat vzdálenost od
bajonetu ke snímači a dostáváme výsledek... 7,5 cm. Takže na
"šťouchání do kytek" to sice není, ale v této vzdálenosti může dojít
i k zastínění. A nyní to zkusíme vzít z té praktické stránky - kytky
fotíme většinou směrem k zemi a sluníčko na objektiv svítí málokdy -
už jen z toho důvodu, že na přímém slunci se kytičky stejně nefotí,
pro pěkně snímky je třeba použít alespoň rozptylku, kterou slunce
zastíníme a dostaneme pěkné rozptýlené světlo. A když bude nejhůře,
objektiv si zacloníte proti slunci i dobře rukou, kterou budete
držet objektiv nebo si do sáněk blesku nasadíte rozptylnou
(odraznou) destičku na ohebném rameni. Pokud budete používat nové
makro-blesky R200, tak jejich nasazení na objektiv stejně vylučuje
nasazení sluneční clony, ale zase se k nim dodává odrazná destička
(rozptylka) včetně držáčku. Tímto jsme problém "šťouchání do kytek"
prakticky vyřešili a můžeme pokročit dále. |
Vinětace,
aneb úbytek světla směrem k okrajům snímku
Níže vidíme, že objektiv se chová jako každý jiný - dobrá zpráva je,
že od clony 4 výše je vinětace již velice malá - tj. konstatně velmi
dobrá - ze snímků to již není patrné, ale má stále klesající
tendenci až do clony 32. Čárka dole u základny grafu na clonách 22 a
32 je prach na snímači. Musím se ale přiznat, že na cloně 2,8 jsem
očekával vinětaci přece jenom trochu menší, je to přece jenom pevné
sklo nejmodernější konstrukce - ale třeba jsem moc náročný. Na
portréty s rozamazaným pozadím to asi vadit moc nebude a krajinu a
reprodukce foťte od clony 4 výše :) |
2,8 |
3,2 |
4 |
|
|
|
|
|
|
5,6 |
8 |
11 |
|
|
|
|
|
|
16 |
22 |
32 |
|
|
|
|
|
|
Ostrost
a přenos kontrastu - převzato z firemních materiálů Nikon
Hodnotí se v laboratorních podmínkách. Význam těchto křivek je dobře
popsán např.
zde. |
|
Special
Frequencies |
S: Sagittal |
M: Meridional |
10 lines/mm |
|
|
30 lines/mm |
|
|
|
Testovací snímky |
Počasí je venku stále pod psa a patrně
to ještě pár dní vydrží. Zabavuji pro vědecké účely jednu právě doma
přítomnou květinu (jistě poznáte gerberu) a připravuji základní
pomůcky - stativ, objektiv 105 VR, 1xSB800, 1xR200, 1xD2x. |
Již v několika svých
příspěvcích jsem zmínil a nezbývá mi, než to opakovat, že systém
spolupráce více blesků, který Nikon nazývá CLS (v otrockém překladu
"tvůrčí osvětlovací systém") funguje v oblasti makra skutečně na
výbornou. V rámci urychlení jsem použil pouze jeden blesk SB-800
jako blesk "Master" a 1 ks makro-blesku R-200, který jsem držel v
ruce a nasvětloval jím z různých úhlů a vzdáleností květinu.
Vyzkoušel jsem všechny možné (i nemožné) kombinace - osvícení pouze
bleskem SB-R200, nastavení SB-800 na TTL, polovinu, třetinu až 1/128
výkonu, měnil vzdálenosti makro-blesku od 10 cm od květiny až do půl
metru - a stále byla expozice v režimu A (předvolba clony) téměř
bezchybná - a to dokonce i tehdy, když jsem makro-blesk namířil při
prosvětlování téměř proti objektivu. Klobouk dolů, chlapci
inženýrští od Nikonu! Kdyby se ještě na ty vaše mašinky, objektivy,
baterie a gripy a všechno ostatní nečekalo půl roku :( |
Čas1/60 clona 36,
Master SB-800 manuál 1/128 výkonu s difuzérem, Group A SB-R200 TTL
U všech další snímků je vždy čas 1/60 s, SB-800 jako Master (řídící
blesk na fotoaparátu) a 1x SB-R200 v režimu TTL.
Jediné, čím se oba
snímky expozičně liší, je změna polohy SB-R200. Všechny makro snímky
květiny jsou mírně doostřeny v programu Zoner PS verze 8 a přidělán
stínovaný rámeček - bez něj mi fotografie připadaly jako velice
syrové, vyloženě volaly po nějakém ukončení obrazu. Další fotografie
demonstrují ani ne tak kvalitu objektivu (ne že by byla špatná!),
ale hlavně spolupráci s makro-bleskem, který snad k tomuto typu
objektivů patří - no, jak se říká hezky po česku - jako zadek na
hrnec. |
|
|
Toto jsou opět 3
snímky pořízené za stejných podmínek - pouze změnou polohy SB-R200,
clona 36 |
|
|
|
A můžeme jít ještě
blíž - opět 3x totéž, vždy s jinou polohou SB-R200 - první
fotografie zleva - řídící blesk v režimu i-TTL -2EV, další dva pouze
SB-R200 - foto vpravo je přímý blesk proti objektivu. |
|
|
|
Nyní následují dvě pětice snímků,
parametry nebudu zvlášť popisovat - ale je pouze práce se světlem -
všech pět snímků je vždy stále stejný záběr! |
|
|
|
|
|
|
Omlouvám
se, ale neodolám - další, tentokráte již posledních pětice - a jdu
si vyčistit snímač - při takovýchto clonách je na souvislých
barevných plochách vidět úplně všechno.
Všechny snímky jsou pořízeny do formátu
JPG - pokud se vám některé snímky nebudou jevit zcela ostré,
uvědomte si, že hloubka ostrosti je skutečně pár mm, někde dokonce
pouze 1 mm. |
|
|
|
|
|
Musím se přiznat, že
makro tohoto rozsahu jsem fotil pouze výjimečně a nikdy jsem neměl
techniku ani čas na nějaké experimentování, vždy pouze v rámci
splnění určité zakázky, klasické produktové fotografie. Ale práce s
novou technikou - zvláště více blesky současně a hlavně novými
makroblesky mne skutečně vzala. Ještě nikdy jsem nestrávil s jednou
květinou pohromadě v družném bádání dvě hodiny. A navíc jsem
zjistil, že jenom na jednom květu bych mohl klidně strávit celý den
a stále bych v oblasti makra nacházel jiné a jiné pohledy pouze
změnou záběru o pár centimetrů, někdy i milimetrů - honem od toho
pryč! To je celý další svět! Musím znovu podotknout - nechci dělat
lacinou reklamu, ale expozičně se vydařily všechny snímky, které
jsem pořídil - takže ještě naposled - paráda! Ušetřený čas můžete
věnovat objevování nového světa a o zbytek se postará technika.
A jak obstál
objektiv? Ruční ostření jde skutečně precizní - zaostřovací krok
objektivu v oblasti makro je naprosto plynulý a jemný, není
problém přeostřovat v rámci milimetrů. Hledáček sice trochu při
focení zblízka ztmavne,
ale zvláště na D200 (D2x) jsem dokázal zaostřit při normálním
pokojovém (denním) osvětlení. Pokud jde o automatické ostření - není
divu, že na těchto snímcích se většinou nechytne - před osvícením
bleskem je kontrast minimální a automatika nemá šanci - ovšem ruční
ostření na tuto vzdálenost je doporučováno i v návodu k použití. Venku na
sluníčku při dostatku světla může být situace jiná, ale myslím si,
že ruční ostření je v těchto případech lepší - je lépe mít oblast
zaostření pod kontrolou. Vzhledem k umístění na stativu jsem měl
stabilizaci objektivu vypnutou - při maximálním přiblížení bez
stativu je spíše problém, jak stabilizovat vlastní osobu. Ale její
zapnutí je znát. |
Aberace - zde
jsem si zvolil skutečně extrémní případ - anténu na střeše proti
slunci, prakticky je to silueta proti přezářenému zdroji
světla. Abych byl zcela korektní - nafotil jsem mnoho objektů v
různé denní době a vybral jsem takovou sérii snímků, na které se
aberace projevila NEJVÍCE. S větší aberací byste se proto neměli v
praxi setkat. Z níže uvedených snímků je patrné, že aberace je
viditelná na cloně 2,8, patrná na cloně 4 a od clony 5,6 výše si ji
ani nevšimnete. V některých případech je viditelnější na těch
objektech, které jsou mírně mimo pásmo ostrosti. Patrný je také
úbytek ostrosti od clony 16 výše, ale k tomu se ještě dostaneme.
Výřezy ve 100% velikosti po kliknutí na snímek. |
Clona 2,8 |
Clona 4 |
Clona 5,6 |
Clona 8 |
Clona 11 |
Clona 16 |
Clona 22 |
Clona 32 |
Označení výřezu |
Kresba
Fotoaparát:
D2x, režim A (předvolba clony), automatické zaostření,
všechna nastavení normal mimo ostrosti - mírně zvýšená, bez filtru,
stativ, ISO 100 - další podrobnosti jsou uvedeny v EXIF u obrázků v
plném rozlišení - velikost cca 5-6MB. Po kliknutí plná velikost JPG.
Fotografie NEJSOU žádným způsobem upravovány tj. ani doostřovány.
Levý výřez je z pravého horního rohu, pravý přibližně ze středu.
Velikost výřezu je ve všech případech 428x284 bodů (originální
velikost obrázku je 4288x2848 bodů). Pokud chcete porovnávat více
obrázků, podržte při kliknutí na obrázek klávesu SHIFT, otevře se
vždy v novém okně. Přepočtená ohnisková vzdálenost je u tohoto
objektivu při použití na digitálních zrcadlovkách s velikostí
snímače APS-C 157,5 mm. Vypnutý stabilizátor obrazu. |
|
|
Označení a poměrná velikost provedených
výřezů |
Clona 2,8 |
|
|
|
Clona 4 |
|
|
|
Clona 5,6 |
|
|
|
Clona 8 |
|
|
|
Clona 11 |
|
|
|
Clona 16 |
|
|
|
Clona 22 |
|
|
|
Clona 32 |
|
|
|
Závěr si uděláte
sami, ale další tři níže uvedené ještě větší výřezy vám jistě
pomohou. Jistě vidíte, že ostrost na cloně 2,8, pokud ji porovnáte s
clonou 8, je vynikající! To se ovšem v žádném případě nedá
říci o cloně 16, na cloně 32 je výsledek na velké zvětšeniny skoro
nepoužitelný, takovouto neostrost lze opravit pouze výrazným
doostřením v editoru za cenu ztráty detailů snímku (tato neostrost
na cloně 32 mne zarazila a tak jsem test na této cloně provedl
opakovaně i na jiných objektech, výsledky totožné). U makro-snímků
si této neostrosti většinou nevšimnete ani na nejvyšší cloně, pokud
nebudete fotit reprodukce poštovních známek - ale budete muset více
doostřit v editoru. Nejlepší výsledky (jako vždy) na clonách 5,6 a
8, od clony 8 výše nastává již úbytek ostrosti. Ale ostrost na cloně
2,8 je vynikající (i přes tu zvýšenou aberaci). Všimněte si, že
snímek na cloně 2,8 je tmavší, než všechny ostatní, odhaduji to na
0,5 EV. Toto je při použití objektivu jev trvalý a projevil se na
všech snímcích na tuto clonu - fotoaparát také chvílemi hlásil místo
minimální clony 2,8 clonu 3 - třeba to s tím nějak souvisí - v
každém případě to ovlivňuje programovou automatiku fotoaparátu.
Soudkovité ani poduškovité zkreslení obrazu jsem nezaznamenal,
patrně by bylo měřitelné pouze na testovacích čárových obrazcích -
přesto najdete snímky "oblíbené" testovací zdi
zde. |
Clona 2,8 |
Clona 8 |
Clona 32 |
Zkusme to ještě jednou - tentokráte s
jiným snímkem a ještě větším výřezem (červený obélníček) - výřezy
bez komentáře seřazené opět podle výše uvedené řady clonových čísel: |
|
2,8
4
5,6
8
11 16
22
32 |
Demonstrační
snímky - všechny snímky jsou zhotovené bez stativu se zapnutou
redukcí vibrací (VR), velikost originálních snímků (po kliknutí) až
10 MB, formát JPG. Snímky jsou mírně doostřeny. |
clona 8 čas 1/320s |
clona 5,6 čas 1/80s |
clona 5,6 čas 1/320s |
clona 2,8čas 1/1600s |
clona 2,8 čas 1/350s |
clona 3 čas 1/3000s |
clona 2,8 čas 1/4000 s |
clona 5,6 čas 1/160s |
clona 8 čas 1/45s |
clona 3,3 čas 1/4000s |
clona 22 čas 1/60s |
clona 3,3 čas1/320s |
Odolnost v
protisvětle - reflexy
Zde můžeme konstatovat skutečně velmi dobře odvedenou práci -
pořídil jsem řadu testovacích snímků u kterých bylo slunce v záběru.
Zde mohu souhlasit s tvrzením firmy Nikon: "Optický výkon
objektivu zvyšuje optický člen z ED skla (sklo s extrémně nízkým
rozptylem světla) sloužící k minimalizaci barevné vady a
antireflexní vrstva Nano Crystal Coat výrazně redukující tvorbu
reflexů a závoje pro výsledné ostré a brilantní snímky."
Ukázkový snímek je zhotoven při vycházejícím slunci na clonu 20 a
1/1600 sekundy. |
|
Ještě pár
běžných snímků pro doplnění. |
|
|
|
|
|
|
Po týdenním
používání objektivu mohu konstatovat, že práce s ním byla velice
příjemná a bezproblémová. Používal jsem jej na Nikonu D2x (i D200,
ale snímky s D200 zde nejsou), ale dá se
předpokládat, že stejnou práci odvede i na ostatních fotoaparátech
Nikon a to jak digitálních, tak analogových. Snad nejvíce mne
nepříjemně překvapila aberace na nejnižších clonách - ovšem v praxi
(jak můžete vidět na pořízených běžných snímcích) ji budete hledat
velice těžko. Překvapující je též neostrost na clonách 22 a 32,
která je přibližně stejná, jako na mnohem levnějším
Tamronu 90mm
(můžete provonat sami). Naopak velice oceníte rychlost a přesnost
ostření a to i v režimu AF-C a výbornou kresbu objektivu již od
clony 2,8. A nesmíme zapomenout ani na dobře fungující stabilizaci
(VR). Takže shrnuto a podtrženo:
Klady:
+ výborná rychlost ostření, díky níž můžete použít bez obav i režim
průběžného ostření (AF-C)
+ výborná kresba objektivu již od nejnižších clon až do clony 11
+ vynikající bokeh (podání neostrých oblastí) - podání neostrých
částí je nádherné, obraz tím dostává měkkou hloubku a působí dojmem
malby - výborné i na portréty
+ funkce redukce vibrací pracuje přesně tak, jak má a to u snímků
nad 30 metrů výborně a na makro velmi dobře
+ výborné - lehké, plynulé a přesné ruční ostření
+ od clony 5,6 výše zanedbatelná aberace
+ možnost použití i na kinofilmových zrcadlovkách Nikon
+ možnost použít telekonvertory, pokud se zřeknete automatického
ostření.
Zápory:
- rychle klesající ostrost ve středu i okrajích snímků od clony 16
výše - zatím testováno pouze na vzdálenost nad 30 metrů, na bližší
vzdálenosti zkusím ještě tento test doplnit
- prakticky neexistence jakéhokoliv makro-příslušenství (protože
objektiv je typu G - nemá možnost nastavení clony na objektivu),
které nebude ještě dlouho dostupné, pokud vůbec. Doplňky ke starším
Nikon makro-objektivům nelze použít (měchy, mezikroužky apod.)
- dosti zřetelná aberace na nejnižších clonách, zvláště cloně 2,8
Téměř nepodstatné zápory:
-+- zatím patrně největší cvalík mezi makroobjektivy
Cena objektivu doporučená výrobcem: 26.190 včetně DPH
Konkureční objektivy ze stáje Nikon, opět ceny doporučované výrobcem
(seženete levněji, jde o poměr cen), které lze zakoupit od Nikonu
jako nové:
105MM F2.8 AF OBJEKTIV MICRO-NIKKOR D A - 27.990,- Kč včetně DPH
60MM F2.8 AF OBJEKTIV MICRO-NIKKOR D A - 16.990,- Kč včetně DPH
Porovnáním cen u
stájového kolegy na ohnisku 105 mm vás možná překvapí, že nový
objektiv je oceněn levněji o 1.800,- Kč. Proč, nevím, patrně jej
zapomněli zlevnit? Asi ne. Pokud si budete chtít objektiv zakoupit,
prohlédněte si snímky a kladům a záporům přiřaďte svou váhu, jak
jsou pro vás (ne)podstatné.
Další snímky testovací zdi najdete zde.
Zkušenosti uživatelů
Pokud jde o autofokus s telekonvertory TC-1.4 EII a TC-2.0
EII, potvrzuji, že
je zcela funkční
(narozdíl od prohlášení Nikonu).
David Püschel .
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |
|
Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani
dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké
dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu.
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz rev. 2023
|