Test NIKKOR AF-S 24-70 f/2.8 E ED VR

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

31. prosince 2015 (objektiv ohlášen 4.8.2015, reálně dostupný cca od října 2015)

Vítám Vás u tohoto povánočního povídání o novém objektivu Nikkor, který patří do profesionální řady Nikon objektivů. Již 4. srpna, když byla vydána oficiální tisková zpráva o uvedení tohoto objektivu na trh, se v ní objevila předpokládaná maloobchodní cena 65.990,- Kč - UFF! A dnes již můžeme zjistit, že je to i cena reálná, za kterou se tento objektiv v prosinci 2015 prodává - a to ještě před zdražením objektivů, které je plánováno od ledna 2016. Je to přesně o 20.000,- Kč více, než jeho předchůdce (zůstane nadále v nabídce), který stojí 45.990,- Kč. Zde se tedy pokusím zodpovědět otázku, zda se těch 20 tisíc navíc vyplatí či nikoliv.

Ovšem než se podíváme na objektiv blíže, zůstaneme ještě chvíli u cen - proč mám u objektivů Nikkor stále ten neodbytný pocit, že marketingové oddělení Nikonu v Japonsku kouří, alespoň občas, při tvorbě cen mariuhanu a ceny stanovují podle tvaru obláčků kouře. Všechno začalo již v době, kdy byl uveden na trh objektiv pro DX snímače 17-55/2.8, který se objevil v roce 2003 a ještě dnes se prodává za bezmála 38.000,- Kč (sehnat jej dnes v bazaru za poloviční cenu není problém). Tehdy jsem objektiv zakoupil na tělo D100 a zděsil jsem se - ani na clonu 8 nebylo možné vyfotit 8 lidí vedle sebe tak, aby byly okraje snímku přijatelně ostré - nakonec jsem vybíral ze 3 kusů - každý byl ostrý jinak a jinde. Asi rok jsem fotil s tím nejlepším z oněch 3 a i ten jsem nakonec prodal. Tehdy jsem asi poprvé pochopil, že cena nemusí nutně odpovídat kvalitě a byl jsem z toho hodně otrávený. Druhé setkání, naprosto stejné, bylo s objektivem 12-24/4 DX. I ten se stále prodává za bezmála 31.000,- Kč. Potom jsem zakoupil za cca 15.000,- Kč objektiv Nikkor 70-300/3,5-5,6 - také ten se prodává dodnes a jeho poměr cena/užitná hodnota je vynikající. Následoval 70-200/2,8 VR - sice drahý, ale cena odpovídala kvalitě, i když na 70 mm silněji vinětoval (na FX snímačích) - mám jej dodnes. V nedávné době uvedl Nikon objektiv 80-400/4.5-5.6 - není špatný, ale cena bezmála 68.000,- Kč je špatný vtip a podle toho prodejnost tohoto objektivu musí vypadat. Z poslední doby mohu vyjmenovat objektivy, které mají, dle mého mínění (zatím, těžko říci, o kolik je Nikon od ledna zdraží), výborný poměr cena/výkon - Nikkor 300/4 PF - ten hlavně z hlediska hmotnosti a rozměrů k výkonu, Nikkor 70-200/4, Nikkor 200-500/5.6. Výčet není samozřejmě úplný a nezmiňuji pevná skla.

Od začátku uvedení objektivu 24-70/2,8 (verze bez VR, která se dnes prodává a bude prodávat dále), což bylo v roce 2007, si tento objektiv koupilo tisíce fotografů - sám mám dva - jsem tvrdil a stále tvrdím, že cca 46.000,- Kč za tento objektiv je moc. Ale to si mohl Nikon dovolit, protože v době jeho uvedení na trh neexistovala snad ani jiná alternativa na FX zrcadlovky. I tento objektiv postihlo několik neduhů - k těm nejméně závažným patří vytahané gumy na prstenci pro změnu ohniskové vzdálenosti, zvláště při odcestování do teplých krajin. K těm závažnějším patřilo zasekávání změny ohniskové vzdálenosti - při otáčení prstencem se zdálo, že je v mechanismu písek a mnohdy se poté zasekl úplně - k dobru Nikonu lze přičíst, že tuto vadu opravoval v záruce i po ní velice rychle, někdy i výměnou za zcela jiný kus. V současné době je snad problém s "drhnutím" objektivů minulostí, gumy ovšem zůstaly:) Další nedobrou vlastností byla ostrost v celém obrazovém poli nad ohnisko 60 mm - při zaostření celé postavy byl střed ostrý, obličej již ne a to ani na vyšší clonách - nepomohlo ani překomponování obrazu - tj. zaostření středovým bodem na obličej a posun fotoaparátu dolů.

Ale dost nářků, máme zde nástupce tohoto objektivu a tak se můžeme podívat i na alternativy - objektivy se stejným rozsahem ohniskových vzdáleností a světelností, které trh v současné době nabízí - seřazené podle ceny k 12/2015 (od ledna 2016 se tato tabulka vzhledem ke zdražení objektivů Nikkor trochu změní):

Oficiální označení objektivu Světelnost Hmotnost g Filtr mm Cena

a) Sigma 24-70mm f/2,8 IF EX DG HSM

2.8

790

82

20.990,-

b) Tamron AF SP 24-70mm f/2,8 Di VC USD

2.8

825

82

27.990,-

c) Nikon 24-70mm f/2,8 AF-S G ED

2.8

900

77

45.990,-

d) Nikon 24-70mm f/2,8 E ED VR

2.8

1070

82

65.990,-

Testy ostatních objektivů z tabulky hledejte zde.

Z tabulky je patrné, že nový objektiv je jasně nejtěžším a také nejdražším objektivem tohoto ohniskového rozsahu. Jako vždy se nejdříve podíváme, co nám říká jeho název: AF-S 24-70 f/2.8 E ED VR. Zkratka AF-S označuje ultrazvukové ostření (obdoba HSM a USD), které má být v tomto objektivu rychlejší, než v jeho předchůdci. Novinkou tohoto objektivu jsou zkratky "E", která označuje elektromagneticky ovládanou clonu a "VR", označující stabilizaci obrazu. Elektromagneticky ovládaná clona by měla přispět k vyrovnanější a přesnější expozici při sériovém snímání (že by mechanické ovládání clony u starší verze nestíhalo sériovému fotografování u nově ohlášeného Nikonu D5?). Písmenko "E" bohužel znamená také velkou nevýhodu pro majitele starších zrcadlovek - objektiv nebude plně funkční na fotoaparátech, vyrobených před rokem 2007 - resp. půjde fotografovat pouze na clonu 2,8. V současné době je možné objektiv bez omezení používat na následujících typech Nikonů: D4, D4s, D3, D3s, D3P, D3x, Df, D810, D800/e, D750, D700, D610, D600, D300, D300s, D7000, D7100, D7200, D5500, D5300, D5200, D5100, D5000, D3300, D3200, D3100, Nikon 1 J1, J2, J3, J4 s FT-1, Nikon 1 V1, V2, V3 s FT-1, a Nikon 1 S1, S2 s FT-1.

Podle tiskové zprávy obsahuje objektiv poprvé optický člen ze skla ED (s nízkým rozptylem) v asférickém provedení, což by mělo zmenšit aberaci, má mít menší vinětaci než jeho předchůdce a má mít nekompromisní rozlišení v okrajových částech obrazu. Objektiv by měl být vybaven antireflexními nano vrstvami, je utěsněn proti klimatickým vlivům a přední a zadní čočka jsou vybaveny fluoridovou vrstvou, která odpuzuje vodu, prach a nečistoty a usnadňuje čištění čoček bez poškození jejího povrchu.

Na následujícím snímku si můžete prohlédnout jak srovnání velikosti, tak konstrukci nové (vlevo) a staré (vpravo) verze objektivu.



Složitější optická konstrukce je výhodou pouze tehdy, pokud vede k podstatnému nárůstu kvality obrazu - jinak je to jeden z dalších faktorů - stejně jako VR - který zvyšuje riziko poruchy objektivu - toto platí zcela obecně bez ohledu na značku objektivu. Čím je také objektiv složitější konstrukce, tím stoupá pravděpodobnost variability jednotlivých kusů.

 Mechanické provedení a příslušenství

Vybalujeme

Jak je již u této kategorie výrobků zvykem, v krabičce najdete pouzdro na objektiv, sluneční clonu (zaklapávací, měla by lépe držet), přední a zadní krytku objektivu.

Mechanické provedení

Jak jsem již uvedl výše, starší kolega bez VR měl zpočátku mechanické problémy zoomu. Doufejme, že se již Nikon poučil a u novinky bude vše v pořádku. Zda se budou vytahávat i gumy - uvidíme. Jinak jde samozřejmě všechno naprosto plynule a hladce. Ve srovnání se starší verzí má jeden přepínač navíc pro tři režimy stabilizace.

Konstrukční materiály

Plastové vrchní díly má jak stará, tak nová verze (vnitřek bude jistě kovový). Zatímco starší verze má tubus těsně u bajonetu kovový, nová verze, zdá se, plastový.

 

 Vinětace
24 mm 2,8 4,0 5,6

Nikkor

Nikkor VR

50 mm 2,8 4,0 5,6
Nikkor
Nikkor VR
70 mm 2,8 4,0 5,6
Nikkor
Nikkor VR

Závěr: Pokud vám na vinětaci objektivu záleží, tak tímto objektivem si moc nepomůžete - spíše naopak - pokud na tom není nový objektiv stejně, tak je na tom hůře. Patrně to má na svědomí komplikovanější konstrukce objektivu.

 Zkreslení

Nový objektiv má zkreslení buď stejné nebo větší, než verze starší.

Závěr: Tady si nepomůžete

 Ostrost

Nejdříve papírové předpoklady, MTF křivky jak starší, tak novější verze Nikkoru:

24 mm

70 mm

Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR

Nikkor 24-70mm f/2.8

Podle grafů by na tom měla být nová verze objektivu Nikkor lépe na okrajích obrazového pole na obou krajních ohniskových vzdálenostech.

Stálé deštivé/proměnlivé počasí a hlavně vítr mi nedovolily udělat podrobné opakované vlastní testy v exteriéru. Půjčil jsem si proto testy zde - ostatně na tomto odkazu naleznete i kompletní test tohoto objektivu, další odkazy jsou na konci článku. Vycházím z toho, že když se na něčem 4 testeři shodnou, bude to asi pravda. Z výše uvedeného odkazu jsem vybral porovnání staré a nové verze Nikkoru a Tamronu 24-70/2.8 a to vždy střed a roh testovacího obrazce:

24 mm, f2.8

  Střed Roh
Nikkor 24-70 ED VR
Nikkor 24-70 ED
Tamron 24-70 VC

Na ohnisku 24 mm se jeví jak Tamron, tak starší verze Nikkoru ve středu obrazu ostřejší. VR verze Nikkoru má jednoznačně ostřejší kresbu v rohu.Na druhém místě se s ostrosti v rohu umístil Tamron, který má také ze všech tří nejmenší zkreslení.

35 mm, f 2.8

  Střed Roh
Nikkor 24-70 ED VR
Nikkor 24-70 ED
Tamron 24-70 VC
Na ohnisku 35 mm se zdají být výsledky ve středu obrazu hodně vyrovnané, v rohu obrazu je na tom nová VR verze Nikkoru podstatně lépe, starší verze Nikkoru a Tamron jsou na tom prakticky stejně.

50 mm, f 2.8

  Střed Roh
Nikkor 24-70 ED VR
Nikkor 24-70 ED
Tamron 24-70 VC
Na ohnisku 50 mm je nejostřejší ve středu obrazu starší verze Nikkoru, nová verze a Tamron jsou na tom relativně stejně. V rohu obrazu je na tom opět nejlépe nová verze Nikkoru, starší verze Nikkoru a Tamron jsou na tom s kresbou v rohu opět relativně stejně.

70 mm, f 2.8

  Střed Roh
Nikkor 24-70 ED VR
Nikkor 24-70 ED
Tamron 24-70 VC
Na ohnisku 70 mm se jeví být neostřejší ve středu obrazového pole starý Nikkor, následovaný VR verzí a Tamronem. V rohu obrazového pole je na tom nový Nikkor prakticky stejně jako starý, Tamron se v tomto případě umístil jako 3. v pořadí. Zkreslení v rohu obrazu je ale opět u nového Nikkoru větší, než u starší verze.
Závěr k ostrosti: Nový Nikkor má prakticky na všech ohniscích (mimo 70 mm) jasně ostřejší kresbu v rohu obrazového pole, někde ovšem vykoupenou výraznějším zkreslením.

No a teď trochu vlastního bádání - trochu sluníčka vyšlo - červeně označená místa zobrazují místa výřezů, bod uprostřed je současně bod ostření v režimu AF-S. Test jsem si udělal jenom jeden, na ohnisku 70 mm (fotoaparát opět Nikon D800)

V první řadě - musím opakovat - díváte se na výřezy z fotografií velikosti 106 x 160 cm !!!

Clona 2,8 4 5,6 8
Střed
Roh
Clona 11 16 20 22
Střed
Roh

Závěr: Také vás zaujal rozmazaný obraz na cloně 2,8 ve středu snímku, zatímco na stejném snímku je roh ostrý? I mne. Proč? Nevím, stalo se. Jinak je patrné, že neostřejší snímky pořídíte na clonách 5,6 až 11, poté již ostrost klesá. Pokud pominu clonu 2,8 lze ostrost objektivu hodnotit jako výbornou ve své kategorii.

 Odolnost na protisvětlo

Nemám k dispozici laboratorní prostředí, tak pár snímků z terénu:

Závěr: Snímky máte k dispozici v plném rozlišení (zvýšený šum ve stinných částech obrazu je způsobený zesvětlením stínů v editoru, aby byly odlesky viditelnější). Mohu jenom konstatovat, že minimálně stejně si vede i řada levnějších objektivů. Žádný velký důvod k nadšení zde nevidím.

 Stabilizace

Co k tomu uvést - funguje, ani o ní nevíte. Příjemné je, že při zapnuté stabilizaci s sebou obraz nijak při namáčknutí spouště necukne a je naprosto neslyšná. Ze všeho nejvíce ji ve většině případů asi oceníte při natáčení videa. Samozřejmě je možné ji vypnout.

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Nová 24-70 ostří pocitově (měřící přístroje nemám) o fous rychleji než starší kolegyně. To je patrné hlavně při režimu ostření AF-C, tedy průběžném ostření. Zkoušel jsem jak se starší tak s novou verzí průběžné ostření na tančících párech - s novým objektivem byla úspěšnost správného zaostření v okamžiku pořízení snímku tak o 1/3 vyšší (na dobré průběžné ostření při natáčení videa i tak zapomeňte). Takže bych mohl jednoduše napsat - nová verze je lepší. Ale ouha. To, co platilo v rozmezí 2 až 5 metrů přestalo náhle platit na větší vzdálenosti:


1/100s, f8, ohnisko 62 mm, blesk SB-900, fotoaparát D800, ISO 1250, režim ostření AF-S, spuštění závěrky podmíněno správným zaostřením.
 

Toto není, prosím, jeden náhodně vybraný snímek - patří k těm "lepším", které jsem si nechal, aby mi vůbec nějaké zbyly. Takto špatně zaostřených snímků byla z cca 50 drtivá většina. Ve všech případech a na všech ohniskových vzdálenostech byla postava pod ostřícím bodem neostrá, zato vše v pozadí bylo ostré výtečně. Byl jsem velmi rád, že nebudu muset žádnou fotografii zvětšovat na větší rozměr než 13x18 cm. Nemohu samozřejmě tvrdit, že je to chyba objektivu. Svou maličkost si dovolím vyloučit - tanečnice prováděly figury většinou na místě, takže předmětová vzdálenost zaostření se ve setinách sekundy mezi zaostřením na středový bod v režimu AF-S a spuštěním závěrky nezměnila. Takže závada musí být někde ve řetězci fotoaparát - objektiv - blesk. Ale protože snímky jsou exponované správně, znamená to, že blesk dostal od fotoaparátu správnou informaci o zaostřené vzdálenosti - i když je to jenom část informace, kterou fotoaparát při zábleskové expozici použivá pro stanovení správné expozice - byly by nejbližší postavy přesvícené (vím z praxe). Takže nám zbývá komunikace mezi D800 a objektivem. Příčinu se mi nepodařilo odhalit. Na místě samotném fotím již dlouhá léta a s žádným jiným objektivem se mi toto doposud nestalo.

Závěr: Ze všech tří objektivů, které jsem měl možnost používat (starší verze Nikkor 24-70, 24-70VR a Tamron 24-70 VC) ostří tento objektiv nejrychleji s přesností zaostření jsem měl ovšem při větších vzdálenostech v kombinaci s bleskem problém.

 Aberace (chromatická vada)

Závěr: Aberaci má objektiv zvládnutou velmi dobře - na běžných snímcích i v protisvětle na nejnižších clonách si jí ani nevšimnete a to ani u hodně kontrastních motivů - takže, žádný problém, velmi dobrý výsledek. U výše publikovaných snímků bylo v editoru vypnuto automatické odstraňování aberace.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí

Závěr: Nic neobvyklého v této kategorii objektivů, zkrátka standard, žádné překvapení ani čekat nelze.

 Běžné snímky

Fotografováno opět z ruky fotoaparátem Nikon D800, formát RAW (NEF), expoziční úpravy v Capture NX-2, následný převod do JPG v nejvyšší kvalitě, zpracování v Zoneru - uložení v kvalitě 95% JPG (kvůli zmenšení datového objemu snímku bez znatelného vlivu na výsledný dojem). Moc už mi těch snímků nezbylo, takže alespoň pár:

Všechny snímky jsou pořízeny
z ruky s fotoaparátem
Nikon D800
se zapnutou stabilizací
obrazu.

 

 Závěrečné hodnocení

Na začátku testu jsem slíbil hledat odpověď na otázku, se vyplatí investovat 20 tisíc Kč proti starší verzi tohoto objektivu, či nikoliv. Dáme tedy zatím stranou cenu (ještě se k ní dostanu) a zkusíme si z praktického hlediska shrnout přednosti a nedostatky tohoto objektivu:

+ stabilizace
+ zvýšená ostrost v okrajích obrazového pole
+ odolnost přední čočky proti nečistotám
+ zvýšená odolnost proti povětrnostním podmínkám
+ rychlejší automatické ostření

- hmotnost a rozměry - nic většího a těžšího v této kategorii nenajdete
- nákup nového filtru 82mm (77 mm má většina "profi" objektivů od 16 do 200 mm, takže konec univerzálnosti)
- občasné problémy s přesností zaostření (alespoň na mé D800)
- větší vinětace než u starší verze tohoto objektivu

Až sem to zase nevypadá až tak špatně, kdyby. Kdyby ten objektiv nestál skoro 66 tisíc (a to má být od ledna 2016 ještě dražší). Pokud by starší verzi Nikon zlevnil o pár tisíc a tento objektiv prodával za cenu předešlé verze - dobře, o 6 tisíc dráž), tak bych to snad ještě pochopil. Ale pokud zvážím reálný poměr cena/výkon, tak mi z toho vychází jediný závěr: kupte si jej, pokud je vám jedno, kolik stojí. Je to dobrý objektiv - ale ne zase tak dobrý. Za ty peníze bych čekal daleko lepší výsledky. Doufám, že Nikon v této nesmyslné cenové politice nebude pokračovat. Osobně bych si vybral v tomto rozsahu starší verzi Nikkor nebo Tamron.
 

Za zapůjčení objektivu k testům děkuji firmě Nikon CZ (ale nevím, zda mi po tomto testu ještě nějaký půjčí:)
Pokud hledáte další testy tak zde jich najdete dost.

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.


 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz