Sigma 16 mm F/1.4 DC DN Contemporary
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z
také
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
18.5.2023
Když jsem testoval v roce 2021 objektiv Viltrox AF 23/1.4 Z, nikdo netušil, že Nikon umožní oficiálně ještě jiným výrobcům vyrábět objektivy pro bajonet Z. Jako první se do toho pustila firma Tamron a vyrobila pro Nikon objektivy Nikkor 17-28/2.8 a 28-75/2.8 a dovolila Tamronu dokonce i jeden vlastní objetiv - Tamron 70-300/4.5-6.3. Společnou vlastností těchto objektivů je proměnlivá ohnisková vzdálenost a jsou určené pro plnoformátové snímače. Na APS-C (DX) snímačích jdou samozřejmě použít také, ale objektivy pro DX snímače bývají přece jenom menší a lehčí při stejné světelnosti. Fotografové ovšem naříkali, pro pro Z DX snímače nejsou k dispozici DX objektivy s pevným ohniskem a vysokou světelností - a navíc za přijatelné peníze. Zatímco firma Viltrox, která je u nás asi mezi třetími výrobci objektivů pro Z momentálně nejvíce známá, asi oficiální požehnání pro své objektivy nedostala, tak vývoj těchto objektivů ohlásila v roce 2022 Sigma a jistě k tomu dostala od Nikonu oficiální požehnání a jistě i nějaké know-how:). Nikon má delší dobu v plánu dát na trh pouze jediný objektiv s pevným ohniskem pro DX snímače: Nikkor 24 mm. Ovšem nikdo dnes netuší kdy a nejsou známy ani parametry či cena objektivu. Takže k datu tohoto testu vypadá situace s pevnými skly na DX na českém trhu následovně (ceny objektivů k datu 7.5.2023): Sigma Viltrox Jak můžete vidět, přesně se objektivy překrývají pouze v jedné ohniskové vzdálenosti a to 56 mm. Zbylá ohniska jsou mírně odlišná. Zatímco rozdíl mezi 33 a 30 mm nebude významný, rozdíl mezi 13 a 16 mm již bude znát. Viltrox má v řadě navíc ještě 23 mm. Všem objektivům je společná světelnost 1.4 a automatické ostření. Úhel záběru DX objektivů je nutné přepočítat na ekvivalent plnoformátových snímačů, a tak pro snazší orientaci dostaneme následující tabulku:
Jak vidno, po přepočtu úhlu záběru zde máme rozsah ohniskových vzdáleností od cca 20 mm do 85 mm s vysokou světelností - a to věru není špatné. Ani ceny objektivů nejsou nijak přehnané - vše je v rozsahu od 8 do 13 tisíc Kč a srovnatelné ohniskové vzdálenosti obou výrobců se od sebe moc neliší - snad podstatný rozdíl je pouze u ohniskové vzdálenosti 56 mm. Hloubka ostrosti bude samozřejmě odpovídat ohniskové vzdálenosti napsané na objektivu. Proto bude vždy hloubka ostrosti objektivu s ohniskovou vzdáleností 85 pro plnoformátový snímač na stejném clonovém čísle menší než u objektivu 56 mm s přepočteným úhlem záběru na 85 mm na DX snímači - hloubka ostrosti se velikostí snímače nemění stejně, jako se nemění výřezem snímku v editoru. Jistě jste si všimli, že u objektivů Sigma se nejedná o objektivy z řady ART, ale všechny mají světelnost 1.4 a také se nejedná v pravém slova smyslu o žádné novinky, některé se vyrábí se již léta s bajonetm pro Canon, Fuji, Sony, Olympus a Viltrox na jiné bajonety také není úplná novinka. Nikon pro svá DX zetka žádné objektivy s pevným ohniskem, natož s touto světelností, nemá a podle informací k datu psaní tohoto příspěvku ani nechystá s výjimkou objektivu 24 mm - tato ohnisková vzdálenost jistě nechybí mezi objektivy Sigma náhodou. Volba mezi výrobci (Viltrox, Sigma) bude tak záviset na mechanických a optických vlastnostech objektivů více, než na jejich ceně. Test Viltrox AF 23/1.4 Z jsem již zveřejnil, takže zbývá porovnat zbytek :) V tomto testu se tedy zaměřím na přímé porovnání objektivů Sigma 16/1.4 a Viltrox 13/1.4. Po přepočtení úhlu záběru na plnoformátové snímače je to tedy porovnání 24 mm proti 19.5 mm - ano, není to úplně zanedbatelný rozdíl. Těch 24 mm je taková klasika, ohniska pod 24 mm bývají již často označována za ultra-širokoúhlá. Nicméně cena je u obou objektivů prakticky dnes stejná. Ačkoliv se jedná "pouze" o 3 mm, rozdíl ohniskových vzdáleností určitě není nevýznamný:
Technický průřez čočkami necháme stranou, stejně moc neřekne a hlavně se na stránkách výrobců opravdu špatně hledá, pokud tam vůbec je. Ovládacích prvků je poskrovnu - na objektivu Sigma pouze prstenec pro ruční ostření (v obou případech je samozřejmě elektronické), na objektivu Viltrox najdete ještě ovládání clony (plynulé) - ruční změna se z objektivu přenese do fotoaparátu a pokud nastavíte clonový kroužek na polohu "A", můžete měnit clonové číslo z fotoaparátu. Clonový prstenec má pouze jemnou zarážku mezi nastavením na automatiku a ruční volbu clonových čísel - samotná volba clonových čísel je již naprosto plynulá bez zarážek. Při manipulaci s objektivem se vám může stát, že posunete clonový kroužek z režimu A na ruční volbu nechtěně - mohl tam být větší odpor. Sigma působí mnohem plastikovějším dojmem a to včetně sluneční clony. Viltrox je poctivější kov včetně sluneční clony. Oba objektivy mají u bajonetu těsnící kroužek, u Viltroxu je v hezké modré barvě - u provedení objektivu pro jiné bajonety Viltrox těsnící kroužek nemá :) Viltrox má u bajonetu USB port, kterým je možné aktualizovat firmware objektivu, pokud by to bylo třeba např. po aktualizaci firmware fotoaparátu - nový firmware najdete na stránkách výrobce zde, v každém případě nebude potřebovat pro případnou aktualizaci firmware USB-dock - a to je dobrá zpráva. Stáhnete firmware (ZIP soubor), připojíte objektiv k PC USB kabelem, ve správci zařízení zvolíte zobrazený objektiv a nakopírujete do něj soubor .DAT. K oběma objektivům obdržíte při nákupu sluneční clonu a samozřejmě i přední a zadní krytku.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Tak podle MTF křivek lze usoudit, že ostrost Viltroxu by měla být vyšší - uvidíme. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm. U obou objektivů bylo zapnuta při převodu do JPG automatická korekce zkreslení, protože u Sigmy nejde vypnout (u Viltroxu vypnout jde). Pro jistotu připomínám, že u všech snímků, není-li uvedeno v tomto testu jinak, je VYPNUTÁ automatická korekce aberace. Vzhledem k rozdílným ohniskovým vzdálenostem jsou výřezy obsahově identické, ale u Viltroxu se nacházejí blíže ke středu obrazu, což je pochopitelné, aby bylo možné porovnání - v tomto případě na ohnisku, které je oběma objektivům společné - 16 mm. Závěr: Z hlediska ostrosti obrazu, zvláště mimo střed, má náskok Sigma a je rovněž mírně lepší v přenosu kontrastu. Ve středové části snímku drží Viltrox se Sigmou krok statečně, ale přece jenom trochu ztrácí. U fotografií je rozdíl v ostrosti obou objektivů (zvláště v okrajových částech obrazu), zřetelně patrný - u natáčení videa by tomu tak být nemuselo.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace. Toto je trochu problematické porovnání, protože hodně záleží na tom, na jakou vzdálenost bylo zaostřeno a objektivy mají rozdílné ohniskové vzdálenosti. Takto vypadá rozostřené pozadí při zaostření na 3 metry: Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: U Sigmy vzhledem k její delší ohniskové vzdálenosti docílíte rozmazaného pozadí většinou snáze než u Viltroxu, ale blízké neostré pozadí je při zaostření na kratší vzdálenost podáno více nervózně než u Viltroxu.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.
Závěr: Je až neuvěřitelné, jak malou má Viltrox na své ohniskové vzdálenosti aberaci. Sigma má citelně vyšší a se zvyšujícím se clonovým číslem se jí nechce moc ochotně mizet. Naštěstí jde dobře odstranit, ale přesto se mi zdá, jako kdyby snímky se Sigmou byly takové mírně narůžovělé - nebo je to tím, že má Sigma teplejší podání barev? Čert ví.
Minimální zaostřovací vzdálenost je u Sigmy 25 cm, u Viltroxu 23 cm - co se jeví jako nevýznamné v centimetrech, jeví se být docela podstatné v reálných podmínkách, ačkoliv mají papírově prakticky stejný poměr zvětšení: Viltrox: Sigma: Závěr: Nejsou to makroobjektivy, nicméně větší přiblížení se někdy hodí.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: při fotografování jsem nepoznal mezi objektivy žádný rozdíl, což při jejich ohniskových vzdálenostech a krátkému chodu ostřících motorů není nic divného. Hlučnost: Nevidím podstatného rozdílu. Přesnost: ani u jednoho objektivu žádný problém.
Je překvapivé, jak Viltrox při své ohniskové vzdálenosti velmi málo "dýchá", tj. zcela neznatelně mění úhel záběru při změně zaostřené vzdálenosti. Závěr: Rychlost ostření vás ani u jednoho objektivu trápit nebude.
Objektivy žádnou nemají - což je škoda, protože Z DX bezzrcadlovky Nikon nemají stabilizaci snímače. Závěr: Není co řešit - buď udržíte čas z ruky nebo holt stativ (nebo použijete Z7,8,9 v DX režimu :) A pro natáčení videa si můžete pořídit gimball či jinou stabilizační pomůcku.
Téměř zákonitě - jakmile si půjčím objektivy na testování, tak je v nejlepším případě zataženo nebo prší. V tomto případě bylo pouze zataženo, takže se s testováním musím přesunout do ateliéru a vyrobit si sluníčko uměle. Následující snímky jsou pořízeny na clonové číslo 14:
Konečně druhý den večer trocha slunce, clonové číslo 16 (vlevo Viltrox, vpravo Sigma)
Méně "prasátek" dělá Sigma. V plném rozlišení najdete snímky v galerii na konci testu. Závěr: Trochu lepší antireflexní úpravu čoček má Sigma, ale je také pravda, že čím kratší ohnisková vzdálenost, tím se reflexy zvládají hůře.
Vlevo Viltrox, vpravo Sigma. U Sigmy nejde v programu Nikon NX Studio vypnout, takže snímek ze Sigmy je již po korekcích. U Viltroxu jde sice vypnout a zapnout, ale po zapnutí korekce se zkreslení ještě zhorší, takže snímek z Viltroxu je bez korekce - alespoň to program tvrdí. Ale tím bych se vůbec netrápil, v jiném editoru je možné ji lehce korigovat. Více by možná někomu mohla vadit u videa, ale i tam nějaká možnost korekce jistě bude, je-li to třeba. Závěr: Velmi dobré výsledky u obou.
Oba snímky zdi v sekci "Zkreslení" jsou s vypnutou korekcí vinětace a je vidět, že Viltrox má vinětaci výraznější. Sigma je na tom lépe, ale u delších ohniskových vzdáleností se vždy koriguje ve výrobě snáze. Závěr: Neřešit, bude-li třeba, odstranit :)
Nelze použít ani u jednoho objektivu, také to asi nemá smysl.
Fotoaparát Nikon Z9 v režimu DX, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
Když jsem hodnotil objektiv Sigma/Viltrox 56/1.4, zaměřil jsem se hlavně (vlastně pouze) na oblast fotografování, nikoliv videa. Ale objektivy s takto krátkou ohniskovou vzdáleností jsou pro natáčení různých vlogů přímo stvořené, protože umožňují natáčení sama sebe bez toho, abyste museli mít dvoumetrové ruce - u Viltroxu můžete mít kratší.
Pokud natáčíte různé vlogy, bude vám asi ohnisko 13 mm vyhovovat více, zvláště, pokud použijete elektronickou stabilizaci, která obraz ořízne (ať již ve fotoparátu nebo v postprodukci). Ano, zkreslení v okrajových částech obrazu je u 13 (21) mm určitě větší než u 16 mm (24), ale s tím je třeba počítat. Pokud použijete jinou stabilizační pomůcku (třeba gimball nebo stativ), nebude elektronická stabilizace ve většině případů potřeba, takže tento argument ztratí smysl. Ale řada "vlogerů" a "youtuberů" chce natáčet dynamicky a potom se širší úhel záběru hodí. V kvalitě záběrů (ostrost) nebude při natáčení videa mezi těmito dvěma objektivy vidět rozdíl, na rozlišení 3840*2160 (4K) stačí oba s velkou rezervou.
Viltrox byl v tomto případě pro mne příjemným překvapením - po testech Sigma/Viltrox 56/1.4 a Viltrox 23/1.4.
Kdybych se měl rozhodovat já, tak si asi na natáčení videa vezmu Viltrox a na fotografování Sigmu. Pro snímky noční oblohy by měl mít výhodu Viltrox, má menší koma v okrajových částech snímku.
Nic vám nebrání si objektivy půjčit na vyzkoušení. Když si je posléze zakoupíte, neplatíte půjčovné - www.fotori.cz.
Pro video doporučuji shlédnout např.:
https://www.youtube.com/watch?v=qYrvmg3RVTk (Viltrox) a další videa jistě
najdete sami.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|