Sigma 56 mm F/1.4 DC DN Contemporary
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
12.5.2023 Když jsem testoval v roce 2021 objektiv Viltrox AF 23/1.4 Z, nikdo netušil, že Nikon umožní oficiálně ještě jiným výrobcům vyrábět objektivy pro bajonet Z. Jako první se do toho pustila firma Tamron a vyrobila pro Nikon objektivy Nikkor 17-28/2.8 a 28-75/2.8 a dovolila Tamronu dokonce i jeden vlastní objetiv - Tamron 70-300/4.5-6.3. Společnou vlastností těchto objektivů je proměnlivá ohnisková vzdálenost a jsou určené pro plnoformátové snímače. Na APS-C (DX) snímačích jdou samozřejmě použít také, ale objektivy pro DX snímače bývají přece jenom menší a lehčí při stejné světelnosti. Fotografové ovšem naříkali, pro pro Z DX snímače nejsou k dispozici DX objektivy s pevným ohniskem a vysokou světelností - a navíc za přijatelné peníze. Zatímco firma Viltrox, která je u nás asi mezi třetími výrobci objektivů pro Z momentálně nejvíce známá, asi oficiální požehnání pro své objektivy nedostala, tak vývoj těchto objektivů ohlásila v roce 2022 Sigma a jistě k tomu dostala od Nikonu oficiální požehnání a jistě i nějaké know-how:). Nikon má delší dobu v plánu dát na trh pouze jediný objektiv s pevným ohniskem pro DX snímače: Nikkor 24 mm. Ovšem nikdo dnes netuší kdy a nejsou známy ani parametry či cena objektivu. Takže k datu tohoto testu vypadá situace s pevnými skly na DX na českém trhu následovně (ceny objektivů k datu 7.5.2023): Sigma Viltrox Jak můžete vidět, přesně se objektivy překrývají pouze v jedné ohniskové vzdálenosti a to 56 mm. Zbylá ohniska jsou mírně odlišná. Zatímco rozdíl mezi 33 a 30 mm nebude významný, rozdíl mezi 13 a 16 mm již bude znát. Viltrox má v řadě navíc ještě 23 mm. Všem objektivům je společná světelnost 1.4 a automatické ostření. Úhel záběru DX objektivů je nutné přepočítat na ekvivalent plnoformátových snímačů, a tak pro snazší orientaci dostaneme následující tabulku:
Jak vidno, po přepočtu úhlu záběru zde máme rozsah ohniskových vzdáleností od cca 20 mm do 85 mm s vysokou světelností - a to věru není špatné. Ani ceny objektivů nejsou nijak přehnané - vše je v rozsahu od 8 do 13 tisíc Kč a srovnatelné ohniskové vzdálenosti obou výrobců se od sebe moc neliší - snad podstatný rozdíl je pouze u ohniskové vzdálenosti 56 mm. Hloubka ostrosti bude samozřejmě odpovídat ohniskové vzdálenosti napsané na objektivu. Proto bude vždy hloubka ostrosti objektivu s ohniskovou vzdáleností 85 pro plnoformátový snímač na stejném clonovém čísle menší než u objektivu 56 mm s přepočteným úhlem záběru na 85 mm na DX snímači - hloubka ostrosti se velikostí snímače nemění stejně, jako se nemění výřezem snímku v editoru. Jistě jste si všimli, že u objektivů Sigma se nejedná o objektivy z řady ART, ale všechny mají světelnost 1.4 a také se nejedná v pravém slova smyslu o žádné novinky, některé se vyrábí se již léta s bajonetm pro Canon, Fuji, Sony, Olympus a Viltrox na jiné bajonety také není úplná novinka. Nikon pro svá DX zetka žádné objektivy s pevným ohniskem, natož s touto světelností, nemá a podle informací k datu psaní tohoto příspěvku ani nechystá s výjimkou objektivu 24 mm - tato ohnisková vzdálenost jistě nechybí mezi objektivy Sigma náhodou. Volba mezi výrobci (Viltrox, Sigma) bude tak záviset na mechanických a optických vlastnostech objektivů více, než na jejich ceně. Test Viltrox AF 23/1.4 Z jsem již zveřejnil, takže zbývá porovnat zbytek :) V tomto testu se tedy zaměřím na přímé porovnání objektivů s ohniskovou vzdáleností 56 mm.
Technický průřez čočkami necháme stranou, stejně moc neřekne a hlavně se na stránkách výrobců opravdu špatně hledá, pokud tam vůbec je. Jak vidíte, Viltrox je trochu užší, ale zase delší. Ovládacích prvků je poskrovnu - na objektivu Sigma pouze prstenec pro ruční ostření (v obou případech je samozřejmě elektronické), na objektivu Viltrox najdete ještě ovládání clony (plynulé) - ruční změna se z objektivu přenese do fotoaparátu a pokud nastavíte clonový kroužek na polohu "A", můžete měnit clonové číslo z fotoaparátu. Ostřící prstenec u Viltroxu má podle mého názoru příjemnější chod s trochu větším odporem. Sigma působí mnohem plastikovějším dojmem a to včetně sluneční clony. Viltrox je poctivější kov včetně sluneční clony. O utěsnění proti povětrnostním vlivům se moc nehovoří ani u jednoho, ale Sigma má u bajonetu těsnící kroužek, Viltrox ne. Viltrox má u bajonetu USB port, kterým je možné aktualizovat firmware objektivu, pokud by to bylo třeba např. po aktualizaci firmware fotoaparátu - nový firmware najdete na stránkách výrobce zde, v každém případě nebude potřebovat pro případnou aktualizaci firmware USB-dock - a to je dobrá zpráva. Stáhnete firmware (ZIP soubor), připojíte objektiv k PC USB kabelem, ve správci zařízení zvolíte zobrazený objektiv a nakopírujete do něj soubor .DAT. O oběma objektivům obdržíte při nákupu sluneční clonu a samozřejmě i přední a zadní krytku.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Tak podle MTF křivek lze usoudit, že ostrost objektivu Sigma by měla být, zvláště ve středové části snímku, znatelně vyšší. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm. U obou objektivů bylo zapnuta při převodu do JPG automatická korekce zkreslení, protože u Sigmy nejde vypnout (u Viltroxu vypnout jde). Pro jistotu připomínám, že u všech snímků, není-li uvedeno v tomto testu jinak, je VYPNUTÁ automatická korekce aberace. Bohužel nemám k dispozici modelku, tak si půjčím snímek ze zahraničního testu, kde je vidět rozdíl v ostrosti obou objektivů na portrétu: Závěr: Z hlediska ostrosti obrazu mimo střed má o několik koňských délek náskok Sigma a je rovněž lepší v přenosu kontrastu. Ve středové části snímku drží Viltrox se Sigmou krok statečně a body za umělecký dojem tam ztrácí za aberaci. U některých dalších snímků si můžete všimnout, že snímky z objektivu Sigma jsou tmavší/z objektivu Viltrox světlejší o 0.3 EV (u některých snímků jsem se snažil expozici srovnat, u některých ne).
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace. Úhel záběru (protože jsou to DX objektivy) odpovídá ohniskové vzdálenosti 84 mm na plnoformátovém snímači s hloubkou ostrosti odpovídající fyzické ohniskové vzdálenosti objektivu 56 mm. Z hlediska úhlu záběru je to tedy klasický portrétní objektiv, u kterého je podání neostrého pozadí dost důležitá vlastnost. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Sigma je na tom lépe - její bokeh je měkčí, méně strukturovaný a více rozostřený - a to je např. u portrétů hodně důležité.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm.
Závěr: Asi jednoznačný - u Sigmy objevíte aberaci i na clonovém čísle 1.4 velmi vzácně v náznacích třeba v neostrých částech obrazu, ale u Viltroxu se vám ji nepodaří prakticky odstranit vůbec nebo po ní zbudou i nepěkně fleky. U Viltroxu začíná mizet až od clonového čísla 5.6 výše.
Minimální zaostřovací vzdálenost je u Sigmy 50 cm, u Viltroxu 60 cm - co se jeví jako nevýznamné v centimetrech, jeví se být docela podstatné v reálných podmínkách: Viltrox: Sigma: Závěr: Nejsou to makroobjektivy, nicméně větší přiblížení se hodí.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: při fotografování jsem nepoznal mezi objektivy žádný rozdíl. Hlučnost: Sigma je o málo, ale přece jen tišší. Přesnost: ani u jednoho objektivu žádný problém. Závěr: Velmi rychlé u obou, Sigma je malinko tišší.
Objektivy žádnou nemají - což je škoda, protože Z DX bezzrcadlovky nemají stabilizaci snímače. Závěr: Není co řešit - buď udržíte čas z ruky nebo holt stativ.
Téměř zákonitě - jakmile si půjčím objektivy na testování, tak je v nejlepším případě zataženo nebo prší. V tomto případě se podařilo obojí najednou, takže se s testováním musím přesunout do ateliéru a vyrobit si sluníčko uměle. Následující snímky jsou pořízeny na clonové číslo 14.
Viltrox:
Sigma:
Viltrox:
Sigma:
Závěr: Lepší antireflexní úpravu čoček má Sigma - u Viltroxu dochází k většímu rozptylu světla, "halo" efektu kolem bodového zdroje i k větším odleskům.
Vlevo Sigma, vpravo Viltrox. Zde ale musím podotknout, že srovnání není fér - u Sigmy nejde v programu Nikon NX Studio vypnout, takže snímek ze Sigmy je již po korekcích. U Viltroxu jde sice vypnout a zapnout, ale na snímek to nemá žádný vliv a ruční korekce v tomto programu není, takže snímek z Viltroxu je bez korekce. Ale tím bych se vůbec netrápil, v jiném editoru je možné ji lehce korigovat - pouze mne u Viltroxu trochu znervózňuje rozdíl mezi zkreslením spodní a horní částí obrazu a prudké ohnutí v levém dolním rohu. Vidím to na nějakou mírnou optickou vadu. Již při testu ostrosti jsem si všiml, že je na nejnižším clonovém čísle obraz v úplném rohu ostřejší než kousek od kraje snímku. Těžko říci, zda je to záležitost pouze tohoto kusu nebo jev obecný. Závěr: Sigma je na tom lépe - bohužel nevím, jak by vypadal snímek u Sigmy bez korekce.
Oba snímky zdi v sekci "Zkreslení" jsou s vypnutou korekcí vinětace, nejsou tam žádné podstatné rozdíly a vinětaci lze poměrně dobře odstranit v editoru. Závěr: Neřešit, bude-li třeba, odstranit :)
Nelze použít ani u jednoho objektivu, také to asi nemá smysl.
Fotoaparát Nikon Z9 v režimu DX, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
Rozdíl v ceně je mezi těmito dvěma objektivy cca 4.500,- Kč. Ano, není to úplně málo. Ale - v testu jsem nepřišel ani na jeden parametr, ve kterém by Viltrox překonal Sigmu - což by, pravda, při jejich cenovém rozdílu bylo překvapivé - a musím přiznat, že v drtivě většině parametrů je Viltrox o dost horší. Viltrox nemá utěsněný bajonet, je méně ostrý, má horší kvalitu bokehu, má podstatně vyšší (až nepříjemnou) aberaci, je trochu hlučnější při ostření, má horší nejkratší zaostřitelnou vzdálenost i slabší odolnost proti odleskům v protisvětle. Snad jedinou vlastnost, kterou Sigma nemá, by mohl někdo využít třeba při natáčení videa a to je clonový kroužek na objektivu. Dobře také působí kovové provedení objektivu.
Viltrox není vysloveně špatný objektiv (až na tu aberaci, ta je opravdu velká), ale já bych si osobně na tu Sigmu připlatil, byť to není zanedbatelná částka, protože tato Sigma je v segmentu DX objektivů mimořádně kvalitní sklo. A dokonce si velmi dobře (po zkušenostech s použitím na Z9) dokážu představit i tu kacířskou myšlenku, že tuto Sigmu někdo bude používat třeba na Nikonu Z7 (II) jako malé lehké cestovní sklo - protože v DX režimu budete mít k dispozici stále rozlišení 5.392 x 3.592 bodů = cca 20 mil. bodů.
Bokeh i aberace u objektivů zde testuji na výřezech odpovídajících tiskovému rozměru obrazu 80 x 120 cm. Pokud se domníváte, že si vysoké aberace či horší kvality pozadí nevšimnete na fotografii 20x30 cm, je domněnka chybná. Pokud tam neuvidíte aberaci, tak kvalitu pozadí tam uvidíte mnohdy lépe než na velké fotografii.
Nechci, aby to vypadalo, že Viltrox zatracuji, ale Sigma zkrátka je zřetelně lepší - ona je ve skutečnosti neuvěřitelně dobrá. Tento typ objektivu si většina fotografů nekupuje na krajinky ani na broučky, ale na portréty při nízkých clonových číslech - kupují si objektiv se světelností 1.4, aby jej na této světelnosti používali.
V této souvislosti bych do svého výběru určitě zahrnul i objektiv Nikkor Z 50/1.8 S - ten stojí sice kolem 16.000,- Kč (05/2023), ale je to objektiv pro plnoformátové snímače, s vynikající ostrostí a jeden z nejlepších ve své třídě. A pokud byste někdy přecházeli na fotoaparát s plnoformátovým snímačem, nebudete muset měnit objektiv. Ano, není to světelnost 1.4, ale on se ten rozdíl mezi 1.4 a 1.8 mnohdy přeceňuje.
Musím se přiznat, že si za poslední roky nepamatuji, že bych měl v ruce na DX formát tak kvalitní sklo, jako je zde testovaná Sigma. Malá, lehká a ta ostrost.... V dikci našeho současné premiéra bych vám rád sdělil, že Sigma tímto objektivem vyslala jasný signál, že to s objektivy na "zetka" myslí vážně a možná by jí mohl Nikon sem tam přenechat i nějaká další sklíčka, třeba i na plnoformátové snímače - ale pochybuji o tom :) I když nepatří do řady "ART", ale "pouze" "Contemporary", jedná se v oblasti DX objektivů, dle mého názoru, o profesionální sklo.
Nic vám nebrání si objektivy půjčit na vyzkoušení. Když si je posléze zakoupíte, neplatíte půjčovné - www.fotori.cz.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|