Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
|
5. 3. 2007
Segment trhu v oblasti
objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdálenosti, tzv. "zoomů" v rozsahu 17-60
mm není zrovna nabitý. Za nepsaný etalon kvality je v tomto rozsahu
považován většinou
Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2,8G (ceníková cena cca 41.000,- Kč).
Alternativní výrobci se do tohoto rozsahu moc nehrnou - Tokina nemá k
dnešnímu dni žádný objektiv
tohoto rozsahu, Sigma uvádí letošní novinku
Sigma 17-70mm/2,8-4,5 DC Macro (ceníková cena 12.990,- Kč) a má v
nabídce
i
Sigma 18-50 f/2,8 EX DC (16.990,- Kč) a konečně
Tamron 17-50
f/2,8 (ceníková cena 12.990,- Kč). Na první
pohled je zřejmý
propastný cenový rozdíl mezi objektivem Nikkor a zbytkem "závodního pole". V
našem článku se zaměříme na porovnání Nikkoru a Tamronu - stejná světelnost,
prakticky stejný rozsah - a pokusíme se zjistit, zda cenový rozdíl cca 28
tisíc Kč odpovídá též rozdílu v kvalitě. Na úvod se sluší říci, že tento
objektiv s bajonetem pro Nikon měl nejméně měsíční zpoždění za provedením v
bajonetu pro Canon a provedení pro Minoltu by mělo být dostupné do září
2006. Reakce uživatelů Canonu byly více než přívětivé a doufejme tedy, že
ani u Nikonů to nebude jinak. Stojí ještě za zmínku, že všechny výše
jmenované objektivy jsou určeny výhradně pro digitální zrcadlovky s
velikosti snímače APS-C.
Než se vrhneme na technické
parametry a vlastní porovnání a hodnocení kvality, zkusme stručně zmapovat
rozhodování uživatelů před nákupem tohoto objektivu. Je asi málo fotografů,
který tento rozsah nemají alespoň nějakým způsobem pokrytý:
- ten, kdo vlastní "setový" objektiv Nikkor 18-70 mm f/3,5-4,5 nebude mít
asi mnoho důvodů měnit za nižší rozsah kvůli 1 mm na širokém ohnisku,
ledaže... by pro něj byla rozhodující světelnost 2,8 a to hlavně na ohnisku
55 mm a zároveň by oželel rozsah 55-70mm. Nebo mu tento objektiv přinese
výrazné zvýšení kvality (hlavně ostrosti) pořízených snímků? Ale on takový
povedený kousek Nikkoru 18-70 kreslí ve své kategorii zatraceně dobře.
- ten, kdo se "zbavil" objektivu Nikkor 18-70 a zakoupil
Nikkor 18-200 VR asi věděl, co
dělá a těžko si bude kupovat tento rozsah objektivu - ledaže by ... ano,
opět by mu mohla chybět světelnost a dá se reálně předpokládat i vyšší
obrazová kvalita.
- ten, kdo zakoupil např. D50 se "setovým" objektivem Nikkor 18-55 mm f
3,5-5,6 by mohl mít motivaci větší - v kvalitě by si měl pomoci výrazněji,
ve světelnosti podstatně a navíc - v setu dal za tento objektiv méně
významnou částku, takže jej buď může prodat nebo s klidným svědomím nechat
ve skříni.
V této souvislosti se ještě pro méně znalé kolegy sluší podotknout, že
samotná světelnost není tím jediným parametrem, proč si fotografové vysoce
světelné objektivy kupují - jejich kresba na cloně 2,8 není většinou tak
úchvatná či špičková - jde o to, že objektiv se světelností 2,8 kreslí na
cloně 5,6 přibližně rovnocenně, jako objektiv se světelností 5,6 na cloně
11. A to už je pádný důvod, pokud jde o ostrost snímku. A navíc zde stále
zůstává ta možnost jít až na clonu 2,8 a pořizovat snímky za horších
světelných podmínek bez blesku (či s bleskem na větší vzdálenost) nebo
dosáhnout na nejdelším ohnisku či u snímků na velmi krátké vzdálenosti více
rozostřené pozadí.
Ale jak říká klasik, šedivá je teorie a zelený strom života - jdeme na to.
|
Minimální/max.
clona |
2,8 / 32 (2,8 / 22) |
Úhel záběru |
31° 11' až 78° 45' (pro APS-C snímače) |
Čoček/skupin |
16/13 (14/10) |
Minimální
zaostření |
0,27 m v celém rozsahu (0,36) |
Maximální
zvětšení |
1:4,5 při zaostření na 0,27 m a ohnisku 50 mm |
Průměr filtru |
67 mm (77 mm) |
Ohnisková
vzdálenost |
17-50 mm (cca 26-75 mm pro APS-C snímače Nikon)
(17-55 mm) |
Celková
délka/průměr |
81,7 mm /74 mm (85,5 mm/110,5 mm) |
Váha |
430 gramů (755 gramů) |
Počet lamel clony |
7 (9) |
Příslušenství |
Sluneční clona, přední a zadní krytka objektivu, návod |
Dostupný pro
/cena |
Nikon F-bajonet, Canon, Minolta /cca 12.900,- Kč vč. DPH -
stav červenec 2006
Nikon F-bajonet / cca 41.000,- Kč vč.
DPH - stav červenec 2006 |
|
Fialově jsou uvedeny hodnoty pro Nikkor.
Snad ještě pár slov ke zkratkám v názvu objektivu
DiII - objektiv konstruovaný speciálně a pouze pro
fotoaparáty se snímačem velikosti APS-C
SP - tzv. "super série", tj. objektivy, u kterých byla při
konstrukci upřednostněna kvalita před cenou
AF - objektiv s automatickým ostřením
IF - objektiv je vybavení vnitřním ostřením, tj. při ostření
se jeho délka nemění a neotáčí se zaostřovací prstenec
LD - objektiv obsahuje skla s nízkým rozptylem (obdoba ED
skel u Nikonů)
Aspherical - objektiv obsahuje hybridní asférické členy,
které nahrazují celé skupiny čoček a zvyšuje se jak kvalita
objektivu, tak jeho kompaktnost
XR - použití skel minimalizujících optické vady objektivu při
zachování jeho světelnosti. |
První dojmy -
začínáme porovnávat
(v dalším textu, není-li
uvedeno jinak, znamená označení Nikkor objektiv 17-55, označení
Tamron = Tamron 17-50)
Pro vybalení z krabice zjistíte, že objektiv je výrazně menší než
Nikkor a také podstatně lehčí (o 345 g!). Výrobce Tamronu
předpokládá narozdíl od Nikonu, že častěji budete používat prstenec
pro změnu ohniskové vzdálenosti než ruční ostření (což je správný
předpoklad pro většinu uživatelů). Z tohoto důvodu je prstenec pro
změnu ohniska třikrát tak široký než pro ostření, s výraznými
drážkami a plynulým chodem - u objektivu Nikkor jsou oba prstence
poměrně úzké a navíc ten pro změnu ohniska je umístěn příliš blízko
bajonetu - takže z hlediska ergonomie ovládání vítězí Tamron. Chod
zaostřovacího prstence u Tamronu klade na můj vkus dosti malý
odpor, nicméně umožňuje plynulé a přesné zaostření - v tomto ohledu
působí ostření u Nikkoru preciznějším a kultivovanějším dojmem. Oba
objektivy mění při změně ohniskové vzdálenosti svou délku - Nikkor
je nejvíce vysunut při ohnisku 17 mm, Tamron při 50 mm. Na Tamronu
najdete již jen šoupátko "Lock" pro zajištění objektivu proti
samovolnému vysunutí na ohniskové vzdálenosti 17mm. Oproti Nikkoru
není vybaven přepínačem manuálního a ručního ostření, což ovšem
většině uživatelů chybět nebude (v provedení bajonetu Canon je
přepínač MF/AF přítomen). Režim ostření tak u Tamronu můžete
nastavovat pouze na fotoaparátu. V tomto ohledu má Nikkor ale přece
jen výhodu, protože v režimu automatického ostření můžete kdykoliv
ručně ostření korigovat (AF-S), kdežto u Tamronu musíte nejprve na
těle fotoaparátu přepnout do ručního ostření, což trochu zdržuje
(hlavně proto, že ta páčka na těle fotoaparátu je tak nesmyslně
titěrná). Rychlost ostření je u Nikkoru vyšší a tišší než u Tamronu,
ale ani Tamron vás při tomto rozsahu ohniskových vzdáleností nebude
zdržovat - za celou dobu používání obou objektivů jsem zatím
nenarazil na žádné nepřesné zaostření (BF, FF). Clonový prstenec budete
hledat na obou objektivech marně, clonu lze nastavit pouze na
fotoaparátu. U Nikkoru budete potřebovat filtry
s průměrem 77 mm, které jsou dražší než 67 mm (stejné filtry 67 mm
používá např. i objektiv Nikkor 18-70 mm). Přední část objektivu se
při ostření ani změně ohniska neotáčí, použití filtrů je tedy bez
problémů. Nikkor má 9 lamel clony,
měl by tedy teoreticky podávat lepší výsledky v kresbě neostrých
oblastí. K Tamronu obdržíte sluneční clonu spíše symbolickou, zato k
Nikkoru skutečně mohutnou, která bude plnit svou funkci jistě lépe,
zato je ovšem pekelně neskladná. Jinak celkové provedení objektivu,
ač plastové (kovový bajonet) působí velice solidně a precizně -
např. na obou prstencích je nulová vůle a žádný "mrtvý" chod.
Začněme tedy parametrem, měřitelným v klidu domova - vinětace.
Všechny testy proběhly na fotoaparátu Nikon D2x vždy s naprosto
stejným nastavením pro oba objektivy, snímky do formátu JPG v
kvalitě FINE, komprese L, ostrost ve fotoaparátu nastavena na "mírně
zvýšená". |
A závěr k vinětaci
objektivu? Na cloně 2,8 je na všech ohniscích Nikkor horší nebo
stejný jako Tamron, na zbývajících clonách a ohniscích má Nikkor
vinětaci stejnou nebo nepatrně lepší. Od clony 5,6 výše ale nebudete
schopni poznat mezi běžnými snímky z obou objektivů ve vinětaci prostým okem
rozdíl. V tomto kole tedy Nikkor rozhodně nepřesvědčil a ve vinětaci
kvalitu Nikkoru nehledejte, resp. naopak, Tamron na tom určitě není
znatelně hůře než Nikkor. Vinětace bývá největší na nejširším
ohnisku a nejnižší cloně - pro porovnání pár snímků z předchozích
testů:
Nikkor 18-200 VR f/3,5-18mm |
Nikkor 18-70 f/3,5 - 18 mm |
Tamron 17-50 f/2,8 - 17 mm |
Optimální, v praxi
nedosažitelná hodnota |
Teoretická
hodnota vlevo by znamenala, že objektiv převádí světlo z
celého obrazového pole na snímač naprosto rovnoměrně bez
jakéhokoliv úbytku světla (ztmavení) směrem k okrajům. Šíře
grafu u paty sloupce směrem doleva od pomyslné kolmice
zobrazuje rozsah úbytku světla, výška grafu v daném místě
pak ukazuje množství tmavších oblastí dané intenzity. |
Nikkor 17-55 f/2,8 - 17 mm |
Poznámka: Ačkoliv na
fotoaparátu byla pro Tamron nastavována hodnota clony 32,
hodnota clony v "exif" je zobrazována jako 30.
Kvalita
zobrazení - zkreslení |
Níže jsou uvedeny výřezy z
obou objektivů na 3 ohniscích - 17, 35 a 50 mm a to na plnou
šířku z dolní třetiny testovacích snímků. Pokud se vám
výřezy nebudou zdát stejné z obou objektivů, je to tím, že
Nikkor na všech ohniscích má menší úhel zobrazení než Tamron
- nejsem schopen říci, co je správně, protože hodnoty v exif
jsou stejné! Na ohnisku 17 mm je soudkovité zkreslení
Tamronu - viz pravá dolní část - zajímavě "zahnuté" na
okraji obrazu opět směrem dolů - dalo by jistě více práce
provést na tomto typu zkreslení nějaké korekce v editoru.
Nikkor má na ohnisku 17mm "vychované" soudkovité zkreslení.
O ohniscích 35mm a 50mm pokládám výsledky za srovnatelné,
byť se mi chce říci, že je na tom Tamron nepatrně
lépe. Kolem ohniska 30 mm přechází soudkovité zkreslení na
poduškovité a to u obou objektivů. |
Tamron 17mm |
|
Nikkor 17mm |
|
Tamron 35mm |
|
Nikkor 35mm |
|
Tamron 50mm |
|
Nikkor 50mm |
|
Následující výřezy jsou pořízeny z neupravených snímků JPG
za naprosto stejných podmínek a jedná se o výřezy velikosti
250 x 125 bodů (z celkové velikosti obrázků 4288 x
2848 bodů). Černým rámečkem je vždy označen ostřejší ze
snímků.
Nezapomeňte, prosím, při hodnocení, na jak malou
plochu se díváte!
STŘED 17 mm
|
|
Tamron |
Nikkor |
17mm f 2,8 |
|
|
17mm f 4 |
|
|
17mm f 5,6 |
|
|
17mm f 8 |
|
|
17mm f 11 |
|
|
17mm f 16 |
|
|
17mm f 22 |
|
|
Na ohnisku 17 mm ve středu
obrazu získává body až do clony 5,6 Nikkor, přičemž na cloně
2,8 výrazně, od clony 8 výše působí subjektivně ostřeji
snímky z Tamronu, což je evidentní zvláště u clony 16 a 22. |
PRAVÝ DOLNÍ ROH 17 mm
|
|
Tamron |
Nikkor |
17mm f 2,8 |
|
|
17mm f 4 |
|
|
17mm f 5,6 |
|
|
17mm f 8 |
|
|
17mm f 11 |
|
|
17mm f 16 |
|
|
17mm f 22 |
|
|
Prakticky se na ohnisku
17mm v okrajích opakuje situace ze středu snímku - na cloně
2,8 je Nikkor výrazně lepší, směrem k vyšším clonám se
rozdíly stírají spíše ve prospěch Tamronu, i když rozdíly na
vyšších clonách nejsou výrazné. Též aberace, která se na
tomto ohnisku trochu projevila, je u obou objektivů
srovnatelná. |
STŘED 35 mm
|
|
Tamron |
Nikkor |
35mm f 2,8 |
|
|
35mm f 4 |
|
|
35mm f 5,6 |
|
|
35mm f 8 |
|
|
35mm f 11 |
|
|
35mm f 16 |
|
|
35mm f 22 |
|
|
PRAVÝ DOLNÍ ROH 35 mm
|
|
Tamron |
Nikkor |
35mm f 2,8 |
|
|
35mm f 4 |
|
|
35mm f 5,6 |
|
|
35mm f 8 |
|
|
35mm f 11 |
|
|
35mm f 16 |
|
|
35mm f 22 |
|
|
Na ohnisku 35 mm nezbývá
než konstatovat, že v případech, kdy není ostrost stejná, je
na tom Tamron lépe a to jak ve středu snímku, tak na
okrajích a zvláště na vyšších clonách. |
STŘED 50 mm
|
|
Tamron |
Nikkor |
50mm f 2,8 |
|
|
50mm f 4 |
|
|
50mm f 5,6 |
|
|
50mm f 8 |
|
|
50mm f 11 |
|
|
50mm f 16 |
|
|
50mm f 22 |
|
|
PRAVÝ HORNÍ OKRAJ 50 mm
|
50mm f 2,8 |
|
|
50mm f 4 |
|
|
50mm f 5,6 |
|
|
50mm f 8 |
|
|
50mm f 11 |
|
|
50mm f 16 |
|
|
50mm f 22 |
|
|
Na ohnisku 50mm je Tamron
ostřejší jak ve středu, tak na okrajích.
A závěr? Nikkor 17-55 je znatelné lepší pouze na
nejširším ohnisku do clony 4! Na ostatních testovaných
ohniskových vzdálenostech jsou výsledky buď vyrovnané nebo -
v případě ohniskové vzdálenosti 50 mm - ve prospěch Tamronu.
Oba objektivy poskytují vynikající výsledky a aby vůbec byl
na obrazovce vidět zřetelněji rozdíl, musel jsem udělat
skutečně VELMI MALÉ výřezy. |
Pro jistotu pořizuji další
testovací snímky - fotoaparát v režimu automatického
ostření, předvolba clony, centrální ostřící bod na krabičku
na stole, velikost výřezu jako v předešlém případě
fotografií zdi - bez jakéhokoliv doostřování. |
17 mm
Nikkor 17mm
2,8
4
5,6
8
11
|
Tamron 17mm
2,8
4
5,6
8
11
|
35 mm
Nikkor 35mm
2,8
4
5,6
8
11
|
Tamron 35mm
2,8
4
5,6
8
11
|
50 mm
|
Nikkor 50mm
2,8
4
5,6
8
11
|
Tamron 50mm
2,8
4
5,6
8
11
|
Podání neostrých oblastí
(bokeh) |
Tamron
Nikkor
|
Tamron
Nikkor
|
Aberace - dle mého názoru na velmi snesitelné úrovni
- záměrně jsem vybral tmavý strom proti jasné obloze - modré
zabarvení se objevilo při zatažené obloze, fialové při
vysvitnutí slunce. Dále je nastaveno ohnisko 17 mm, na
kterém se aberace projevuje nejvíce - směrem k vyšším
ohniskům klesá, stejně jako k vyšším clonám, i když na
ohnisku 17mm, jak se můžete níže přesvědčit, nikoliv
výrazně. Ovšem opět je nutné mít na paměti (viz poslední
snímek), na jak malou oblast se díváte! Naštěstí si většina
obrazových editorů s chromatickou aberací poměrně dobře
poradí - u tohoto objektivu, pokud vůbec, se s ní budete
možná zabývat až u zvětšenin nad 20x30 cm. U srovnávacího
objektivu Nikkor 17-55/2,8 je chromatická aberace mírně
nižší, ale v obou případech jsou hodnoty na velmi dobré
úrovni (bez srovnávacích snímků). |
17 mm, F2,8 |
17 mm, F4 |
17 mm, F5,6 |
17 mm, F8 |
17 mm, F11 |
17 mm, F11 - porovnávací snímek |
|
Běžné snímky - níže publikované snímky jsou pořízeny
všechny bez stativu, fotoaparátem Nikon D2x, ISO 100
(není-li uvedeno jinak). Pod každým snímkem je ukryt plný
formát snímku - pozor - velikost originálních snímků je od 8
do 12 MB! Pokud na vás z některých snímků dýchnou dávné
časy, najdete tyto krásné interiéry a exteriéry nikoliv na
zámku v Blatné, nýbrž v hospůdce "U Bryndů", vzdálené
přibližně 200 metrů od zámku. Zde můžete nejen nasytit své
tělo, nýbrž i spočinout zrakem na kusu výtvarně krásné
historie při poslechu dobových písniček - najdete zde
citlivě poskládané takové množství předmětů, že by to snad
místo hospůdky mohlo být i muzeum - výklad k jednotlivým
exponátům by trval jistě celé hodiny. A pokud popojdete pár
desítek metrů do města a zahnete doprava, dorazíte k našemu
obchodu, kde si můžete prohlédnout i
vyzkoušet
většinu objektivů Tamron. |
1/640s, F4, 50mm |
1/160s, F6, 17mm |
1/160s, F6,3, 17mm |
1/160s, F6, 50mm |
1/180s, F6,7, 50mm |
1/90s, F8, 26 mm, ISO 200 |
1/90s, F4,8, 50mm |
1/160s, F6,3, 50mm |
1/180s, F6,7, 50 mm |
1/350s, F9,5, 17mm |
1/100s, F8, 42 mm, ISO 400 |
1/100s, F8, 42 mm |
1/25s, F8, 50mm, ISO 400 |
1/80s, F8, 50mm |
1/250s, F8, 17 mm |
1/320s, F8, 38 mm, ISO 400 |
1/45s, F8, 50mm, ISO 400 |
1/90s, F8, 30mm, ISO 400 |
1/350s, F8, 50mm, ISO 400 |
1/6s, F8, 17 mm, ISO 400 |
1/6s, F8, 17 mm, ISO400 |
1/5s, F8, 17mm, ISO 400 |
1/250s, F8, 50 mm, ISO 400 |
1/80s, F8, 50 mm, ISO 200 |
|
Závěr - v
porovnání s Nikkorem 17-55/2,8
- co mluví ve prospěch Nikkoru
+ robustnější konstrukce, lepší dílenské zpracování = menší
množství plastů
+ přepínač automatického či ručního ostření na těle objektivu
+ trochu nižší chromatická aberace
+ mírně vyšší ostrost na nejširším ohnisku 17mm a clonách 2,8 a 4
+ o 5mm více na "dlouhém" konci - což je ovšem zanedbatelné
+ rychlejší ostření, možnost kdykoliv manuálně zasáhnout do ostření
bez přepínání režimu
+ nepatrně měkčí prodání neostrých oblastí
+- nepatrně vyšší kontrast
- co mluví ve prospěch Tamronu 17-50/2,8
+ podstatně nižší váha a rozměry
+ srovnatelná či vyšší ostrost na vyšších clonách než cca 4 mimo
ohniska 17 mm
+++ podstatně nižší cena o 28.000,- Kč
+ nižší cena filtrů (pokud je budete šroubovat na objektiv - např.
polarizační)
Závěr si musí udělat každý sám vyhodnocením jednotlivých "plusů" - u
Nikkoru získáte v tomto rozsahu kvalitní objektiv, zvláště pokud vám
nevadí jeho váha a požadujete, aby snesl trochu robustnější
zacházení a je pro vás velmi důležitá i rychlost ostření - ale
zároveň pro vás nesmí být limitujícím faktorem cena, protože zatím
platí rovnice, cena 1 Nikkoru = 3 Tamrony. U Tamronu budete v
některých parametrech muset slevit - ale velice mírně, zato uděláte
podstatně menší vítr ve své peněžence. Až se budou udělovat ceny
EISA, měl by ji tento objektiv získat minimálně za svůj poměr
cena/výkon.
Pozn. pro uživatele fotoaparátů Canon: soudě podle dosavadních testů
majitelů těchto fotoaparátů poskytuje objektiv ještě o maličko lepší
výsledky např. ve vinětaci vzhledem k menšímu snímači (prodlužovací
faktor 1,6) a ve svém rozsahu je velkou konkurencí i L-kovým sklům
obdobného rozsahu.
Testování ukončuji v době, kdy je uváděna novinka - Nikon D80. Ten
by měl být prodáván na konci srpna ve dvou setech - s objektivem
18-70 a novým 18-135. Testovaný Tamron je velmi dobrou alternativou
a tak se možná u některých prodejců objeví Nikony i v setu s tímto
objektivem.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |
|
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz rev. 2023
|