TEST NIKKOR AF-S 16–35 mm F/4G ED VR

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz




22.02.2010
Rodina objektivů pro zrcadlovky Nikon se dnem ohlášení tohoto macíka rozrostla o další kousek. Jeho narození bylo ohlášeno 9. února a již 23. února spatřil světlo světa na mém stole. Tak vítej na světě a nezapomeň přivést brzo pár dalších kamarádů, jako třeba nového bráchu 80-400/4 - toho bychom v rodině Nikonů viděli velmi rádi a osobně bych se ujal jeho adopce.


Podívejme se nejdříve na tvrzení výrobce o tomto objektivu, aneb trochu "propagandy" na úvod:

Amsterdam, Nizozemí, 9. února 2010 – Společnost Nikon Europe dnes ohlásila nový objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm F/4G ED VR, první ultra širokoúhlý zoomový objektiv s funkcí VR pro fotoaparáty formátu FX (24x36 mm) na světě. Nový objektiv je cenově dostupným a praktickým řešením pro běžné fotografování s fotoaparáty formátu FX, jakým je například model D700.

Zurab Kiknadze, produktový manažer pro oblast objektivů, příslušenství a software ve společnosti Nikon Europe říká: „Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4 G ED VR splňuje veškeré nároky na širokoúhlou fotografii a je reakcí na požadavky trhu, který volal po dostupnější alternativě k profesionálnímu objektivu AF-S Zoom-Nikkor 17–35 mm f/2.8 D IF-ED nebo novějšímu extrémně širokoúhlému objektivu AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2,8 G ED “.

Záruka ostřejších snímků pořízených z ruky delšími časy závěrky

Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm F/4G ED VR je první ultra širokoúhlý zoomový objektiv na světě, který nabízí technologii redukce vibrací, poskytující schopnost fotografovat s časy závěrky až o čtyři stupně delšími. Systém redukce vibrací doplňuje světelnost f/4 při fotografování za nízké hladiny osvětlení.

Nejvyšší kvalita snímků ve své třídě

Optická konstrukce nového objektivu se vyznačuje exkluzivní anti-reflexní vrstvou Nano Crystal společnosti Nikon, dvěma optickými členy ED a třemi asférickými členy, které minimalizují zkreslení a aberaci dokonce i při použití nižších clonových čísel. Systém redukce vibrací VR II a ultrazvukový zaostřovací motor zajišťují extrémně tichý a diskrétní provoz, a devět lamel clony tvořících téměř dokonale kruhový otvor přispívá k vynikající reprodukci neostrých míst obrazu (bokeh).

Stvořen pro každodenní použití

Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4 G ED VR je optimálním doplňkem kompaktnějších fotoaparátů formátu FX, jako je například model D700, a je zhotoven tak, aby vydržel nároky každodenního provozu. Robustní mechanická konstrukce z hořčíkové slitiny a těsnění proti klimatickým vlivům jsou ideální volbou pro amatérské fotografy dobrodružné povahy i profesionály. Objektiv se dodává včetně odolné sluneční clony HB-23 a měkkého pouzdra. Do prodeje přijde dle plánu 19. února 2010.

----------------------------------------------------
Konec citátu :)

Pravdou je, že Nikon nemá moc zástupců v této kategorii objektivů pro plnoformátové snímače a ty, co má, byly doposud profesionálnějšího ražení - již poněkud staršího data je, dnes již takřka legendární, objektiv Nikkor 17-35/2,8 (v odkazu jeho test v porovnání s Tamronem na APS-C) a loňskou novinku, Nikkor 14-24/2,8. Úplná nabídka Nikkorů v příbuzném rozsahu vypadá takto (ceny se samozřejmě mohou v průběhu dalších let lišit), např. v roce 2017 stojí tento objektiv již  35.290,- Kč):

Objektiv

Oficiální cena vč. DPH v Kč - únor 2010

-- Nikkor 20-35MM F2,8D AF (od r. 1999-2001), váha 588 g

není v oficiálním ceníku (bazar)

1. Nikkor 17-35MM F2.8 AF-S IF-ED (od r. 1999), váha 745 g

52.990,-

2. Nikkor 18-35MM F3.5-4.5D IF-ED AF (od r. 2000), váha 370 g

17.990,-

3. Nikkor 14-24MM F2.8G ED AF-S  (od r. 2007), váha 1 kg

50.890,-

4. Nikkor 16-35MM F4G AF-S VR ED (od r. 2010), váha 685 g

30.490,-

     Co můžeme z těchto údajů vyvodit: objektivy č. 1 a 2 byly konstruovány pro kinofilmové přístroje - Nikon v té době žádné plnoformátové digitální snímače neměl a proto také tyto objektivy nemohly být konstruovány s ohledem na tyto snímače. To samozřejmě neznamená, že nejdou použít pro digitální zrcadlovky (17-35 velmi dobře), ale Nikonu trvalo skoro 8 let, než na trh dal další profesionální objektiv 14-24 mm, bohužel, zvláště v Čechách, za profesionální cenu. Zřejmě proto označil pan Zurab Kiknadze nový objektiv jako dostupnější alternativu k 17-35/2,8 a 14-24/2,8. Ehm, jak pro koho, že. I když se dá očekávat, že česká cena se bude houpat mezi 28 a 29 tisíci Kč, přesto to není rozhodně cena lidová - jestli po tomto objektivu globální "trh volal", nejsem schopen posoudit, ale český trh křičel "ano, ale za patnáct!" :)

     Co tento objektiv fotografovi nabízí (optiku budeme hodnotit níže): světelnost - na první pohled nic světového, clona 4 - je alespoň stejná v celém rozsahu - neurazí, ale ani nenadchne. Snad proto je tento objektiv vybaven (jako první na světě v tomto rozsahu) technologií optické stabilizace obrazu - škarholíd by mohl namítnout, že stabilizaci v tomto rozsahu zatím skoro nikdo nepotřeboval - pravdou je také, že se neustále snižuje šum na vyšších ISO a tak lze do jisté míry kompenzovat nižší světelnost zvýšením ISO za účelem dosažení kratších časů závěrky. Ultrazvukový zaostřovací motor se jistě hodí - i když na širokých ohniscích není přesnost ostření tak dramatická - a pro účely reportáží nelze nic namítat - krajináři to asi oželí. Větší význam má spíše vlastní přítomnost motoru v objektivu, takže jej mohou využít i majitelé přístrojů, které nemají zabudován motor pro ostření v těle fotoaparátu (D40, 60, 3000, 5000 apod.) a samozřejmě i majitelé všech novější přístrojů na klasický kinofilm (ála F5, F6, F100, N80, N75) - u starších modelů nemusí být k dispozici autofokus nebo funkce VR (viz tabulka níže). Devět lamel clony by se jistě lépe uplatnilo na nižších clonových číslech (pozor, clonu lze nastavovat pouze z fotoaparátu, žádný clonový kroužek - to je to písmenko "G" v názvu objektivu), takže nás musí přesvědčit svou optickou kvalitou. Jedno plus ovšem určitě má - je to zatím největší "širokáč" od Nikonů, na který jde nasadit filtr - jestli to bude muset být "slimák", uvidíme.
 

Výše uvedené tabulky jsem si půjčil bez dovolení z návodu k použití (je na technické podpoře Nikonu ke stažení). Tak alespoň pochválím české zastoupení, že jsme se po letech dočkali i českých návodů k objektivům. Trochu úsměvná je snaha tvůrců zakázat tisk těchto PDF návodů a kopírování jejich částí kamkoliv - ten, kdo chce, si stejně vytiskne a okopíruje cokoliv. Jestliže si někdo návod vytiskne a objektiv si potom nekoupí, tak to může být Nikonům jedno. Pokud si objektiv koupil ve své zemi, tak k němu návod dostal. Pokud si jej koupil v jiné zemi, nemá návod ve svém jazyce a vytiskne si jej ve své mateřštině, tak se také nic neděje. Takže zbývá jediné možné vysvětlení - snaha ochránit vnitřní trh před "šedým" dovozem - protože na "amerických" www stejné návody žádnou takovouto ochranu nemají. A výrobci je přece jedno, kde se tento objektiv prodá. Takže je to jakási ochrana lokálních zastoupení v těch zemích, kde jsou výrobky výrazně dražší, než odpovídá aktuálnímu kurzu dolaru. Ale to jsem moc odbočil, tak zpět k objektivu:

Jak si vede objektiv papírově

Typ:

bajonet Nikon (jak jinak:)

Ohnisková vzdálenost

16-35 mm (ekvivalent 24-52 mm pro DX)

Maximální otvor clony

F/4,0

Obrazový úhel

107o - 63o (83o-44opro DX)

Konstrukce objektivu

17/12 (2 optické členy ED, 3 asférické, antireflexní vrstvy Nano Crystal

Počet lamel clony

9 (kruhové)

Nejvyšší clonové číslo

22

Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

0,29 m při ohnisku 16 nebo 35 mm (0,28 m od 20 do 28 mm)

Průměr filtru

77 mm

Délka

125 mm

Průměr

82,5 mm

Váha

685 g

Sluneční clona

HB-23

Dodávané příslušenství (při koupi) Zaklapávací přední krytka LC-77 o průměru 77 mm, zadní krytka objektivu LF-1, bajonetová sluneční clona HB-23, měkké pouzdro CL-1120

Čím ovšem Nikon překvapil je, že 22. února 2010, tedy 3 dny od data, kdy měl být objektiv oficiálně uveden na trh, dorazil první zástupce do české kotliny. A to nebývá zrovna zvykem.

Nejbližší konkurenti - porovnání bez nároku na úplnost

Tokina SD 16-28/2,8 IF FX - zatím v době psaní tohoto článku není na trhu, cena neznámá
Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG Aspherical IF - cca 23.000,- Kč
Tamron - zatím nic pro plný formát - velmi dobrý a levný 17-35/2,8, který je testován na DX formátu zde, přestali samurajové z nepochopitelných důvodů vyrábět zrovna v okamžiku, kdy se ve větší míře začaly prosazovat u Canonu i Nikonu plnoformátové snímače v cenově dostupnějších fotoaparátech a celé své úsilí vrhli na DX formát (=APS-C).
... a to je vše, co jsem našel

Vybalujeme
Možná někoho překvapí poněkud rozměrná krabice. Není na ní žádná stříbrná přelepka (pečeť), jako byla u některých jiných nikoních objektivů. V krabici skutečně najdete to, co nikon slibuje. Tedy objektiv, přední i zadní krytku objektivu, váček na objektiv, sluneční clonu a tištěný návod k použití. Na objektivu i krabici je nápis Made in Japan (zdalipak také přesunou časem výrobu do Thajska či Malajsie?). Můj objektiv má sériové číslo 201072 - pokud první číslice obsahují rok, měl by to být 72 objektiv v pořadí, který opustil výrobní linku. Sluneční clona musí respektovat ohnisko 16 mm a tak holt spíše chrání objektiv před úrazem než před falešnými paprsky - uvidíme, třeba jsou optické vlastnosti takové, že ochrana proti falešnému světlu nebude vůbec zapotřebí. A protože se na mém stole sešly tři nejlepší širokoúhlé objektivy pro plnoformát, které má v současné době Nikon ve své nabídce, můžeme je porovnat nejprve vizuálně. Takže zde vám nabízím pohled na tři nikoní krasavce pěkně pohromadě, abyste si mohli udělat reálnou představu o jejich velikosti - váhy jsou uvedeny výše. Zleva doprava: Nikkor 16-35, 17-35, 14-24.

Pokud jste šťastnými majiteli objektivu Nikkor 24-70/2,8 G, je velikost tohoto objektivu prakticky totožná, protože 16-35 je o cca 1 cm kratší a o 200 g lehčí, ale lehce byste si je mohli splést. Nikkor 16-35/4 se při změně ohniskové vzdálenosti ovšem nevysouvá, jako 24-70/2,8 G.

Konstrukce a vnější vzhled objektivu

Provedení objektivu je skutečně bytelné, bajonet je kovový, dosedací plocha objektivu k tělu přístroje je vybavena gumovým těsněním, takže nějaká sprška by neměla tomuto objektivu uškodit. Při změně ohniskové vzdálenosti se objektiv nevysouvá. Ostřící prstenec má plynulý chod a obě krajní polohy dosáhnete otočením o necelých 90 stupňů. Pro ruční ostření má velice nepatrný "mrtvý" chod, ovšem to v praxi nemá žádný negativní dopad. Jedná se o AF-S objektiv, proto můžete kdykoliv zasáhnout ručně do automatického ostření. Na těle objektivu jsou dva přepínače - známý M/A - M pro volbu režimu ostření a pro tuto kategorii objektivů nový přepínač VR ON-OFF, který zapíná a vypíná optickou stabilizaci (znovu se mi na mysl tlačí neodbytná myšlenka, že kdyby byl bez VR a byl o pár tisíc levnější...). Na vnějším vzhledu není nadále co popisovat. Příjemné je to, že přední čočka objektivu je zapuštěna cca 1 cm pod vnější obrubou, a tak je alespoň při manipulaci s objektivem trochu chráněna. Takže první dojem - kvalitní zpracování, trochu mne překvapila velikost, očekával jsem něco jako 17-35/2,8. Nějak nám ty objektivy bobtnají.

Fotíme = Nikon D3 + Nikkor 16-35/4

Objektiv nasazuji na Nikon D3, nic lepšího nemám :) Bajonet objektivu je samozřejmě kovový. Nasazení je tak akorát ztuha a co mne potěšilo, objektiv nemá po nasazení v bajonetu žádnou vůli. U některých objektivů se stává, že objektiv např. přestane ostřit - potom je třeba objektivem v zajištěném stavu trochu pohnout tam a zpět a je opět vše OK. V tomto případě nikam hýbat nejde.

Automatické ostření

Za celou dobu fotografování se mi nestalo, že by objektiv nezaostřil nebo projel celý rozsah, než se automatika chytne a to i v opravdu špatných světelných podmínkách (viz některé snímky níže). Ostření je rychlé a při širokém ohnisku ani nezaznamenáte, že objektiv zaostřil - naštěstí je v hledáčku zelená kontrolka nebo máte nastavené pípnutí po zaostření. Takže ostření bez připomínek. Samozřejmě můžete použít i ruční ostření - na větší vzdálenosti mírnou nepřesnost vzhledem k hloubce ostrosti nepoznáte. V tištěném návodu k použití naleznete podrobnou tabulku hloubky ostrosti pro různá ohniska a clony - namátkově - při ohnisku 16 mm a cloně 4 je hloubka ostrosti při zaostření na nekonečno od 2,13 metru do nekonečna a při nastavení na 35 mm při cloně 4 od 9 metrů do nekonečna. Návod k použití uvádí následující poznámku - "U systému vnitřního ostření (IF Nikon) se při zmenšení vzdálenosti zaostření zmenší také ohnisková vzdálenost - přiznám se, že jsem nebyl schopen praktickými pokusy zjistit, co to v praxi znamená, natož jak se to projevuje :)

Stabilizace

     Výše jsem uvedl, že stabilizaci (byť jako první na světě v tomto rozsahu) pokládám v tomto rozsahu ohniskových vzdáleností za postradatelnou. Nicméně v některých situacích se může hodit. Pokud se budeme držet staré známé poučky, že mezní udržitelný čas je převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti, měli byste být schopni udržet na ohnisku 16 mm 1/16 sekundy. Pokud bychom měli uvěřit reklamnímu tvrzení, že se zapnutou stabilizací "udržíte" až o 4 stupně delší expozici, vycházelo by nám, že "udržíte" cca 1/2 s :) Osobně se domnívám, že tato poučka je použitelnější pro dlouhé ohniskové vzdálenosti - 1/16 sekundy bez stabilizace je již opravdu dost dlouhý čas. Nicméně, jak se můžete přesvědčit na některých níže uvedených fotografiích, občas lze udržet i nemožné (se stabilizací:)

     Prakticky všechny fotografie dále uvedené jsou pořízeny se zapnutou stabilizací, ať již to bylo potřeba (což bylo většinou) či nikoliv. U takto širokoúhlého objektivu není funkce stabilizace v hledáčku fotoaparátu moc viditelná - u teleobjektivu její funkci zaregistrujete téměř okamžitě. Ale pokud se pořádně zadíváte nebo se vám mimořádně klepou ruce, zjistíte, že funguje. Pokud je na objektivu přepínač stabilizace v poloze ON, po namáčknutí spouště se zapne, je zapnutá po celou dobu namáčknutí a vypne se cca 1 sekundu po uvolnění spouště. Při zapnutí a vypnutí stabilizace se ozve krátké "klepnutí" - tento zvuk by měl být popsán v návodu k použití tučným písmem na první straně - ubylo by tisíce dotazů v různých diskusních skupinách, zda je přístroj zralý na reklamaci. Ne, není, je to normální.

     Stabilizace není funkční, pokud zaostříte stisknutím tlačítka AF-ON na fotoaparátu (pokud jej tam máte) - v tomto případě fotoaparát pouze zaostří. Některé Nikkor objektivy byly vybaveny vedle přepínače AF ON/OFF ještě dalším přepínačem Normal/Active, který určoval navíc režim stabilizace (např. Nikkor 70-300/4,5-5,6 G VR nebo Nikkor 70-200/2,8 G VR či Nikkor 18-200 mm). Při režimu Normal mechanismus redukce vibrací snižoval otřesy fotoaparátu a umožňoval stejnoměrný pohybu fotoaparátu. V režimu Active mechanismus redukce vibrací redukoval otřesy fotoaparátu při fotografování z jedoucího vozidla. V tomto režimu objektiv nerozlišoval mezi pohybem fotoaparátu a otřesy.
     Na tomto objektivu takovýto přepínač již není - dle návodu se objektiv nastavuje do režimu Active a v okamžiku, kdy zaznamená výrazný panoramatický pohyb ať již ve vertikálním či horizontálním směru, stabilizaci v opačném směru vypne - zajímalo by mne, jak to pozná :) Redukce vibrací není funkční v době nabíjení interního blesku fotoaparátu. Při používání na stativu se doporučuje stabilizaci na objektivu vypnout - mohlo by totiž dojít k přesně opačnému účinku, kdy se objektiv snaží stabilizovat něco, co již stabilní je - výsledkem může být potom klidně i rozostřený snímek.

Udržitelné časy z ruky, tedy bez stativu, bez blesku - fotoparát Nikon D3, VR ON
2,5s/F14/35mm - tak to nejde :) 0,6s/F13/16mm 0,6s/F22/16mm
0,4s/F11/16mm 0,4s/F14/16mm 0,3s/F4/16mm
0,25s/F11/16mm 0,2s/F14/16mm 1/15s /F4/16mm

Jak se můžete přesvědčit na výše uvedených snímcích, stabilizace opravdu funguje na výbornou. Snímky samozřejmě nejsou tak ostré, jako ze stativu. Důležité ovšem je, že jsou velmi dobře použitelné! Pokud sháníte širokoúhlý objektiv a fotíte často bez blesku v obtížných světelných podmínkách, patrně neexistuje v současné době vhodnější objektiv. Můžete sice doplatit cca 20.000,- Kč na výborný Nikkor 17/35 mm F2,8, kde získáte o stupeň lepší světelnost, což znamená, že byste nemuseli použít např. 1/15s a stačila by 1/30s. Ovšem na druhou stranu se stabilizací udržíte časy 3x delší. Navíc dnešní zrcadlovky typu D700, D3s, D3 umožňují fotografovat na vysoká ISO takřka bez znatelného zvýšení šumu, takže tu ztrátu světelnosti můžete lehce vykompenzovat zvýšením ISO o jeden stupeň - a u výše zmíněné třídy fotoaparátu to skutečně není prakticky rozeznatelný rozdíl v šumu. Závěr: tvrzení Nikonu, že se stabilizací typu VR II udržíte časy až 4 delší se mi nezdá nijak přehnané. Fotografie nejsou doostřované! Stabilizace dostává ode mne známku: 1

Interní blesk (a sluneční clona)

V návodu k použití se dočtete, že interní blesk lze použít na vzdálenosti nad 0,6 metru.  Návod vás také správně varuje, abyste při použití interního blesku nepoužívali sluneční clonu, protože by mohlo dojít k zastínění dolní části snímku sluneční clonou. Tak se podívejme na realitu:

Vzdálenost 0,5 metru, nasazená sluneční clona, ohnisko 16 mm. Vzdálenost 0,5 metru, nasazená sluneční clona, ohnisko 35 mm
Vzdálenost cca 4 metry, BEZ sluneční clony, ohnisko 16 mm Vzdálenost cca 4 metry, BEZ sluneční clony, ohnisko 24 mm
Vzdálenost cca 4 metry, BEZ sluneční clony, ohnisko 35 mm

Závěr k internímu blesku - i při fotografování bez sluneční clony dojde vzhledem k délce objektivu k částečnému zastínění snímku vlastním objektivem, ani k tomu nepotřebujete sluneční clonu (testováno s fotoaparátem Nikon D700) a to dokonce částečně i na ohnisku 35 mm. Navíc rovnoměrnost osvětlení není zrovna ideální. Jediným řešením je tedy použití externího blesku, např. SB-800 (900, 600, 400). Při použití externího blesku a ohniska 16 mm doporučuji použít nejen rozptylku, ale též nasazovací difusor (u lepších modelů je součástí vybavení blesku). Zde není co hodnotit, s tím je třeba počítat. Ale kdyby byl objektiv o 5 cm kratší, vůbec bych se nezlobil :)

Odolnost na protisvětlo, aberace

Aberace
Originální snímek Výřez 100% Clona/ohnisko
clona 4/ 16 mm
clona 5,6/16 mm
clona 6,3/35 mm
clona 10/16 mm
clona 11/16 mm

Jestli nějakou aberaci vidíte, já tedy ne! Všechny snímky jsou pořízeny do formátu RAW, převod do JPG proveden v programu Capture NX s VYPNUTOU volbou pro automatické odstranění aberace! Bez doostřování. Na žádných clonách, na žádném ohnisku jsem aberaci neobjevil ani mimo pásmo ostrosti! Celková známka: 1*

Odolnost na protisvětlo
Originální snímek Výřez  
clona 13/ 16 mm
clona 16/ 16 mm
clona 22/ 35 mm
clona 22/16 mm

Ačkoliv výrobce v návodu k objektivu upozorňuje, že se máme vyhýbat slunci v záběru, není lepších testů, než to vyzkoušet. Můj závěr - na ohnisku 35 mm je odolnost proti "prasátkům" výborná, na ohnisku 16 mm velmi dobrá - zde velice záleží na tom, ve které části snímku s slunce nachází - u tohoto druhu snímků doporučuji udržovat přední čočku objektivu naprosto čistou - jakékoliv skvrny nebo mastnota na přední čočce se projeví zvýšenou náchylností na odlesky. Na nejvyšších clonách si můžete všimnout celkového úbytku ostrosti snímku - ale k tomu se dostaneme později. Celková známka - na ohnisku 35 mm - 1, na ohnisku 16 mm - 2 (ale nechci být nespravedlivý, 16 mm si to může i v této cenové kategorii dovolit).

 
Na výše uvedené ukázce si můžete spočítat počet lamel clony. Pokud těch paprsků napočítáte 18, jste na správném čísle - přesně tolik jich vyrobí 9 lamelová clona.

Vinětace - použití normálního  kruhového filtru

Tento objektiv je nejširší ohnisko od Nikonů, na které lze nasadit filtr (průměr 77mm). Při pořízení prvního snímku jsem pochopil, že vinětace na nejširším ohnisku je sama o sobě dost vysoká (uvidíme dále), takže jsem pořídil vždy dvojice snímků - jednou bez filtru, jednou s polarizačním a jednou s UV filtrem , aby bylo vidět, co je vlastnost objektivu a co filtru. Oba filtry, které jsem použil, jsou v normálním provedení (NE SLIM).

 Bez filtru  S filtrem Hoya B+W 77 C-POL MRC S filtrem Tamron 77 mm MC UV  
16 mm/F4
18 mm/F4
20 mm/F4

UV filtry jsou i v normálním provedení tenčí, než filtry polarizační, takže třeba na ohnisku 20 mm by už nemusela být vinětace způsobená takovým filtrem vůbec znát.

Závěr: Silná vinětace s normálním polarizačním kruhovým filtrem na ohnisku 16 mm, rušivá na ohnisku 18 mm a mírně patrná na ohnisku 20 mm. U UV filtru byla mírně patrná na ohnisku 16 mm i 18 mm, na ohnisku 20 mm téměř neznatelná. Doporučuji proto pod ohnisko 21 mm používat buď filtr v provedení SLIM nebo filtry deskové. Pokud byste chtěli chránit objektiv trvale UV filtrem, doporučuji variantu SLIM a na ohnisku 16 mm vyzkoušet už v obchodě. Hodnocení: 3 - před přední čočkou je více než 1 cm místa k obrubě. Kdyby výrobce pár mm ubral, bylo by použití filtrů bez problémů. A ať neříká, že by to nešlo :)

Vinětace bez filtru

Již předchozí snímky něco naznačují. Tak se podíváme, jak je na tom objektiv s vinětací na různých ohniscích a clonách. Je pravda, že vinětaci nelze přeceňovat - např. program Capture NX ji dokáže dost efektivně potlačit, ale na druhou stranu v této české cenové kategorii objektivu by měla být snesitelná :)
 

Toto je vynikající výsledek - ovšem vznikl výřezem ze středu snímku :).

Toto je již horší, ale stále velmi dobře snesitelné, prostým okem na normálním snímku nepostřehnutelné.

Pokud budete mít ve snímku rozsáhlejší jednobarevné plochy, bude ztmavení okrajů viditelné a bude nutné jej upravit v editoru.

F

16 mm

4
5,6
8
11
16
22
F 24 mm
4
5,6
8
11
16
22
F 35 mm
4
5,6
8
11
16
22
 

 Hodně špatný výsledek

 

 Špatný výsledek

 

 Dobře

 

Velmi dobře

Abychom měli nějaké srovnání a nepropadali jste depresi, zde malé srovnání s objektivy 17-25/2,8 a 14-24/2,8:

F 16-35/4 na 16 mm 17-35/2,8 na 17 mm 14-24/2,8 - na 16 mm
2,8

--------------------------------

4
F 16-35/4 na 24 mm 17-35/2,8 na 24 mm 14-24/2,8 na 24 mm
2,8

--------------------------------

4
F 16-35/4 na 35 mm 17-35/2,8 na 35 mm 14-24/2,8 na 35 mm
2,8

 

--------------------------------

 

 

--------------------------------

 

4

 

--------------------------------

 

Preambule: neberte to tak vážně, protože:

a) jsou fotografické situace, kde si toho ve snímku ani nevšimnete
b) každý lepší editor fotografií dokáže vinětaci víceméně odstranit nebo alespoň velmi zmírnit tak, aby nerušila. Podívejte se, jak jsou na tom profesionální objektivy od Nikonu na srovnatelných clonách (žluté řádky), které jsou o 20.000,- Kč dražší a posuďte, zda by vám to za těch 20.000,- Kč stálo.

Závěr: Vinětace na nižších clonách je skutečně vyšší než u profesionálních objektivů Nikkor - to by bylo špatné, kdyby tomu tak nebylo, že. Ovšem na běžných fotografiích byste si všimli vinětace na 16 mm a cloně 4. Hodnocení: 2.

Kresba objektivu

Pro test kvality kresby objektivu jsem si vybral následující zástupce: Nikkor 16-35/4, Nikkor 17-35/2,8 a Nikkor 14-24/2,8. Fotoaparát Nikon D700, RAW, stativ, VR OFF, autofocus, Auto WB, priorita clony (A). Převod do JPG Nikon Capture NX - bez doostření (no sharpness), Camera-Lens Corrections OFF, nejlepší kvalita JPG (Excellent JPG).

Plný formát snímků JPG

Ohnisko 16 mm (17 mm u 17-35/2,8)

F 16-35 (16 mm) 17-35 (17 mm) 14-24 (16 mm)
4
5,6
8
11
16
22

Ohnisko 24 mm

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22
Pro všechny, kterým chybí snímky z objektivu Nikkor 16-35/4 na 35 mm, jsou v souboru ZIP ZDE (pozor, mají cca 50 MB)

Výřez - střed 100% (odpovídá rozměru fotografie cca 70 x 100cm !!!)

Ohnisko 16 mm (17 mm u 17-35/2,8)

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22

Ohnisko 24 mm

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22

Tak zde budeme hledat vítěze velmi těžko - kresba v prostředku obrazového pole je velmi vyrovnaná, skoro bych se přikláněl k 17-35. Znatelně horší výsledek vidím pouze u 16-35 na cloně 22 - ale to je pro praxi skutečně nevýznamné.

Výřez - pravý horní roh 100% (cca 70x100cm velikost)

Ohnisko 16 mm (17 mm u 17-35/2,8)

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22

Pozor, pozor! Závodní pole se nám trochu rozdělilo. Jasným vítězem se stává v ostrosti 14-24, následovaná 16-35 a na posledním místě se umístila překvapivě 17-35. Pro úplnou spravedlnost je třeba dodat, že 17-35 byla v tomto testu trochu znevýhodněna, protože bylo vzhledem k ohnisku 17mm nutné použít výřez blíže k okraji obrazového pole, ovšem posun nebyl tak výrazný. Všimněte si aberace u 17-35, kterou uvidíme ještě i dále.

Výřez - pravý okraj - 100% (cca 70x100cm velikost)

Ohnisko 16 mm (17 mm u 17-35/2,8)

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22

Ohnisko 24 mm

F 16-35 17-35 14-24
4
5,6
8
11
16
22
Na ohnisku 16 mm drží 16-35 statečně krok s 14-24 a to jak v ostrosti, tak v aberaci. Na ohnisku 24 mm je na tom dokonce lépe než 14-24, zvláště na cloně 4 a 5,6. A to je překvapení.

Závěr ostrost: Z hlediska ostrosti vítězí objektiv 14-24/2,8. Na druhé místě se umístil objektiv 16-35/4 a bronzovou příčku obsazuje objektiv 17-35/2,8. A klidně se přiznám, že to jsem nečekal. Vinu na tom jistě nese datum konstrukce objektivu 17-35/2,8, který nebyl konstruován s ohledem na digitální zrcadlovky. I přesto mohu konstatovat, že pokud se budete vyhýbat nejnižším clonám, nepoznáte na formátu do 20x30 cm žádný rozdíl mezi těmito objektivy, protože rozdíl smažete mírným doostřením. U větších formátů, u kterých bude záležet na kresbě v okrajích snímku, by mohla být neostrost objektivu 17-35/2,8 trochu rušivá (ale krajiny zase nebudete snad fotit na nízké clony). Hodnocení objektivu 16-35/4 v kresbě: 1-. Znovu ale musím opakovat, uvědomte si, na jak malé výřezy se díváte !!! Pokud byste chtěli větší kvalitu, než nabízí např. Nikkor 14-24/2,8, museli byste použít pevná skla.

Důležitá poznámka k testovacím snímkům
Prosím vezměte rozum do hrsti a uvědomte si, že fotografování je o něčem jiném, než "laboratorní" rozbory. A proto na základě prvních reakcí, které jsem zachytil v různých diskusních skupinách, musím znovu zopakovat:

- díváte se na výřezy z fotografií tiskové velikosti 70x100 cm bez doostřování !!!
- tato skla jsou především reportážní objektivy, nikoliv krajinářské a jejich účelem není reprodukce map a novin
- aberaci lze odstranit jediným kliknutím v programu Capture NX - dokonce je zde tato volba zapnuta jako výchozí a pro účely zjištění aberace jsem ji musel schválně vypnout, jinak byste žádné rozdíly neviděli
- testovány byly konkrétní tři kusy objektivů, které mám k dispozici - i v oblasti polo- a profi objektivů existuje malá kusová odlišnost, žádné dva kusy stejného objektivu nejsou zcela totožné v kresbě.

Odstranění aberaci v programu Capture NX 2.2.4.            

OFF

ON

Zkreslení objektivu

U takto širokoúhlého objektivu je třeba se zkreslením počítat. Lze jej případně odstranit či zmírnit v editoru - na profesionální fotografování architektury jsou jiné objektivy. Zkreslení je, zvláště na širokém ohnisku, výrazné.

35 mm

16 mm

Bokeh - podání neostrých oblastí

U širokoúhlého objektivu se světelností 4 lze dosáhnout podstatnějšího rozostření pozadí pouze při zaostření do jednoho metru. Pokud s tímto termínem nejste blíže seznámeni, doporučuji např. tento článek.

     

D700, 16mm, 1/20s, F4, VR ON, ISO 800

D700, 16mm, 1/4s, F4, VR ON, ISO 200

D700, 16 mm 1/25s, F4, VR ON, ISO 800

D700, 16mm, 1/4000s, F4, ISO 200

D700, 35mm, 1/20s, F4, VR ON, ISO 800

Přesto že bokeh je do určité míry subjektivní názor, v tomto případě jej pokládám za výborný, měkký, příjemný.

Na pěkném podání (dle mého názoru) rozostřených částí snímku se jistě podílí 9 lamelová kruhová clona a nevidíme proto nepěkné pětiúhelníky. Hodnocení bokehu: 1

Další snímky - vše bez stativu!
Všechny zde publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu.


D3, 16mm, 1/30s, F4, ISO 200, VR ON

D3, 16 mm, 1/20s, F4, ISO 200, VR ON

D3, 16 mm,1/6s, F4, ISO 200 VR ON

D3, 35 mm, 1/320s, F9, ISO 200

D3, 16 mm, 1/500s, F11, ISO 200

D3, 16 mm, 1/250s, F8, ISO 200

D700, 35 mm, 1/400s, F11, ISO 200

D700, 16 mm, 1/500s, F11, ISO 200

D700, 16 mm, 1/1250, F11, ISO 200

D700, 35 mm, 1/800s, F11, ISO 200

D700, 16 mm, 1/640, F11, ISO 200

D700, 16 mm, 1/1000s, F8, ISO200

D700, 16 mm, 1/640s, F9, ISO 200

D700, 16 mm, 1/800s, F5,6, ISO 200

D700, 16 mm, 1/800s, F5,6, ISO 200

D700, 16 mm, 1/320s, F9, ISO 200

D700, 16 mm, 1/160s, F10, ISO 200

D700, 16 mm, 1/160s, F10, ISO 200

Věřím, že v tomto testu máte dostatek materiálu k tomu, aby si každý udělal závěr vlastní. Faktem je, že v době psaní tohoto článku není k dispozici mnoho objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností v rozsahu cca 16-35 mm, které by šly použít na plnoformátové snímače. Ale přesto udělám závěr vlastní:

Závěr
+ velmi dobře nastavený rozsah ohnisek - i pro formát APS-C (DX), kde se z objektivu stane též velmi použitelný rozsah cca 24 až 50 mm a vzhledem k tomu, že fotoaparát bude využívat středovou část objektivu, budou mít snímky menší vinětaci a lepší kresbu na okrajích snímku,
+ velmi rychlé a naprosto tiché ostření, které potěší vyznavače reportážní fotografie
+ velmi dobrá ostrost, která potěší vyznavače krajinářské fotografie
+ výborná odolnost proti aberaci, která snese srovnání s nejdražšími objektivy
+ výkonná stabilizace
+ dle mého názoru výborný bokeh
+ váha objektivu
+ výborná odolnost na protisvětlo, minimální množství odlesků i se sluncem v záběru

- pro snímky s bleskem nutno použít externí blesk vzhledem k délce objektivu
- velikost objektivu (délka)
- při snímání s kruhovými filtry nutné použít verze "slim", jinak dochází k vinětaci vlivem filtru (pokud použijete fotoaparát s APS-C formátem snímače, můžete kruhové filtry používat bez problémů i v normálních verzích),
- ve srovnání s profesionálními objektivy Nikkor poněkud větší vinětace, zvláště na nejširším ohnisku (platí pro plnoformátové snímače, u formátu APS-C rozdíl nepoznáte)
 

+- omezené možnosti použití na starších fotoaparátech (viz. tabulka výše), objektiv je typu G (a už to asi jinak nebude). Pokud byste požadovali plnou kompatibilitu se staršími typy fotoaparátů, budete muset zvolit objektiv Nikkor 17-35/2,8.

+- světelnost - : rozdíl mezi světelností 2,8 a 4 je jeden stupeň. U tohoto typu objektivu je v praxi dost málo situací, kdy by tento úbytek světelnosti hrál podstatnou roli, protože dnešní digitální zrcadlovky typu D700 a rodiny D3 umožňují zvýšit ISO o jeden expoziční stupeň bez ztráty kytičky. Navíc je vybaven účinnou stabilizací, která dokáže ve většině případů úbytek světelnosti též výborně kompenzovat. Co kompenzovat nejde, je způsob rozmazání pozadí, který bude u clony 2,8 jistě vyšší, ale rozdíl nebude tak markantní - navíc takových situací je v praxi velmi málo, nejedná se jistě o portrétní objektiv.

+- cena - : zde bych ovšem rád podotknul, že jsem nečekal až tak dobré výsledky a tak se mi před začátkem testů zdálo téměř 30.000,- Kč za objektiv opravdu mnoho (a řadě z vás se to jistě bude zdát mnoho pořád). Ale po prostudování testu se mnou patrně budete souhlasit, že se umístil na druhém místě hned za profesionálním objektivem Nikkor 14-24/2,8 a troufl bych si říci, že má použitelnější rozsah. Navíc oba jeho profesionální konkurenti mají cenu ještě o cca 20.000,- Kč vyšší. Objektiv 16-35/4 se mimo světelnosti může důstojně měřit s profesionály v tomto rozsahu. A pokud si budete chtít objektiv tohoto typu pořídit, mohu jej z hlediska kvality s klidným svědomím doporučit.

Dle mého názoru se jedná o objektiv s velmi dobře zvoleným rozsahem, s profesionální kvalitou za poloprofesionální cenu. A "reklamu" výrobce uvedenou v úvodu tohoto článku považuji tímto za pravdivou.

Pokud Vás test zaujal, můžete se podívat na další - všechny doposud zveřejněné naleznete na titulní straně www pod odkazem TESTY OBJEKTIVŮ.

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :)

Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány! Všechny zde publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu.

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz