Test Nikon 24-70/4 S
(v porovnání s Nikkorem 24-70/2,8 AF-S G ED)

 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
 Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

5.11.2018

V souvislosti s uvedením první plnoformátové "bezzrcadlovky" Nikon Z7 (ano, všichni jsme to čekali o nějaký rok dříve), uvedl Nikon do prodej prakticky současně i 2 objektivy, tzv. "Z" řady - základní zoom 24-70/4 "S" - zajímavé, proč ty objektivy nemají na sobě označení "Z", ale budiž (co znamená "S", nikdo neví, ale patrně něco jako "super" - protože objektivy, které toto označení nemají - a není již zatím mnoho, asi nebudou tak dobře utěsněny atd.). Samostatně se tento objektiv prodává k datu tvorby tohoto testu za 27.000,- Kč, pokud jej budete kupovat "v setu" společně se Z7 (Z6), vyjde levněji (Z7 + objektiv je za 103.490,- Kč minus 27.000,- Kč = cena těla Z7 tj. 76.490,- Kč - ale samotné tělo Z7 stojí 88.490,- Kč, takže pokud jej koupíte v setu, ušetříte cca 12.000,- Kč). Pokud se podíváme na objektivy ke klasické plnoformátové zrcadlovce, čili "F" dle názvu bajonetu, tak ve světelnosti 4 zde stejný objektiv nenajdeme, pouze 24-120/4 za cca 31.500,- Kč (test), pro stejný rozsah bychom museli sáhnout u Nikonu k tomu nejlevnějšímu, ovšem ve světelnosti 2,8 - Nikonu 24-70/2,8 AF-S G ED (test) za stále úctihodných cca 48.190,- Kč. Vzhledem k tomu, že potenciální kupující modelů Z7 a Z6 jsou vybavení spíše Nikonem 24-70/2,8 AF-S G ED než Nikonem 24-120/4, zvolil jsem si jako porovnávací právě Nikon 24-70/2,8 (bez VR).

Zde krátké srovnání velikosti:

K datu tohoto testu (listopad 2018) je k dispozici ještě objektiv 35/1,8 (cca 21.500,- Kč) a do konce roku 2018 by měl být i 50/1,8 (cca 15.300,- Kč). Ceny to, věru, nejsou lidové, protože F-verze 35/1,8 (test zde) stojí 13.900,- Kč a Nikon 50/1,8 AF-S je za 5.900,- Kč! To jsou velmi značné rozdíly a tak nezbývá doufat, že optická kvalita těchto "Z" alias "S" objektivů bude podstatně vyšší, než jejich "F" protějšků.

Další objektivy budou následovat dle následujícího harmonogramu.

Uvedení 50/1,8 ještě v tomto roce moc nechápu, přestože většina fotografů radí, že "padesátka" je zkrátka základ, ale většinou ji nepoužívají a leží jim ve skříni (pokud ji vůbec mají) - místo něj bych čekal tu dvacítku, která bude až v příštím roce, stejně jako 70-200/2,8. Ovšem ceny skutečně nečekám mírné a tak řada fotografů jistě v počátcích sáhne do svých zásob a nasadí si přes FTS redukci své dosavadní objektivy.

 Technické parametry

Technické parametry

Ohnisková vzdálenost

24-70

Maximální světelnost

4

Úhel pohledu (diagonální)

34.3º ~ 84º

Minimální zaostřovací vzdálenost

30 cm

Maximální poměr zvětšení

1:3,3

Průměr filtru

72 mm

Maximální průměr

77,5 mm

Délka*

88,5 mm

Hmotnost

500 g

Lamely clony

7

Minimální světelnost

4

Standardní příslušenství

přední a zadní krytka, váček na objektiv, sluneční clona
Stabilizace NE - stabilizaci zajišťuje snímač ve fotoaparátu
Konstrukce 14 prvků, 11 skupin
Utěsnění bajonetu Ano
Povrchová úprava přední čočky proti prachu a vodě Ano
Cena listopad 2018  cca 27.000,- Kč

 

 Mechanické provedení a příslušenství

 

Objektiv je vybaven AF-P ostřením (které Nikon již dříve použil u některých svých "F" objektivů. Tento způsob ostření pulzním motorem by mělo být velmi rychlé a přesné. Má v sobě ED prvky (žlutě), asférické ED (oranžově) a asférické (modré). ED prvky by měly dobře potlačovat druhotnou axiální chromatickou aberaci, tak uvidíme. Objektiv má samozřejmě vnitřní ostření, takže při ostření se na něm nic neotáčí, má nano-krastalickou vrstvu pro potlačení odlesků, fluorovou vrstvu na přední čočce, která odpuzuje nečistoty a vodu. Není vybaven okénkem se stupnicí vzdálenosti zaostření - to nepokládám zrovna za výhodu, protože vlastně nejste schopni spočítat hyperfokální vzdálenost - a má na sobě pouze jeden přepínač ručního a automatického ostření. Přepínač stabilizace zde z pochopitelných důvodů není, protože Z7 a Z6 mají stabilizovaný snímač ve fotoaparátu. V základním stavu je objektiv v "transportní" poloze (značena tečkou), z této polohy je nutné před fotografování objektiv vysunout z "transportní" polohy na značku 24 mm (vysune se asi o 2 cm), jinak nelze fotografovat. Upřímně řečeno, než si na to zvyknete, dost to zdržuje a pokud chcete mít fotoaparát připraven pro rychlou akci, do "transportní" polohy jej nedávejte. "Transportní" poloha má zase tu výhodu, že si vám nebude objektiv při chůzi samovolně po čase vysouvat. Při změně ohniskové vzdálenosti na 70 mm se objektiv vysouvá o další 3 cm.

 

Pouze část cca 2,5 cm od bajonetu je kovová, zbytek je plast. Prstenec pro změnu ohniska má naprosto plynulý chod (a téměř s konstantním odporem). S ručním ostřením se asi moc nepočítá, protože prstenec pro ruční ostření má cca 9 mm - ale kupodivu jej dobře nahmatáte, proto trochu vyčnívá - jeho chod je příjemně plynulý a to stále, protože ostření je "elektrické", takže žádné dorazy na konci, protože tam žádné konce nejsou - hodill by se přepínač pro uzamčení ostření. Nasazení sluneční clony vyžaduje skutečně trochu síly (zdá se mi, že až trochu moc), takže se nemusíte bát, že byste o něco zavadili a clonu ztratili. V transportním stavu strčíte objektiv i do kapsy.

 

 Kresba - ostrost objektivu

Ja je již uvedeno výše, pro srovnání jsem si vybral objektiv Nikon 24-70/2,8 AF-S G ED (verze BEZ VR), který jsem nasadil na Z7 přes FTS redukci, vypnul stabilizaci snímače, snímání do RAW (NEF) 12bit s bezeztrátovou kompresí, následný převod do nejlepší kvality JPG se zapnutým odstraňováním aberace a vyrovnáním vinětace.

Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 180 x 120 cm!!! 

 24 mm

  Střed Roh
  S F S F
4
5,6
8
11

Na nižších clonách je na tom F verze o maličký chloupek ve středu obrazu lépe - ale v praxi ten rozdíl asi nebude vůbec znatelný. Na okraji obrazu jsou na tom oba objektivy stejně, včetně aberace. Ovšem vinětace u S objektivu mne velmi nepříjemně na tomto ohnisku překvapila, to už je i na mne skoro moc. A to jsem při převodu zapnul odstranění vinětace v Capture NX-D! Vinětace u S objektivu přestane bít do očí až kolem clony 8, ovšem stále je znatelně vyšší než u F verze.

 28 mm

  Střed Roh
  S F S F
4
5,6
8
11

Na ohnisku 28 mm bych snad i vyhlásil remízu, i když na cloně 4 a 5,6 se mi stále jeví F jako nepatrně ostřřejší, ale stejně jako na ohnisku 24 mm se zdá, že S je na cloně 11 ostřejší ve středu obrazu. Na cloně 4 má S objektiv znatelně větší vinětaci.

 35 mm

  Střed Roh
  S F S F
4
5,6
8
11
Ve středu obrazu je F trochu ostřejší na cloně 4 i 5,6, S je ostřejší na 8 a 11. Ovšem roh obrazu je u F na nejnižších clonách velmi slabý až nepoužitelný, dobrý výsledek dosahuje F na cloně 11 a i tam je S lepší.

 50 mm

  Střed Roh
  S F S F
4
5,6
8
11
Ve středu obrazu je ostřejší na cloně 4 F, na vyšších clonách zase S. Na okraji obrazu je výrazně ostřejší F pouze na cloně 4. A opět ta nešťastná vinětace eska.

 70 mm

  Střed Roh
  S F S F
4
5,6
8
11

Zde je ve středu obrazu prakticky na všech clonách ostřejší F, v rohu obrazu je F znatelně ostřejší pouze na cloně 4. A opět je zde ta zvýšená vinětace S na cloně 4
Závěr

Z praktického hlediska je kresba obou objektivů ve středu obrazu totožná - na nejnižších clonách 4 a 5,6 má velmi mírně navrch 24-70/2,8 F, na vyšších clonách  8 a 11 zase 24-70/4 S. Trochu jiná situace je v rozích obrazu - zde na ohnisku 24 mm jsou výsledky srovnatelné, na 35 mm vede výrazně S-verze, na 50 mm jsou výsledky též srovnatelné mimo clony 4, kde je F verze ostřejší a na ohnisku 70 mm je F ostřejší na clonách 4 a 5,6. Na všech ohniscích má 24-70/4 S znatelně vyšší vinětaci, zvláště na širších ohniskových vzdálenostech - tu nedokáže dobře kompenzovat ani firemní Capture NX-D. Oba objektivy mají srovnatelnou aberaci.

Výhody objektivu 24-70/4 S proti 24-70/2,8 F:
- znatelně menší rozměry
- levnější o 21 tisíc
- o půl kila lehčí
- při ostření nemění velikost obrazového pole, plynulejší přeostřování - obojí má velký význam při natáčení videa

Nevýhody objektivu 24-70/4 S proti 24-70/2,8 F:
- můžete jej použít jen na Z7 a Z6, neexistuje (ani nemůže) redukce na F bajonet
- poměrně velká vinětace
- nemá stupnici zaostřené vzdálenosti
- vzhledem k lehkému chodu ostřícího prstence by se hodilo tlačítko uzamknutí ostření

Stávající majitelé 24-70/2,8, kteří nenatáčí video, patrně k okamžitému zakoupení objektivu 24-70/4 S nepřistoupí (i když je v setu zase levnější), ale je to na rozhodnutí každého podle jeho potřeb. Dle mého názoru cena objektivu odpovídá kvalitě, kterou dostanete a ta je velmi dobrá. Dá se předpokládat, že objektivy pevných ohnisek na tom budou s kvalitou ještě lépe.


 

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Tak tohle rozhodně nic hezkého není - sice se díváme na výřezy odpovídající tiskové velikosti 120x80 cm, takže na fotce velikosti pohlednice to neuvidíte, ale je to pro mne dost zklamání.
 

Závěr: Tohle se moc nepovedlo.

 

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. U VŠECH snímků publikovaných v tomto testu bylo automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D ZAPNUTO:

Závěr: Vzhledem k tomu, že v programu Capture NX-D bylo při převodu do JPG automatické odstranění aberace zapnuté, tak je aberace na fotografiích docela velká. Ale abych byl zcela přesný, nezdá se mi, že by ve verzi NX-D byl u snímků nějaký rozdíl mezi tím, zda je vypnutá nebo zapnutá. Takže buď je ve verzi 1.5.0 nějaká chyba nebo to u tohoto objektivu neumí? Moc to nechápu. V rámečku je výřez ze snímku, kde byste aberaci určitě čekali - a ona tam prakticky není, resp. v naprosto minimální míře.

 Rychlost a přesnost ostření

Z principu ostření u Z7, kdy je ostření prováděno na snímači, by nemělo dojít k tomu, že nebude pod ostřícím bodem správně zaostřeno, takže přesnost zaostření nemá teoreticky smysl řešit. Záměrně uvádím, že "teoreticky", protože je několik málo situací, kdy fotoaparát zaostřit nehodlá - typicky se mi to stávalo v protisvětle. Dále je zde ještě jedna záhada - u fotoaparátu, který ostří na snímači bych nečekal, že v jeho menu najdu položku: "Jemné doladění AF" - vůbec netuším, proč tam je, zda to není zapomenutý pozůstatek z menu v D850.
Zde uvedená fotografie je příklad správného zaostření - a když se povede, dostanete i na clonu 4 a krajní ostřící bod velmi ostrý snímek. V případě, že se zaostření podaří (což je většinou), je ostření v režimu AF-S velmi rychlé a pokud si nedáte objektiv k uchu, tak prakticky také neslyšné.

 

Závěr: k rychlosti ostření nemám sebemenší připomínku, objektiv ostří opravdu rychle a velmi tiše, rychlost mi přijde stejná jako u D850 s objektive 24-70/2,8 AF-S.
 

 Stabilizace

Objektiv není vybaven stabilizací, protože Z7 (Z6) má stabilizovaný snímač, takže v tomto ohledu není na objektivu co řešit.

 Odolnost na protisvětlo

Závěr: Objektiv si vede velmi dobře na nízkých i vysokých clonách. Nějaké odlesky se sice objevují, ale nikdy nejsou pro snímek devastující a objektiv nevytváří žádné závoje, což je velmi dobrá zpráva. A pokud máte rádi "hvězdičky", tak vězte, že je objektiv umí.

 Zkreslení
24 mm
50 mm
70 mm

Závěr: na objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností je to úžasné, na takovéto hodnoty jsme zvyklí pouze u objektivů s pevným ohniskem. Zkreslení je skutečně téměř zanedbatelné, a to dokonce na ohnisku 24 mm! Škoda té velké vinětace - ovšem pozor - byla zapnuta automatická korekce zkreslení ve fotoaparátu!

Vinětace

 

24 mm

35 mm

70 mm

 

Závěr: Korekce vinětace v Z7 byla nastavena na "normální", snímky byly pořízeny přímo do formátu JPG. Na ohnisku 24 mm je vinětace na cloně 4 i 5,6 opravdu brutální - říká si spíše o ořez obrazu než o korekci. Na tomto ohnisku je viditelná i na cloně 8. Podstatně lépe si již vede objektiv na 35 a 70 mm, kde je tak na běžné úrovni v této kategorii objektivů. Výsledky jsou srovnatelné s objektivem Nikon F 24-120/4. Naštěstí vinětace zajímá především krajináře a ti fotí na vyšší clony (většinou).  Srovnání s objektivem Nikon 24-120/4:
 

 

 Běžné snímky

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG. Fotoaparát Nikon Z7.

 

 Závěrečné hodnocení

 

Přečetl jsem si těch několik málo recenzí tohoto objektivu, které jsou dostupné v češtině (většinou od prodejců) a rozplývají se nad neobyčejnou optickou kvalitou tohoto objektivu, kterou někteří přirovnávají optickou kvalitou ke sklům pevných ohnisek. Tak to zase přátelé, ne. První věc, kterou musíme vzít v úvahu, je cena. Za 27.000,- Kč - což je cena, za kterou objektiv koupíte samostatně, je to vzhledem k jeho vlastnostem asi odpovídající. Pokud jej koupíte v setu se Z7 (asi i Z6), vyjde vás zhruba na 15.000,- a to už je za tento objektiv cena vynikající. I když jsou vrchní díly převážně plastové, je objektiv velmi dobře dílensky zpracovaný. Optickou kvalitu lze beze studu přirovnat k podstatně dražšímu objektivu F 24-70/2,8 (v ostrosti jsou tak plus mínus stejně, v aberaci si nemají co vyčítat, rychlost ostření je u obou srovnatelná). Pochválit musíme naprosto minimální zkreslení a pokárat musíme za vinětaci na ohnisku 24 mm - ne, že by zase bylo tolik objektivů, které jsou na tom v této cenové kategorii a rozsahu lépe, ale přece jenom jsem od novinky očekával lepší výsledky. Naštěstí není na normálních (nikoliv testovacích šedých plochách) snímcích tolik viditelná. Bokeh si někdo pochvaluje, ovšem existují případy (viz test výše), kdy skutečně nepůsobí dobře. A na závěr pochvala za přenos kontrastu v protisvětle a velmi dobrou odolnost proti reflexům. A jako bonus navíc - je to lehký a malý objektiv, který klidně strčíte do kapsy.

 

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz