Nikon Z 28 mm f/2.8 (SE)

 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

01.01.2022

Objektivů s bajonetem Nikon Z je na trhu už celá řada - ať již pro DX snímače (3 kusy), tak většinou pro plnoformátové snímače, ovšem k datu tohoto testu nám jich ještě pořád pár chybí - třeba takový Z 200-600. A ačkoliv mnozí z nás očekávali, že s nástupem fotoaparátů Nikon Z, které jsou menší než klasické zrcadlovky, dojde i ke zmenšení všech objektivů - tak marně. Většina objektivů, zvláště s vysokou světelností, je rozměry a hmotnosti prakticky stejná, jako jejich souputníci na klasických zrcadlovkách - ovšem naprostá většina z nich má lepší optickou kvalitu než srovnatelné objektivy pro klasické zrcadlovky.  Mnoho fotografů se ale dožadovalo objektivů menších, cestovních - zde není světelnost objektivu prioritou - mají být skladné a lehké Tyto objektivy jsou někdy pro svou stavební délku také nezývány "palačinky". Zatímco pro DX snímače existuje např. Nikkor Z DX 16-50/3,5-6,3 VR, tak pro plnoformátové snímače již takový výběr není - k dispozici máme Nikkor 40 mm f/2.0 a Nikkor Z 28 mm f/2,8 (SE). A to je zatím vše. Nikon Z 28/2,8 se vyrábí ve dvou provedeních, které se ovšem liší pouze tvarem plastových částí, verze označená "SE" je v retro-stylu a je o tisícovku dražší (asi aby lépe ladila k fotoaparátu Zfc).

Ohnisko 28 mm je zvláštní stejně, jako u druhé "palačinky" těch 40 mm. Jsme většinou zvyklí na 24 a 35 mm.

Zde testovaný Nikkor 28 mm je určen pro plnoformátové snímače, na DX snímačích jeho úhel záběru odpovídá ohniskové vzdálenosti 42 mm. Můžete si všimnout, že v názvu objektivu chybí písmenko "S", kterým Nikon označuje "lepší", možná "S"uper třídu objektivů. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Nikkor 40/2,0 svou funkci asi za svou cenu plní, byť mne příliš nenadchnul ostrostí a přesností zaostření na blízké objekty, tak uvidíme zde.

Objektiv k testu zapůjčila:

Technické parametry

Parametr/Objektiv

Nikkor Z 28/2.8 - Made in Thailand

Ohnisková vzdálenost

 28 mm (úhel záběru na DX odpovídá 42 mm)

Maximální světelnost

 F/2.8

Úhel pohledu (diagonální)

 75° (DX 53°)

Minimální zaostřovací vzdálenost

 19 cm

Průměr filtru

 φ52 mm

Maximální průměr

 φ70 mm

Délka

 43,0 mm

Hmotnost

 155 g

Lamely clony

 7 (kruhová clona)

Minimální světelnost

 F/16

Standardní příslušenství

 přední (LC-52B) a zadní krytka

Kompatibilní bajonety

 Nikon Z

Cena 2021  cca 6.800 Kč (bez akcí) - 8.200,- Kč retro verze "SE"

 

Technickými parametry se liší od druhé "palačinky" 40/2 nepatrně - téměř shodné rozměry, trochu horší světelnost, místo 9 lamel clony máme jen 7 a na sluneční clonu si nehrajeme ani ve volitelném příslušenství - také u obou. Nikon se také ještě chystá ohlásit ještě jeden objektiv z kategorie "Compact prime lenses" s ohniskovou vzdáleností 26 mm, ale bližší parametry nejsou zatím známy (pozn. 10.3.2023 - již jsou, test zde) (ve stejné kategorii se chystá ještě ohlásit jeden objektiv pro DX snímače s ohniskem 24 mm). Kompletní přehled objektivů s výhledem až na rok 2023 najdete zde.

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Zde mohu jen opakovat část z testu objektivu Z 40/2. Z názvu objektivu je patrné, že nemá žádnou vlastní stabilizaci, spoléhá tak na stabilizaci snímače (který Z50 ani Zfc nemá). Ostření je vnitřní, krokové motorky. Ačkoliv Nikon udává v propagačních materiálech utěsnění proti prachu a vodním kapkám, tak těsnění kolem kolem dosedací plochy bajonetu k tělu fotoaparátu nemá.

Zajímavostí je též plastový bajonet, kterým Nikon odkazuje objektiv do příslušené třídy.

Objektiv má pouze jeden ovládací prvek - prstenec pro ruční ostření, jehož funkci můžete ještě změnit na ovládání ISO (ne u Nikonu Z fc), clonového čísla nebo korekci expozice - moc rád bych věděl, kolik fotografů této změny funkce využije. Přepínání mezi ručním a automatickým ostřením tedy musíte provést ve fotoaparátu.

Zajímavostí také je, že k tomuto objektivu nelze u Nikonů zakoupit sluneční clonu - vůbec se nevyrábí. Patrně by šla použít nějaká od jiného výrobce s odpovídajícím závitem (bajonetové uchycení pro sluneční clonu objektiv nemá).

Jistě zaujme i jednoduchá konstrukce objektivu s pouze dvěma asférickými prvky bez dalších údajů - nikde není zmíněno použití antireflexních vrstev, ED skel, či úprava vnější čočky na odpuzování nečistot apod. (např. Z S 24/1,8 i Z S 35/1,8 mají složitější konstrukci s více asférickými prvky a antireflexními vrstvami).

Marketingové materiály Nikonu zmiňují jako výhody hlavně malé rozměry, nízkou hmotnost, ostré snímky a měkké pozadí, skvělé snímky zblízka a rychlé, tiché a přesné ostření - což prý oceníme hlavně u videa. Tak uvidíme.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Nikon Z 40 mm f2,0 Nikon Z 28 mm f2,8
Nikon Z 50mm f1.8 S Nikon Z 35mm f1.8 S

Z grafů je patrné, že tato "palačinka" by na tom měla být s ostrostí ve středu obrazu lépe než Z 40/2, protože pokles ostrosti a kontrastu je směrem k okrajům snímku méně strmý - zároveň je třeba si uvědomit, že všechny grafy jsou zpracovány pro nejnižší možné clonové číslo každého objektivu - takže objektiv 28/2,8 by měl být správně srovnáván s objektivem 40/2,8 na clonovém čísle 2,8, kde by rozdíly ve prospěch 40/2,8 byly podstatně menší. Nicméně není příliš obvyklé, aby objektiv s kratší ohniskovou vzdáleností měl lepší průběh ostrosti od středu ke krajům.

Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Z ruky, zapnutá stabilizace.
Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.

Vzdálenost cca 250 metrů
Clona Originální snímek Levý horní roh Střed Pravý dolní roh
2,8
4
5,6
8
11
16

Dobrá zpráva: objektiv je ve středové části obrazu velmi přijatelně ostrý již od nejnižšího clonového čísla 2,8 a nejostřejší na clonových číslech 4 až  8 (nejlepší na 5,6). Na vyšších clonových číslech se již projevuje výrazně difrakce. Co platí o středu, neplatí na nejnižších clonových číslech o rozích snímku. Na clonovém čísle 2,8 jsou rohy dosti rozpatlané, k čemuž přispívá na clonových číslech 2,8 a 4 aberace - je viditelná i přes zapnuté automatické odstranění aberace. Okraje snímku jsou na nejnižších clonách i přes automatické odstranění vinětace viditelně tmavší a vinětaci by bylo nutné ještě ručně doladit. Levý dolní roh je u mého kusu objektivu na clonových číslech 2,8 a 4 podstatně méně ostrý než pravý dolní roh.

Závěr: Opět musím opakovat, že výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x180 cm a je třeba to vzít vždy při hodnocení v úvahu. Pokud by někdo nabyl dojmu, že jsou to velmi špatné výsledky, není tomu tak, pokud si uvědomíme cenovou kategorii tohoto objektivu. Potěšitelné je, že je ve středu ostrý již od clonového čísla 2,8 a od clonového čísla 4 do 8 obdržíte výborné výsledky téměř v celé ploše obrazu. Stejně tak okraje snímku mimo úplných rohů jsou na tom také podstatně lépe, jak dokládá následující snímek pořízený na clonové číslo 2,8:

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu.

Clonové číslo 2,8
Clonové číslo 5,6

 

Ze snímků je patrné, že objektiv se lépe vypořádá s neostrým pozadím - tuto vlastnost má společnou s objektivem 40/2, ale celkově je na tom s podáním neostrého pozadí i popředí lépe a skoro se nebojím tvrdit, že neostrost pozadí je velmi, velmi příjemná na objektiv této cenové kategorie, když uvážíme, že má pouze 7 lamelovou clonu - a taková S 35/1,8 by se zde mohla učit. Objektiv S 24/1,8 má neostrost pozadí trochu příjemnější. Ale bokeh je dost o subjektivním dojmu, každému se může líbit něco jiného.

V případě bodových světelných zdrojů (jako níže odlesky na vodě) jsou vykresleny s výraznější strukturou (cibulové kroužky), které se směrem k okrajů obrazu trochu deformují (kočičí oči). Není to nic překvapivého a také nic, co by mi zrovna u tohoto objektivu vadilo.

Závěr: Příjemné překvapení. Neostré popředí je trochu "nervóznější" než pozadí, ale celkově... příjemné překvapení.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

Pokud chcete nějaký objektiv opravdu potrápit, tak odlesky na vodě v protisvětle nebo plechové cedule jsou zaručenou jistotou. Následující snímek je asi to nejhorší, co se mi podařilo ze všech snímků pořízených na clonové číslo 2,8 najít:

Bez korekce

Po automatické korekci aberace v Nikon Capture NX-D

Nedá se tvrdit, že by se aberace nějak drasticky snižovala se zvyšujícím se clonovým číslem. Ale objevuje se prakticky pouze v okrajových částech obrazu a na drtivé většině snímků se jí podaří dobře odstranit. Zde odlesky na vodě, clonové číslo 2,8:

Odstranění aberace vypnuto Odstranění aberace zapnuto

Závěr: Opět velmi příjemné překvapení, v této cenové kategorii zcela nečekané. Všechny ostatní snímky v tomto testu prošly při převodu do JPG automatickým odstraněním aberace v programu Capture NX-D.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Tak "makro" to určitě není, i když ostří od 19 cm - ale nějaké snímky na krátkou vzdálenost s ním jistě udělat jdou. Nikon nabízí jako příslušenství předsádkovou "makro" čočku 52 mm, ale nic bližšího se mi nepodařilo zjistit.

Závěr: Nějaký "pseudo-makro" snímek asi uděláte, ale makro to není. Také není moc příjemné mít objekt 10 cm před objektivem. Ve srovnání s objektivem Z 40/2.0 je ale potěšitelné, že i na krátkou vzdálenost je schopen zaostřit přesně.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Rychlost: díky dvěma motorkům ostří velmi svižně. Při natáčení videa doporučuji v případě nutnosti ruční přeostření (i když ruční ostření není lienární), protože objektiv přeostřuje skokově.

Hlučnost: ostření sice není úplně bezhlučné, ale slyšet je opravdu jen v naprostém tichu a nemělo by rušit v normálním prostředí natáčení videa. Přesto jako vždy, externí mikrofon je lepším řešením. A vzhledem ke skutečnosti uvedené o odstavec výše doporučuji stejně ruční ostření, pokud už je potřeba přeostřit.

Přesnost: Naštěstí se zde neopakovala situace s objektivem Z 40/2 ohledně případů nepřesného ostření na blízké objekty. Ostření je skutečně rychlé a hlavně spolehlivé na všechny vzdálenosti.

Dle laboratorních testů objektiv trochu "dýchá", tj. mění úhel záběru podle zaostřené vzdálenosti - mezi krajními polohami to dělá podle zahraničních měření cca 2%, což již na videu může být vidět.

Závěr: Ostření je velmi rychlé a přesné na všechny vzdálenosti.

 Stabilizace

Objektiv není vybaven vlastní stabilizací - u plnoformátových přístrojů typu Z6, Z7, Z5 (na Z 9 jej asi bude kupovat málokdo) to není problém, protože mají stabilizaci snímače, u Z50 a Zfc se budete muset bez stabilizace obejít. O to více je zarážející, že se tento objektiv pro plnoformátové snímače nejdříve objevil v setu s DX fotoaparátem Nikon Z fc (což je retro verze Z50).

 Odolnost na protisvětlo

 

Objektiv není opatřen žádnými zvláštními antireflexními vrstvami a tak jsem byl na výsledek velmi zvědav. Následující snímky jsou upraveny zesvětlením stínů, aby byly odlesky více vidět.

 

 

Když vezmu v úvahu, že přední čočka není vůbec zapuštěna v objektivu, není použita sluneční clona (protože neexistuje) a marketingové materiály se o žádných speciálních antireflexních vrstvách nezmiňují, tak můžeme asi nějaké odlesky čekat. Na druhou stranu je dobrou zprávou, že nedochází k degradaci, tj. ztrátě kontrastu v celé ploše snímku.

Závěr: Pokud se vám nelíbí, budete se jim muset vyhnout.

 Zkreslení

Snímek pořízen na clonové číslo 2,8

Pokud se vám zdá, že zkreslení je naprosto minimální, tak máte pravdu - ovšem pouze proto, že ve fotoaparátu proběhne automatická korekce zkreslení, kterou ani při fotografování do formátu NEF nelze v programu Capture NX-D vypnout. Zároveň je aplikována korekce vinětace, takže snímek zdi vypadá v takřka perfektním stavu.

Ale je potřeba se podívat na skutečná data před korekcí - následující snímek je otevřen v editoru, který korekce ani korekci vinětace nastavenou ve fotoaparátu nedokáže načíst - a nahá pravda se objeví :)

Závěr: Bez korekce zkreslení má objektiv silné soudkovité zkreslení, které lze v editoru velmi lehce srovnat. Software Nikonu, jak vidíte výše, provede korekci výborně, ale za cenu ořezu obrazu trochu ze všech stran. Ale mám takový dojem, že ty oříznuté části obrazu při fotografování v hledáčku stejně nevidíte. Ale pokud bychom fotografovali soustavu kružnic místo cihel, byly by ty krajní asi trochu elipsovité :) Ale na softwarové úpravy obrazu již při pořízení snímku si asi již budeme muset zvyknout - mnoho fotografů ani netuší, že fotoaparát nějaké úpravy provádí, protože většina programů pro úpravy fotografií tyto korekce automaticky načte.

Vinětace

Při převodu do JPG byla v programu Capture NX-D VYPNUTA korekce vinětace. Rámeček má jas středu snímku.

2,8 3,2
4,0 5,6

Vinětace je až do clonového čísla 5,6 poměrně výrazná. Pokud ji nehodláte výtvarně využít, nezbývá než ji v editoru odstranit, není to žádný problém.

Závěr: Vinětace je znatelná a poměrně velká až do clonového čísla 5,6, poté začíná být na běžných snímcích neznatelná.

 Běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.

Nikkor Z 28/2,8

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

 

+ nejmenší, nejlehčí a nejlevnější širokoúhlý objektiv Nikon na Z bajonet

+ na svou konstrukci velmi dobrý optický výkon

+ multifunkční ostřící prstenec s jemným chodem
+ utěsnění proti kapající vodě (mimo bajonetu)
+ snesitelná aberace
+ ve středu obrazu již výborná ostrost od clonového čísla 2,8
+ většinou velmi příjemné podání neostrého pozadí

+ rychlé a přesné ostření

 

+- nemá utěsnění bajonetu

+- plastový bajonet
+- dýchání (změna úhlu záběru) při přeostřování - zajímá pouze tvůrce videa

 

- slabší odolnost na protisvětlo - odlesky

- velké soudkovité zkreslení, které ovšem většina programů kompenzuje automaticky

- na plnoformátových snímačích na nižších clonových číslech velká vinětace, která může vyžadovat korekci

 

Zdá se vám ohnisko S 24/1,8 mm příliš široké a S 35/1,8 mm příliš dlouhé? Nebo se vám nelíbí jejich cena? Možná se nemůžete rozhodnout pro jeden z nich? Zdají se vám příliš velké a těžké? A můžete jen trochu slevit z optické kvality? Tak jste možná našli, co hledáte - kompromis v ohnisku 28 mm a malém a lehkém objektivu za velmi přijatelnou cenu, který může být tím lepším ve dvojici s Nikon Z 40/2,0.

 

Je z marketingového hlediska zajímavé, že Nikon tento objektiv (v retro verzi SE) uvedl na trh v sadě s fotoaparátem Nikon Z fc, kde se úhel záběr vlivem DX snímače rovná objektivu s ohniskovou vzdáleností 42 mm. Je pravdou, že při použití tohoto objektivu na DX snímači nemusíte řešit neostré rohy ani aberaci na okrajích obrazového pole.

 

Není to první objektiv s ohniskovou vzdáleností 28 mm, který Nikon vyrobil - za cca 19.000,- Kč si můžete koupit Nikkor 28 mm f/1,8 AF-S G nebo jeho dražšího brášku Nikkor 28 mm f/1,4 E AF-S ED za 54.000,- Kč (+ FTZ adaptér). Stále si také můžete koupit starší provedení na F bajonet - Nikon 28 mm f/2,8 D AF za 9.000,- Kč a možná se najdou i jiné. Ale zde testovaný objektiv stojí 7.000,- Kč (v designové verzi SE 8.500,- Kč)!

 

Asi se bez mučení přiznám, že jsem poprvé měl nasazenou na fotoaparátu osmadvacítku. A zjistil jsem, že by to pro mne asi vyřešilo dilema, zda si s sebou vzít 24 nebo 35. Malý, lehoučký, levný a pro většinu akcí má dostatečnou světelnost i ostrost - ideální i na street-foto. Má výborný poměr cena/výkon a mohu jej jen doporučit.

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz