Tamron DiII SP AF 17-50mm F/2,8 XR LD Aspherical (IF)

Segment trhu v oblasti objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdálenosti, tzv. "zoomů" v rozsahu 17-60 mm není zrovna nabitý. Za nepsaný etalon kvality je v tomto rozsahu považován většinou Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2,8G (ceníková cena cca 41.000,- Kč), snímky naleznete zde. Alternativní výrobci se do tohoto rozsahu moc nehrnou - Tokina nemá k dnešnímu dni žádný objektiv tohoto rozsahu, Sigma uvádí letošní novinku Sigma 17-70mm/2,8-4,5 DC Macro (ceníková cena 12.990,- Kč) a má v nabídce i Sigma 18-50 f/2,8 EX DC (16.990,- Kč) a konečně Tamron 17-50 f/2,8  (ceníková cena 12.990,- Kč). Na první pohled je zřejmý propastný cenový rozdíl mezi objektivem Nikkor a zbytkem "závodního pole". V našem článku se zaměříme na porovnání Nikkoru a Tamronu - stejná světelnost, prakticky stejný rozsah - a pokusíme se zjistit, zda cenový rozdíl cca 28 tisíc Kč odpovídá též rozdílu v kvalitě. Na úvod se sluší říci, že tento objektiv s bajonetem pro Nikon měl nejméně měsíční zpoždění za provedením v bajonetu pro Canon a provedení pro Minoltu by mělo být dostupné do září 2006. Reakce uživatelů Canonu byly více než přívětivé a doufejme tedy, že ani u Nikonů to nebude jinak. Stojí ještě za zmínku, že všechny výše jmenované objektivy jsou určeny výhradně pro digitální zrcadlovky s velikosti snímače APS-C.

Než se vrhneme na technické parametry a vlastní porovnání a hodnocení kvality, zkusme stručně zmapovat rozhodování uživatelů před nákupem tohoto objektivu. Je asi málo fotografů, který tento rozsah nemají alespoň nějakým způsobem pokrytý:
- ten, kdo vlastní "setový" objektiv Nikkor 18-70 mm f/3,5-4,5 nebude mít asi mnoho důvodů měnit za nižší rozsah kvůli 1 mm na širokém ohnisku, ledaže... by pro něj byla rozhodující světelnost 2,8 a to hlavně na ohnisku 55 mm a zároveň by oželel rozsah 55-70mm. Nebo mu tento objektiv přinese výrazné zvýšení kvality (hlavně ostrosti) pořízených snímků? Ale on takový povedený kousek Nikkoru 18-70 kreslí ve své kategorii zatraceně dobře.
- ten, kdo se "zbavil" objektivu Nikkor 18-70 a zakoupil Nikkor 18-200 VR asi věděl, co dělá a těžko si bude kupovat tento rozsah objektivu - ledaže by ... ano, opět by mu mohla chybět světelnost a dá se reálně předpokládat i vyšší obrazová kvalita.
- ten, kdo zakoupil např. D50 se "setovým" objektivem Nikkor 18-55 mm f 3,5-5,6 by mohl mít motivaci větší - v kvalitě by si měl pomoci výrazněji, ve světelnosti podstatně a navíc - v setu dal za tento objektiv méně významnou částku, takže jej buď může prodat nebo s klidným svědomím nechat ve skříni.

V této souvislosti se ještě pro méně znalé kolegy sluší podotknout, že samotná světelnost není tím jediným parametrem, proč si fotografové vysoce světelné objektivy kupují - jejich kresba na cloně 2,8 není většinou tak úchvatná či špičková - jde o to, že objektiv se světelností 2,8 kreslí na cloně 5,6 přibližně rovnocenně, jako objektiv se světelností 5,6 na cloně 11. A to už je pádný důvod, pokud jde o ostrost snímku. A navíc zde stále zůstává ta možnost jít až na clonu 2,8 a pořizovat snímky za horších světelných podmínek bez blesku (či s bleskem na větší vzdálenost) nebo dosáhnout na nejdelším ohnisku či u snímků na velmi krátké vzdálenosti více rozostřené pozadí.

Ale jak říká klasik, šedivá je teorie a zelený strom života - jdeme na to.

Minimální/max. clona 2,8 / 32 (2,8 / 22)
Úhel záběru 31° 11' až 78° 45' (pro APS-C snímače)
Čoček/skupin 16/13 (14/10)
Minimální zaostření 0,27 m v celém rozsahu (0,36)
Maximální zvětšení 1:4,5 při zaostření na 0,27 m a ohnisku 50 mm
Průměr filtru 67 mm (77 mm)
Ohnisková vzdálenost 17-50 mm (cca 26-75 mm pro APS-C snímače Nikon) (17-55 mm)
Celková délka/průměr 81,7 mm /74 mm (85,5 mm/110,5 mm)
Váha 430 gramů (755 gramů)
Počet lamel clony 7 (9)
Příslušenství Sluneční clona, přední a zadní krytka objektivu, návod
Dostupný pro /cena Nikon F-bajonet, Canon, Minolta /cca 12.900,- Kč vč. DPH - stav červenec 2006
Nikon F-bajonet / cca 41.000,- Kč vč. DPH - stav červenec 2006

Fialově jsou uvedeny hodnoty pro Nikkor.
Snad ještě pár slov ke zkratkám v názvu objektivu - jejich kompletní přehled můžete najít česky třeba zde.
DiII - objektiv konstruovaný speciálně a pouze pro fotoaparáty se snímačem velikosti APS-C
SP - tzv. "super série", tj. objektivy, u kterých byla při konstrukci upřednostněna kvalita před cenou
AF - objektiv s automatickým ostřením
IF - objektiv je vybavení vnitřním ostřením, tj. při ostření se jeho délka nemění a neotáčí se zaostřovací prstenec
LD - objektiv obsahuje skla s nízkým rozptylem (obdoba ED skel u Nikonů)
Aspherical - objektiv obsahuje hybridní asférické členy, které nahrazují celé skupiny čoček a zvyšuje se jak kvalita objektivu, tak jeho kompaktnost
XR - použití skel minimalizujících optické vady objektivu při zachování jeho světelnosti.

První dojmy - začínáme porovnávat
(v dalším textu, není-li uvedeno jinak, znamená označení Nikkor objektiv 17-55, označení Tamron = Tamron 17-50)
 

Pro vybalení z krabice zjistíte, že objektiv je výrazně menší než Nikkor a také podstatně lehčí (o 345 g!). Výrobce Tamronu předpokládá narozdíl od Nikonu, že častěji budete používat prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti než ruční ostření (což je správný předpoklad pro většinu uživatelů). Z tohoto důvodu je prstenec pro změnu ohniska třikrát tak široký než pro ostření, s výraznými drážkami a plynulým chodem - u objektivu Nikkor jsou oba prstence poměrně úzké a navíc ten pro změnu ohniska je umístěn příliš blízko bajonetu - takže z hlediska ergonomie ovládání vítězí Tamron. Chod zaostřovacího prstence u Tamronu klade na můj vkus dosti malý odpor, nicméně umožňuje plynulé a přesné zaostření - v tomto ohledu působí ostření u Nikkoru preciznějším a kultivovanějším dojmem. Oba objektivy mění při změně ohniskové vzdálenosti svou délku - Nikkor je nejvíce vysunut při ohnisku 17 mm, Tamron při 50 mm. Na Tamronu najdete již jen šoupátko "Lock" pro zajištění objektivu proti samovolnému vysunutí na ohniskové vzdálenosti 17mm. Oproti Nikkoru není vybaven přepínačem manuálního a ručního ostření, což ovšem většině uživatelů chybět nebude (v provedení bajonetu Canon je přepínač MF/AF přítomen). Režim ostření tak u Tamronu můžete nastavovat pouze na fotoaparátu. V tomto ohledu má Nikkor ale přece jen výhodu, protože v režimu automatického ostření můžete kdykoliv ručně ostření korigovat (AF-S), kdežto u Tamronu musíte nejprve na těle fotoaparátu přepnout do ručního ostření, což trochu zdržuje (hlavně proto, že ta páčka na těle fotoaparátu je tak nesmyslně titěrná). Rychlost ostření je u Nikkoru vyšší a tišší než u Tamronu, ale ani Tamron vás při tomto rozsahu ohniskových vzdáleností nebude zdržovat - za celou dobu používání obou objektivů jsem zatím nenarazil na žádné nepřesné zaostření (BF, FF). Clonový prstenec budete hledat na obou objektivech marně, clonu lze nastavit pouze na fotoaparátu. U Nikkoru budete potřebovat filtry s průměrem 77 mm, které jsou dražší než 67 mm (stejné filtry 67 mm používá např. i objektiv Nikkor 18-70 mm). Přední část objektivu se při ostření ani změně ohniska neotáčí, použití filtrů je tedy bez problémů. Nikkor má 9 lamel clony, měl by tedy teoreticky podávat lepší výsledky v kresbě neostrých oblastí. K Tamronu obdržíte sluneční clonu spíše symbolickou, zato k Nikkoru skutečně mohutnou, která bude plnit svou funkci jistě lépe, zato je ovšem pekelně neskladná. Jinak celkové provedení objektivu, ač plastové (kovový bajonet) působí velice solidně a precizně - např. na obou prstencích je nulová vůle a žádný "mrtvý" chod. Začněme tedy parametrem, měřitelným v klidu domova - vinětace.

Všechny testy proběhly na fotoaparátu Nikon D2x vždy s naprosto stejným nastavením pro oba objektivy, snímky do formátu JPG v kvalitě FINE, komprese L, ostrost ve fotoaparátu nastavena na "mírně zvýšená".

Vinětace - nejpřehlednější hodnocení pomocí histogramu stejnoměrně osvícené plochy

Ohnisko 17 mm

Clona Tamron Nikkor
2,8
4
5,6
8
11
16

22
32  

Ohnisko 24 mm

Clona/objektiv Tamron Nikkor
2,8
4
5,6
8
11
16
22
32  

Ohnisko 35 mm

Clona/objektiv Tamron Nikkor
2,8
4
5,6
8
11
16
22
32  

Ohnisko 50 mm

Clona/objektiv Tamron Nikkor
2,8
4
5,6
8
11
16
22
32  

A závěr k vinětaci objektivu? Na cloně 2,8 je na všech ohniscích Nikkor horší nebo stejný jako Tamron, na zbývajících clonách a ohniscích má Nikkor vinětaci stejnou nebo nepatrně lepší. Od clony 5,6 výše ale nebudete schopni poznat mezi běžnými snímky z obou objektivů ve vinětaci prostým okem rozdíl. V tomto kole tedy Nikkor rozhodně nepřesvědčil a ve vinětaci kvalitu Nikkoru nehledejte, resp. naopak, Tamron na tom určitě není znatelně hůře než Nikkor. Vinětace bývá největší na nejširším ohnisku a nejnižší cloně - pro porovnání pár snímků z předchozích testů:

Nikkor 18-200 VR f/3,5-18mm

Nikkor 18-70 f/3,5 - 18 mm


Tamron 17-50 f/2,8 - 17 mm

Optimální, v praxi nedosažitelná hodnota
Teoretická hodnota vlevo by znamenala, že objektiv převádí světlo z celého obrazového pole na snímač naprosto rovnoměrně bez jakéhokoliv úbytku světla (ztmavení) směrem k okrajům. Šíře grafu u paty sloupce směrem doleva od pomyslné kolmice zobrazuje rozsah úbytku světla, výška grafu v daném místě pak ukazuje množství tmavších oblastí dané intenzity.
Nikkor 17-55 f/2,8 - 17 mm

Poznámka: Ačkoliv na fotoaparátu byla pro Tamron nastavována hodnota clony 32, hodnota clony v "exif" je zobrazována jako 30.
 
Kvalita zobrazení - zkreslení

Níže jsou uvedeny výřezy z obou objektivů na 3 ohniscích - 17, 35 a 50 mm a to na plnou šířku z dolní třetiny testovacích snímků. Pokud se vám výřezy nebudou zdát stejné z obou objektivů, je to tím, že Nikkor na všech ohniscích má menší úhel zobrazení než Tamron - nejsem schopen říci, co je správně, protože hodnoty v exif jsou stejné! Na ohnisku 17 mm je soudkovité zkreslení Tamronu - viz pravá dolní část - zajímavě "zahnuté" na okraji obrazu opět směrem dolů - dalo by jistě více práce provést na tomto typu zkreslení nějaké korekce v editoru. Nikkor má na ohnisku 17mm "vychované" soudkovité zkreslení. O ohniscích 35mm a 50mm pokládám výsledky za srovnatelné, byť se mi chce říci, že je na tom Tamron nepatrně lépe. Kolem ohniska 30 mm přechází soudkovité zkreslení na poduškovité a to u obou objektivů.

Tamron 17mm
Nikkor 17mm
Tamron 35mm
Nikkor 35mm
Tamron 50mm
Nikkor 50mm
Následující výřezy jsou pořízeny z neupravených snímků JPG za naprosto stejných podmínek a jedná se o výřezy velikosti 250 x 125 bodů (z celkové velikosti obrázků 4288 x 2848 bodů). Černým rámečkem je vždy označen ostřejší ze snímků.
Nezapomeňte, prosím, při hodnocení, na jak malou plochu se díváte!

STŘED 17 mm
  Tamron Nikkor
17mm f 2,8
17mm f 4
17mm f 5,6
17mm f 8
17mm f 11
17mm f 16
17mm f 22

Na ohnisku 17 mm ve středu obrazu získává body až do clony 5,6 Nikkor, přičemž na cloně 2,8 výrazně, od clony 8 výše působí subjektivně ostřeji snímky z Tamronu, což je evidentní zvláště u clony 16 a 22.

PRAVÝ DOLNÍ ROH 17 mm
  Tamron Nikkor
17mm f 2,8
17mm f 4
17mm f 5,6
17mm f 8
17mm f 11
17mm f 16
17mm f 22

Prakticky se na ohnisku 17mm v okrajích opakuje situace ze středu snímku - na cloně 2,8 je Nikkor výrazně lepší, směrem k vyšším clonám se rozdíly stírají spíše ve prospěch Tamronu, i když rozdíly na vyšších clonách nejsou výrazné. Též aberace, která se na tomto ohnisku trochu projevila, je u obou objektivů srovnatelná.

STŘED 35 mm
  Tamron Nikkor
35mm f 2,8
35mm f 4
35mm f 5,6
35mm f 8
35mm f 11
35mm f 16
35mm f 22
PRAVÝ DOLNÍ ROH 35 mm
  Tamron Nikkor
35mm f 2,8
35mm f 4
35mm f 5,6
35mm f 8
35mm f 11
35mm f 16
35mm f 22

Na ohnisku 35 mm nezbývá než konstatovat, že v případech, kdy není ostrost stejná, je na tom Tamron lépe a to jak ve středu snímku, tak na okrajích a zvláště na vyšších clonách.

STŘED 50 mm
  Tamron Nikkor
50mm f 2,8
50mm f 4
50mm f 5,6
50mm f 8
50mm f 11
50mm f 16
50mm f 22
PRAVÝ HORNÍ OKRAJ 50 mm
50mm f 2,8
50mm f 4
50mm f 5,6
50mm f 8
50mm f 11
50mm f 16
50mm f 22

Na ohnisku 50mm je Tamron ostřejší jak ve středu, tak na okrajích.
A závěr? Nikkor 17-55 je znatelné lepší pouze na nejširším ohnisku do clony 4! Na ostatních testovaných ohniskových vzdálenostech jsou výsledky buď vyrovnané nebo - v případě ohniskové vzdálenosti 50 mm - ve prospěch Tamronu. Oba objektivy poskytují vynikající výsledky a aby vůbec byl na obrazovce vidět zřetelněji rozdíl, musel jsem udělat skutečně VELMI MALÉ výřezy.

Pro jistotu pořizuji další testovací snímky - fotoaparát v režimu automatického ostření, předvolba clony, centrální ostřící bod na krabičku na stole, velikost výřezu jako v předešlém případě fotografií zdi - bez jakéhokoliv doostřování.

17 mm

Nikkor 17mm
           2,8                       4                     5,6                      8                    11

Tamron 17mm
           2,8                       4                     5,6                      8                    11

35 mm

Nikkor 35mm
           2,8                              4                           5,6                           8                             11

Tamron 35mm
           2,8                             4                              5,6                           8                           11

50 mm

Nikkor 50mm
           2,8                               4                             5,6                           8                            11

Tamron 50mm
           2,8                               4                            5,6                            8                           11

Podání neostrých oblastí (bokeh)

Tamron                                Nikkor
Tamron                                Nikkor

Aberace - dle mého názoru na velmi snesitelné úrovni - záměrně jsem vybral tmavý strom proti jasné obloze - modré zabarvení se objevilo při zatažené obloze, fialové při vysvitnutí slunce. Dále je nastaveno ohnisko 17 mm, na kterém se aberace projevuje nejvíce - směrem k vyšším ohniskům klesá, stejně jako k vyšším clonám, i když na ohnisku 17mm, jak se můžete níže přesvědčit, nikoliv výrazně. Ovšem opět je nutné mít na paměti (viz poslední snímek), na jak malou oblast se díváte! Naštěstí si většina obrazových editorů s chromatickou aberací poměrně dobře poradí - u tohoto objektivu, pokud vůbec, se s ní budete možná zabývat až u zvětšenin nad 20x30 cm. U srovnávacího objektivu Nikkor 17-55/2,8 je chromatická aberace mírně nižší, ale v obou případech jsou hodnoty na velmi dobré úrovni (bez srovnávacích snímků).


17 mm, F2,8

17 mm, F4
 

17 mm, F5,6

17 mm, F8
 

17 mm, F11

17 mm, F11 - porovnávací snímek
 

Běžné snímky - níže publikované snímky jsou pořízeny všechny bez stativu, fotoaparátem Nikon D2x, ISO 100 (není-li uvedeno jinak). Pod každým snímkem je ukryt plný formát snímku - pozor - velikost originálních snímků je od 8 do 12 MB! Pokud na vás z některých snímků dýchnou dávné časy, najdete tyto krásné interiéry a exteriéry nikoliv na zámku v Blatné, nýbrž v hospůdce "U Bryndů", vzdálené přibližně 200 metrů od zámku. Zde můžete nejen nasytit své tělo, nýbrž i spočinout zrakem na kusu výtvarně krásné historie při poslechu dobových písniček - najdete zde citlivě poskládané takové množství předmětů, že by to snad místo hospůdky mohlo být i muzeum - výklad k jednotlivým exponátům by trval jistě celé hodiny. A pokud popojdete pár desítek metrů do města a zahnete doprava, dorazíte k našemu obchodu, kde si můžete prohlédnout i vyzkoušet většinu objektivů Tamron.


1/640s, F4, 50mm

1/160s, F6, 17mm

1/160s, F6,3, 17mm

1/160s, F6, 50mm

1/180s, F6,7, 50mm

1/90s, F8, 26 mm, ISO 200

1/90s, F4,8, 50mm

1/160s, F6,3, 50mm

1/180s, F6,7, 50 mm

1/350s, F9,5, 17mm

1/100s, F8, 42 mm, ISO 400

1/100s, F8, 42 mm

1/25s, F8, 50mm, ISO 400

1/80s, F8, 50mm

1/250s, F8, 17 mm

1/320s, F8, 38 mm, ISO 400

1/45s, F8, 50mm, ISO 400

1/90s, F8, 30mm, ISO 400

1/350s, F8, 50mm, ISO 400

1/6s, F8, 17 mm, ISO 400

1/6s, F8, 17 mm, ISO400

1/5s, F8, 17mm, ISO 400

1/250s, F8, 50 mm, ISO 400

1/80s, F8, 50 mm, ISO 200

Závěr - v porovnání s Nikkorem 17-55/2,8
- co mluví ve prospěch Nikkoru
+ robustnější konstrukce, lepší dílenské zpracování = menší množství plastů
+ přepínač automatického či ručního ostření na těle objektivu
+ trochu nižší chromatická aberace
+ mírně vyšší ostrost na nejširším ohnisku 17mm a clonách 2,8 a 4
+ o 5mm více na "dlouhém" konci - což je ovšem zanedbatelné
+ rychlejší ostření, možnost kdykoliv manuálně zasáhnout do ostření bez přepínání režimu
+ nepatrně měkčí prodání neostrých oblastí
+- nepatrně vyšší kontrast

- co mluví ve prospěch Tamronu 17-50/2,8
+
podstatně nižší váha a rozměry
+ srovnatelná či vyšší ostrost na vyšších clonách než cca 4 mimo ohniska 17 mm
+++ podstatně nižší cena o 28.000,- Kč
+ nižší cena filtrů (pokud je budete šroubovat na objektiv - např. polarizační)

Závěr si musí udělat každý sám vyhodnocením jednotlivých "plusů" - u Nikkoru získáte v tomto rozsahu kvalitní objektiv, zvláště pokud vám nevadí jeho váha a požadujete, aby snesl trochu robustnější zacházení a je pro vás velmi důležitá i rychlost ostření - ale zároveň pro vás nesmí být limitujícím faktorem cena, protože zatím platí rovnice, cena 1 Nikkoru = 3 Tamrony. U Tamronu budete v některých parametrech muset slevit - ale velice mírně, zato uděláte podstatně menší vítr ve své peněžence. Až se budou udělovat ceny EISA, měl by ji tento objektiv získat minimálně za svůj poměr cena/výkon.

Pozn. pro uživatele fotoaparátů Canon: soudě podle dosavadních testů majitelů těchto fotoaparátů poskytuje objektiv ještě o maličko lepší výsledky např. ve vinětaci vzhledem k menšímu snímači (prodlužovací faktor 1,6) a ve svém rozsahu je velkou konkurencí i L-kovým sklům obdobného rozsahu.

Testování ukončuji v době, kdy je uváděna novinka - Nikon D80. Ten by měl být prodáván na konci srpna ve dvou setech - s objektivem 18-70 a novým 18-135. Testovaný Tamron je velmi dobrou alternativou a tak se možná u některých prodejců objeví Nikony i v setu s tímto objektivem.

Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu.

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz